• Saza

*Ja, alltså vad är det som är farligt?

Ja, alltså vad är det som är farligt? Är det för mig själv eller kan nåt hända med fostret? Vad är det egentligen som kan hända?

Vi flyttar nu i helgen och jag vill ju veta hur mycket jag kan vara med att bära.

• Svar på tråden *Ja, alltså vad är det som är farligt?
  • Sussannek

oxå intreserad av den frågan så puffar på...

Vill oxå gärna veta om det finns någon gräns...vad är för tungt och vad är ok..

att handla ett par liter mjölk och lite till är det ok att bära hem???

• Tindrande

jag fick tillsagt att jag skulle bära så mycket som kändes ok för mig, så länge jag inte fick ont var det ok.

• 83an

Ja, mjölk och matkassar är inga problem. Men lyfter man för tungt kan väl moderkakan lossna.
    Det är iaf så jag har fattat det.
    Och lossnar hela dör barnet.
    Lossanar en del måste man hålla sig jättelugn, nästan sängliggande.
    Lite dumt att börja lyfta sängar och sånt.

• Saza

Men bära lite kartonger några trappor är väl ingen fara?
    Jag kommer ju hålla mig ifrån möbler.
    De tyngsta kartongerna får ju de andra ta.
    Frågan är om de som ska vara med och flytta kommer låta mig bära någonting alls??

Dum fråga, men hur vet man om moderkakan lossnar? Är det smärta och blödningar som är första tecknet på det eller?

• Tindrande

jag flyttade när jag var gravid, jag bar de lätta sakerna, och hade min sambo vakande efter mig hela tiden som en höns mamma.

Och ska moderkakan lossna, så ska det till ett rejält hastigt och tungt lyft.

Känn efter själv

• ebben

Det är inte farligt att lyfta! Släpper moderkakan skulle den ha gjort det ändå........o det sker inte ofta.En bekant till mig var med om det mitt i natten,hennes dotter dog för de hann inte in.
    Man ska ju inte göra dumdristiga saker,men många har ju lyft o det går bra ändå. Inklusive jag själv pga tunga lyft i jobbet. Får man ont bör man ju avstå.
    Men att leva ett vanligt liv o ev.möblera om lite eller handla är normalt sett ingen fara!

• 83an

Jag har lyft en hel del grejer men lite försiktig ska man nog vara iaf.
    Och ja, det blir nog både smärta och blödning då den lossnar.
    Bär på Du men känn efter vad kroppen klarar av.
    Lycka till med flytten

• ebben

Oh,ja.Det börjar blöda rejält..............om moderkakan lossar.

• Ulrica80

Ja ,sen e d risk för framfall senare i livet om man över anstränger sig....JAg brukar tänka på dom som har stora syskon som mamman bär runt på, det har jag som måttgräns över vad som är för tungt....

• Teskedsmamman

Att man inte ska lyfta tungt är en gammal skröna... idag vet vi att foster kan dö och vara borta länge innan man börjar blöda. Det var vid sådana missfall som man kunde framkalla missfallet om man lyft tungt... alltså är "skadan" redan skedd!!!

Numera ska man lyssna till kroppen, protesterar magen, ryggen, axlarna så ska man så klart inte bära mer...

Jag har burit allt från tvättkorgar till 30 kgs fodersäckar och bebis mår bra...

• tiiiin

Jag har också alltid undrat. Fast jag tycker det är rätt skönt att slippa lyfta och bära grejer... Det får alla andra göra åt mig! Myyyyyysigt.

• Kaya

Min 4-åring är en stor och rejäl pojke... som vill att mamma lyfter upp honom och gosar ibland. Det känns inte direkt som att jag skulle kunna framkalla ett missfall när jag hivar upp hans 20 kilo, men däremot är jag försiktig för att jag inte vill få ryggskott eller förvärra foglossning! Så jag brukar be honom kliva upp på nånting så jag slipper lyfta honom ända från golvet...

• acka

Om det finns risk för förtidsbörd eller du har mycket sammandragningar ska du inte lyfta.
    Man ska känna efter så det känns bra. Jag fick inte lyfta ens mina tidigare barn då jag väntade förra barnet då det fanns risk för att barnet skulle komma tidigare, så det är inte bara en skröna..... men har man en normal graviditet utan komplikationer ska det inte vara någon fara.

• sannapanna76

Jag frågade en av intruktörerna på mitt gym, och han sa att det är bra om man kan undvika att använda "krystmusklerna" alltför hårt under senare delen av graviditeten. Det är väl dem man använder om man lyfter tungt. Tycker i alla fall jag att det känns som. Men så länge man inte tycker att det är obehagligt eller gör ont går det bra, tyckte instruktören.

Något jag dock tycker är lite besvärligt är var sjutton jag ska göra av tex. tunga lådor när jag lyfter. Häromdagen försökte jag flytta 2 lådor med böcker á 40 kilo och hade liksom ingenstans att göra av dem. Vill ju inte luta dem mot magen, precis...

• LillaEm

Mitt tips är att någon lyfter upp kartongen till dig så du slipper lyfta den från marken, sen är det inget problem att du bär tungt så länge det känns bra. Det är djupa, tunga lyft som frestar på ligamenten. Försiktig ska man ju vara, det är därför vi i tunga arbeten får havandeskapspenning på slutet. Jag som undersköterska har haft en del obehag på slutet, mkt sammandragningar i samband med lyft.

• Saza

Lilla Em- Jo jag vet hur det är det där med att arbeta i vården. Jag är oxå usk:a och arbetar på hjärtintensiven. Men där är de tunga lyften mest att köra sängar och eventuellt flytta patenter från en säng till en annan.
    Det är med flytten känns som en annan typ av lyft. Jag känner det redan nu när jag håller på att plocka ner saker i kartonger. Man ställer en tom kartong på bänken och börjar plocka i porslin och annat och när man sedan ska lyfta ner den så är den skittung! Men jag måste ju ta ner den och just nu är jag ensam hemma så jag har nog lyft mer än vad jag ska redan...
    Men i helgen får vi ju hjälp så då kan man ta det lite lugnare.

Tack för svaren allihopa!

/Sandra

• Dynah

Jag lyfter min 1,5 åring varje dag. Helst inte om sambon är i närheten men när jag "måste". Ibland är det obehagligt, fast i mitt fall hoppas jag på att det kan hjälpa till att starta förlossningen...har inte så många dagar kvar nu.

• sannapanna76

Jo, men hur bär man sig åt för att inte trycka in hela magen med lådan, liksom? För mig funkar det inte alls...

Svar på tråden *Ja, alltså vad är det som är farligt?