• DOLCE FAR NIENTE

Paradis och helvete enligt Kristendommen

Har lite funderingar på detta inom den kristna tron.
    Hör ofta om hur Kristendommen är förlåtande och ger alla en andra chans. Men vad innebär detta egentligen, att det finns ett paradis och ett helvete så långt är jag med. Men vem är dessa två ämnade för. Måste man vara kristen för att hamna i Paradiset?

• Svar på tråden Paradis och helvete enligt Kristendommen
  • Tygtiiger

Tja, vad jag vet så har väl tom påven officiellt avskaffat helvetet ur den kristna tron. Så det är bara de evangeliska kristna som tror på helvetet, och enligt den riktningen så måste man vara bekännande kristen för att komma till paradiset.

I bibeln säger ju Jesus uttryckligen att "Ingen kommer till Fadern utom genom mig". Så man får väl utgå från att ur kristet perspektiv är enda vägen till räddning undan den eviga döden (det är mest det som nämns i bibeln - evigt liv eller evig död, inte paradis eller helvete) just att tro på Jesus som Kristus.

Allt annat vore ju rätt så ologiskt. Muslimer tror ju knappast att man kommer till paradiset genom att äta fläsk och förneka Allah, om man är troende får man väl iallafall köpa grundsatserna i den tro man bekänner sig till.

• Emmen
    Tygtiiger skrev 2008-03-06 20:55:26 följande:
    Tja, vad jag vet så har väl tom påven officiellt avskaffat helvetet ur den kristna tron.
    Det skulle man väl kunna kalla frihet under ansvar.
  • Hs egen

Den brinnande sjön som aldrig slocknar, är ämnad för Fienden och hans anhang, de som har lurat människor från Gud i alla tider. Gud har berett en plats (kallad paradiset i folkmun) hos sig för alla dem som tar emot Hans frälsning.
    Joh 14:1P AVSKEDSTALET (kap. 14?17)
    "Känn ingen oro. Tro på Gud, och tro på mig.
    Joh 14:2N I min faders hus finns många rum. Skulle jag annars säga att jag går bort för att bereda plats för er?
    Joh 14:3P Och om jag nu går bort och bereder plats för er, så skall jag komma tillbaka och hämta er till mig, för att också ni skall vara där jag är.
    Joh 14:4N Och vägen dit jag går, den känner ni."
    Joh 14:5 Tomas sade: "Herre, vi vet inte vart du går. Hur kan vi då känna vägen?"
    Joh 14:6P Jesus svarade: "Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.
    Joh 14:7P N Om ni har lärt känna mig skall ni också lära känna min fader. Ni känner honom redan nu och ni har sett honom."
    Joh 14:8 Filippos sade: "Herre, visa oss Fadern, det är nog för oss."
    Joh 14:9
    P Jesus svarade: "Så länge har jag varit tillsammans med er, och ändå känner du mig inte, Filippos? Den som har sett mig har sett Fadern. Hur kan du då säga: Visa oss Fadern?
    Joh 14:10
    P Tror du inte att jag är i Fadern och Fadern i mig? De ord jag säger er, dem talar jag inte av mig själv; Fadern är i mig och utför sina gärningar.
    Joh 14:11
    P Tro mig när jag säger att jag är i Fadern och Fadern i mig. Eller tro åtminstone för gärningarnas skull.

• DOLCE FAR NIENTE

Hs egen skrev 2008-03-06 22:00:11 följande:

Den brinnande sjön som aldrig slocknar, är ämnad för Fienden och hans anhang, de som har lurat människor från Gud i alla tider. Gud har berett en plats (kallad paradiset i folkmun) hos sig för alla dem som tar emot Hans frälsning. Joh 14:1P AVSKEDSTALET (kap. 14?17)"Känn ingen oro. Tro på Gud, och tro på mig.Joh 14:2N I min faders hus finns många rum. Skulle jag annars säga att jag går bort för att bereda plats för er?Joh 14:3P Och om jag nu går bort och bereder plats för er, så skall jag komma tillbaka och hämta er till mig, för att också ni skall vara där jag är.Joh 14:4N Och vägen dit jag går, den känner ni."Joh 14:5 Tomas sade: "Herre, vi vet inte vart du går. Hur kan vi då känna vägen?"Joh 14:6P Jesus svarade: "Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.Joh 14:7P N Om ni har lärt känna mig skall ni också lära känna min fader. Ni känner honom redan nu och ni har sett honom."Joh 14:8 Filippos sade: "Herre, visa oss Fadern, det är nog för oss."Joh 14:9P Jesus svarade: "Så länge har jag varit tillsammans med er, och ändå känner du mig inte, Filippos? Den som har sett mig har sett Fadern. Hur kan du då säga: Visa oss Fadern?Joh 14:10P Tror du inte att jag är i Fadern och Fadern i mig? De ord jag säger er, dem talar jag inte av mig själv; Fadern är i mig och utför sina gärningar.Joh 14:11P Tro mig när jag säger att jag är i Fadern och Fadern i mig. Eller tro åtminstone för gärningarnas skull.
    Och vad betyder egentligen detta? Att den som inte tror på Gud hamnar inte i Paradiset då? Är det helvetet man hamnar i då?
  • Hs egen

Jag kan faktiskt inte svara 100% på den frågan. Men som du själv kan läsa ovan så låter det på Jesus som att man måste tro på Honom för att kunna komma till Honom .. Man måste ta till sig räddningen som Han erbjuder,.. Sedan är det ju Jesus som dömer efter vad som finns i våra hjärtan och dit ser ju varken du eller jag..

