Det finns två olika sätt att hantera varulager. Den hantering Marie beskriver används i regel av mindre företag och man gör då inga bokningar i varulager under året. Vid bokslut inventerar man och korrigerar lagervärdet så att det stämmer överens med det inventerade lagret.
I större bolag bokför man däremot rörelser i varulager löpande under räkenskapsåret.
1. Vi beställer material, materialet kommer in innnan vi får fakturan. Hur bokförs det?
Själv varukostnaden bokas D Varulager K Fakturor på väg (ankommet ej fakturerat)
2. Fakturan kommer in: D Fakturor på väg (kostnaden) K Leverantörsskulder (fakturabeloppet ink moms) D Ingående moms
3. Fakturan betalnindmärks: D Leverantörsskuld, K Avräkningskonto Bankgiro, stämmer det? Låter rätt, även om jag inte sett detta mellansteg i praktiken.
4. Pengarna dras från banken: D Avräkningskonto, K Checken
5. Vi tar material från lageret och börjar arbeta på en produkt d.v.s PIA (produkt i arbete), men den är inte färdig förrän efter bokslutet. Hur bokförs det? (så att lagret blir rätt i bokslutet). Det material som är uttaget ur lager kan läggas på ett eget PIA-konto. I PIA-värdet får ju även tillägg göras för t ex nedlagt arbete.
6. När produkten är klar d.v.s inte längre PIA, hur bokförs det?
Osålda färdiga varor kan läggas på ett konto avseende färdigvarulager. Man kan alltså ha tre lagerkonton (eller hur många man vill...), Råvaror, PIA och Färdigvarulager. Huvudsaken är att det finns tydliga specar och att varor inte räkns dubbelt, dvs ingår i både råvror och PIA.
6. Vi fakturerar kund, hur konteras det?
Steg 1: K Varulager D Kostnad såld vara
Steg 2: K Försäljningsintäkt K Utgående moms D Kundfordringar