• Anonym (Linda)

Exakt NÄR försvinner betalningsanmärkningar?

Hej!

Min sambo fick en betalningsanmärkning för 3 år sedan när han låg i lumpen pga adressändring inte fungerade, och den går ut 08-04 enligt UC.

Går den ut 1 april då eller sista?
    Vi behöver ta ett lån på banken på 300 000 kr där vi ska lägga ihop billån med bröllopslån och ett par smålån.

Om anmärkningen försvinner t.ex. 1 april, kan vi ta lån 2 april då utan problem eller hur lång tid tar det för den att försvinna?

Vi har swedbank.

Mycket tacksam för svar från er som vet!

• Svar på tråden Exakt NÄR försvinner betalningsanmärkningar?
  • Anonym (Linda)

ingen som vet? hittar nämligen inga svar varken på nätet eller hos någon av kronofogden eller uc ab.

• Anonym

Vet tyvärr inte. Vad är UC? Kanske ni kan ringa och fråga?

Måste ni ta lån till bröllopet? Kan ni inte göra det billigare/enklare eller vänta ett tag så ni slipper ta lån?

• Anonym

tror att det är samma dag den är utfärdad. ring kronofogden och hör!
    om du har ett fast jobb, och han med.. så kan nog banken godkänna lånet ändå!

det gjorde dom för oss. fast då gällde det iof ett huslån!

• jennie ellie

Från det datumet den tillkom dvs var det 05-04-13 då är det 08-04-13 ring och kolla exakt vilken datum det gäller för detta ärende

• Anonym (Linda)

UC är företaget som skickar ut kreditupplysningar till företagen. Det är de man ska ringa om man vill veta. Men det enda de sa var att man ska skicka in en skriftlig ansökan om ett utdrag ur registret, vilket skulle ta tre veckor att få.

Försäker få svar omgående. Någon annan som vet?

Vi har redan haft bröllopet, lånat till det av mina föräldrar men jag vill lösa det lånet. Känns inte bra att ha lån hos släkt.

• Anonym (Linda)

men det är ju detta jag vill ha svar på, det enda som står i UC (det enda stället som har dessa uppgifter) är att det finns en anmärkning till 08-04. Det står inget datum!!

Kronofogden har vi redan ringt de har inget med sånt att göra sa de. Läs ts!!

• jennie ellie

Ring dem och tråga om exakt datum istället för att begära utdrag
    Anonym (Linda) skrev 2008-03-06 17:28:01 följande:

UC är företaget som skickar ut kreditupplysningar till företagen. Det är de man ska ringa om man vill veta. Men det enda de sa var att man ska skicka in en skriftlig ansökan om ett utdrag ur registret, vilket skulle ta tre veckor att få. Försäker få svar omgående. Någon annan som vet?Vi har redan haft bröllopet, lånat till det av mina föräldrar men jag vill lösa det lånet. Känns inte bra att ha lån hos släkt.
  • Anonym (Linda)

jennie ellie skrev 2008-03-06 17:30:11 följande:

Ring dem och tråga om exakt datum istället för att begära utdragAnonym (Linda) skrev 2008-03-06 17:28:01 följande:
    vi har gjort det, man får ingen information via telefon eftersom det handlar om väldigt privata grejer. Man MÅSTE begära utdrag.

Därför frågar jag här om det är någon som VET, som tex vart med om det själva!
  • Anonym (Linda)

finns det INGEN som har haft betalningsanmärkning och vet om den försvinner början/slutet på månaden om det står att den försvinner 2008-04??

• jennie ellie

Jag VET, för jag ringde åt min brukare (jobbar som assistent)och fick svaret att det var 09-04-16 så visst vet jag men fortsätt du fråga... så får du se om du hittar någon annan som vet bättre...
    Anonym (Linda) skrev 2008-03-06 17:32:16 följande:

jennie ellie skrev 2008-03-06 17:30:11 följande:
    vi har gjort det, man får ingen information via telefon eftersom det handlar om väldigt privata grejer. Man MÅSTE begära utdrag.Därför frågar jag här om det är någon som VET, som tex vart med om det själva!
  • Anonym (Linda)

Jaha, så sa de inte till oss när vi ringde! Sambon bad att få veta vilket datum den försvann, men han sa då att han måste begära registerutdrag. Säger bara vad de sagt till oss.

• jennie ellie

Ja och jag säger att för mig var det inga problem alls att få ut exakt information på en gång.
    Anonym (Linda) skrev 2008-03-06 17:48:46 följande:

Jaha, så sa de inte till oss när vi ringde! Sambon bad att få veta vilket datum den försvann, men han sa då att han måste begära registerutdrag. Säger bara vad de sagt till oss.
  • Anonym (Linda)

Ja tack, då vet jag vad du fick veta.

Någon annan som vart med om annat?

• MrsMurphy

På uc står det:

"Fysisk person (privatpersoner och enskilda firmor/näringsidkare)
    I UC:s register finns en anmärkning för en fysisk person normalt registrerad i tre år. En anmärkning som noterats i februari 2005 tas alltså bort den 1 februari 2008."

https://www.uc.se/frameset.php
    Allt är såååååååå naturligt så...
  • rött och guld

4augusti!!(år månad,dag)

• Anonym (Banklisa)

Den försvinner efer exakt 36 månader. Du kan ringa UC och snabt få exakt datum.
    DIskussioner om såna här grejer finns i ett hyfsat lånforum jag hittade (snabblan.forum24.se) och sedan finns det massor av lån om ni skulle få fler betalningsanmärkningar hos Lånportalen (www.lanportalen.se)

• Anonym (Linda)

rött och guld skrev 2008-03-07 01:39:19 följande:

4augusti!!(år månad,dag)
    Nej, det är inte augusti! år 2008 månad april.
    Vi fick tag i en från ett annat kreditupplysningsbolag än uc, och de kunde berätta vilket datum det var. 1 april!

Tack till de som försökt hjälpt.
Svar på tråden Exakt NÄR försvinner betalningsanmärkningar?