• Ruda

Grand Danois???

Har en grandisvalp på snart 6 månader, det är vår första Grand Danois, men haft flera hundar tidigare.
    Valde nu en granis pga. min allergi, vilket funkar super hittills!

Hoppas hitta fler på FL med grandisar, där vi kan utbyta tips och idéer, råd och rön!

Vem vill vara med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-15 17:16
    En snabbsammanfattning av vår grandis då:
    AMADEUS, född 070911 i Ånge.
    Är svart med vit teckning på bröstet och även lite vit på tassarna.
    Vägde sist 37 kg, men det var ungefär en månad sen. Vet inte riktigt höjden heller, måste undersöka saken!

• Svar på tråden Grand Danois???
  • Minikatt

Jag har ingen, men jag tycker att de är så otroligt läckra! De flesta hundar är söta, men GD är den enda rasen som jag kan säga är SNYGG, för de är verkligen snygga och ståtliga

• Ruda

Ja, visst är de???
    Dock blir de inte snygga förrän de är fullvuxna, för vår Amadeus ser just nu ut som en förväxt kalv, eller Bambi på hal is!
    Men nog är han cool alltid!

Ingen fler med grandisar här??

• Tatzi

jag har 2 stycken en gul och en harlekin tjejja

• Ruda

Kul!
    Hur gamla är de?
    Storlek?
    Kennel?

Vi är fortfarande fascinerade över Amadeus växt, man ser liksom inte att han växer förrän man träffar grannarnas hundar. Då går det att jämföra!

• minismatte

Hej!

Jag har en GD tjej på snart 9 mån! De e vår första hund å de går jättebra, hon e supersnäll!! Hon e svart med vitt på bröstet!

Hon e ganska liten för sin ras, är nu kanske runt 70cm i manken å väger lite över 40kg bara! Men så heter hon ju Mini oxå!!

• Tatzi

har en harlekin tik ifrån oplen kanske 76 cm över marken vikten är jag inte säker men tippar på 55-60 kg ngt där i mellen,
    och så har jag en gul valp jag fött upp själv på 8 månader så hon är ju fortfarande under utveckling men i dagsläget är hon 81-82 cm hög o vikten har jag ingen aning om.

varifrån kommr era gd's??

vilket foder matar ni med?.....finns ju så många teorier om va man ska mata med så enbart av nyfiken het jag undrar *hihi*

• BettanB

Har haft en hel hög GD's genom åren, men ingen just nu. Underbar ras!

• jamma

hej hej.
    jag har en grandis som är nyss fyllda 1 år och nästa lördag får jag hem min andra grandis som kommer vara ungefär 9 veckor då

• Ruda

Oj, vilken fart det blev här, vad kul!

Hinner inte skriva nu, men återkommer senare!

• Ruda

Vi var tveksamma till att ta en hane, eftersom det sägs att de är svårare att uppfostra när de kommer i tonåren..? Nån som har erfarenhet av det?

Nu blev det en pojke iaf, och hittills går det bra, även om man nu börjar se att det finns mkt tjurighet i honom!

Nåt som känns som en lättnad är iaf att han är så otroligt barnkär! Jag har en bonustjej på 6½ år och vår gemensamma son på snart 11 månader, och det går hur bra som helst!

• BettanB
    Svar på #11
    Jag har mest haft tikar. Hade en hund när jag var yngre och han var helt galen. Visserligen kan det ha berott på tidigare ägaren också, men ändå. Tror dock inte att det skall vara så besvärligt, mer samarbetsvilliga hundar än GDs får man ju leta efter.
    Och barnkära tycks de också vara överlag, alla mina har gillat barn faktiskt.
  • Tatzi

Jag tycker hanarnaär mera fart i och "galnare" än tikarna, talar då ab egen erfarenhet.

har haft en hane en gång och aldrig mer jag skaffar mig en gd hane *hihi*

• Ruda

Hua då...
    Jo, nog börjar man märka att det är mkt fart och mkt vilja i Amadeus, men samtidigt är han väldigt lättlärd, så bara man har ork och tid så ska det nog gå att få ordning på honom!

• Tatzi

Ja alla e ju inte likadana som tur är ;)

Ställer du ut din ngt eller har tänkt att göra det?

• non compos mentis

Vi har två i familjen. Igor som snart är 11 år men pigg som en mört och Nadja, 8 år. Lika pigg hon.
    Fantastisk ras tycker jag, de är så vackra att se på och riktiga knähundar

Svar på tråden Grand Danois???