• Emmen

Hs egen skrev 2008-03-06 22:26:17 följande:

Jag kan faktiskt inte svara 100% på den frågan. Men som du själv kan läsa ovan så låter det på Jesus som att man måste tro på Honom för att kunna komma till Honom .. Man måste ta till sig räddningen som Han erbjuder,.. Sedan är det ju Jesus som dömer efter vad som finns i våra hjärtan och dit ser ju varken du eller jag..
    Låter som utpressning.
  • Emmen

Eller vanlig beskyddarverksamhet i maffiosostil.

• DOLCE FAR NIENTE
    Emmen skrev 2008-03-06 22:39:52 följande:
    Eller vanlig beskyddarverksamhet i maffiosostil.
    Eller så handlar det om en tro, och tror du inte så drabbar det väl inte dig eller?
  • Smocken

Tygtigern får till det på pricken. Att folk som inte bryr sig om kristendomen känner sig förnärmade av att utpekas vara på väg till helvetet är ju lite märkligt. Om nu tron (och helvetet) är en bluff så finns det ju inte så mycket att vara rädd för.

"Utpressning"? Är det utpressning att säga "Du får inte komma på min fest om du struntar i mig, talar illa om mig och dessutom inte svarar på inbjudan"? Det kan man kanske få det till, men i så fall kan ju varje beskrivning av väntade konsekvenser betraktas som utpressning.

• DOLCE FAR NIENTE
    Smocken skrev 2008-03-06 23:37:13 följande:
    Tygtigern får till det på pricken. Att folk som inte bryr sig om kristendomen känner sig förnärmade av att utpekas vara på väg till helvetet är ju lite märkligt. Om nu tron (och helvetet) är en bluff så finns det ju inte så mycket att vara rädd för.
    Precis min tanke med...
  • Smocken

Och ett förtydligande: bland /evangeliska/ kristna är de flesta nog överens om att de som tror på Jesus som Guds son kommer att komma till himlen (eller vad man nu vill kalla det eviga livet tillsammans med Gud). Om övriga sedan hamnar i helvetet, skärselden, bara upphör att existera eller till slut kommer till himlen de också, det råder det delade meningar om.

• KristenTjej84

För att man ska trivas i ett himmelrike där Jesus styr, så är det väl en självklarhet att man måste acceptera honom!
    Jag menar, skulle någon person gå objuden till en fest, hos någon han/hon aldrig litat på?
    Personligen så har jag alla problem i världen att förstå mig på de som inte vill ha Jesus i sina liv, han är kärleken själv!
    Den sort övernaturlig kärlek & frid som jag känt den tiden jag varit kristen,då jag t ex lyssnat på lovsång eller blivit bedd för, o då jag ber..den sortens frid och lycka hade jag aldrig känt innan jag blev kristen..Jesus kärlek är så underbar! hur kan man inte älska honom när man lärt känna honom?
    Det handlar inte om tvång, han tvingar ingen! bara val möjlighet..Jag tror personligen att ALLA får chansen att lära känna Jesus, förr eller senare, sen är det upp till var och en ifall hon/han vill spendera en evighet med honom..
    Så tror jag..

• Free Spirit
    DOLCE FAR NIENTE skrev 2008-03-06 19:03:02 följande:
    Har lite funderingar på detta inom den kristna tron. Hör ofta om hur Kristendommen är förlåtande och ger alla en andra chans. Men vad innebär detta egentligen, att det finns ett paradis och ett helvete så långt är jag med. Men vem är dessa två ämnade för. Måste man vara kristen för att hamna i Paradiset?
    Paradis er til for dem som ganske enkelt har takket ja til den gave Gud tilbyr: Evigt liv!!

Helvete var skapt for Satan og hans demoner, men så er det jo slik at den som vil følge han her i livet også vil følge han til helvete.

Dette betyr ganske enkelt at om en ikke vil ha noe med Gud å gjøre her nede, hvordan kan en da forvente at en da kommer ditt Han er når en dør?

Gud elsker ALLE mennesker og lengter etter oss for å kunne ha et intimt felleskap med hver og en. Det var jo det Han skapte mennesket til!!

Men på grunn av menneskers opprør og at dei vender seg mot Han så går dei bort fra Han og vil ikke ha noe med Han å gjøre, skal Han da tvinge dem å være med Han i evighet?

Vi er som farløse som har måte greie oss selv, men Han rekker ut sin hand gjennom Jesus Kristus og vil lede oss like inn i Himmelriket og en evig salighet med Han.

Han elsker oss så høyt!!!! 
Svar på tråden Paradis och helvete enligt Kristendommen