• Lotten 66

Axel ur led...operation?

Har en dotter på 15år som har problem med en axel som gått ur led flera gånger. Någon som har samma problem och som fått sin axel opererad? Hon vill göra det men måste vänta tills hon är färdigväxt, ca 16år. Hur funkade det med operation och vad bör man tänka på? Har man mycket ont efteråt och hur länge ska man ha mitella och är det mycket träning efteråt. Vill veta precis allt. Tack på förhand.

• Svar på tråden Axel ur led...operation?
  • Mirakel händer

Jag har operat min axel som hoppade ut led ett flertal gånger i veckan och ibland flera gånger per dag. Operades september 2005. Sedan dess har inte min axel hoppat ut led igen. Men har ständig värk i axeln och nedsatt funktion i min arm.

hur länge man går med armen i mitella är olika beroende på vad som gör med axeln. Jag gick i ca 6 veckor med mitella.  Sedan är det rehabilitering, å rehabiliteringen tar olika lång tid. Jag gick till sjukgymnast och tränade i ca 4 månader + träning hemma.

Har en kusin som opererade sin axel för lite mer än ett år. Hon vart ej bra, hennes axel hoppar ur led igen. Men inte lika ofta. Så nu ska hon stelopereras. Hon blir 19 i sommar.

• Majsan70

Jag lurar lite på detsamma...eller inte riktigt då.

Sonen hade sin axel ur led i höstas och den hoppade tillbaka direkt. MEN axeln hänger på honom o det värker i den av o till. Nu har han fått remiss till ortoped som skall kolla vad som ev. behöver göras.

• Lotten 66

Camilla1974, tack för ditt svar. Med tanke på hur många gånger din axel gick ur led så undrar jag om du la den rätt själv då för man kan ju inte hålla på att åka till sjukhus hela tiden eller? Har förstått att det gör fruktansvärt ont när den går ur led men håller det på att göra det hela tiden eller slutar det göra ont efter så många gånger? När min dotters går ur led får man helst inte komma i närheten eller peta på henne för hon får panik. Gör man en sån operation så hoppas jag ju att hon ska bli bra men det verkar inte finnas någon garanti för det. Hoppas den håller ett tag till nu.

• Mirakel händer
    Lotten 66 skrev 2008-03-08 10:45:01 följande:
    Camilla1974, tack för ditt svar. Med tanke på hur många gånger din axel gick ur led så undrar jag om du la den rätt själv då för man kan ju inte hålla på att åka till sjukhus hela tiden eller? Har förstått att det gör fruktansvärt ont när den går ur led men håller det på att göra det hela tiden eller slutar det göra ont efter så många gånger? När min dotters går ur led får man helst inte komma i närheten eller peta på henne för hon får panik. Gör man en sån operation så hoppas jag ju att hon ska bli bra men det verkar inte finnas någon garanti för det. Hoppas den håller ett tag till nu.
    I början åkte jag till akuten... Men jag är f.d undersköterska på ortopeden så min läkare lärde mig hur jag skulle göra för att få tillbaka axeln på rätt ställe. Kompliserat och ont gjorde det. Jag ahde konstant ont men man vänjer sig. Fick panocod och kortisonsprutor mot värken. Men till slut hjälpte inte det. Det var skönt med opertion, visst jag har ont nu med men den är mer molande nu. Å det kan man leva med.
Svar på tråden Axel ur led...operation?