• TGIF

    Ni som är bra på bokföring ....

    Ni som är bra på bokföring, hjälp mig med att nedanstående.

    1. Vi beställer material, materialet kommer in innnan vi får fakturan. Hur bokförs det?

    2. Fakturan kommer in: D Varulager, D Moms och K Leverantörsskuld, stämmer det?

    3. Fakturan betalnindmärks: D Leverantörsskuld, K Avräkningskonto Bankgiro, stämmer det?

    4. Pengarna dras från banken: D Avräkningskonto, K Checken

    5. Vi tar material från lageret och börjar arbeta på en produkt d.v.s PIA (produkt i arbete), men den är inte färdig förrän efter bokslutet. Hur bokförs det? (så att lagret blir rätt i bokslutet)

    6. När produkten är klar d.v.s inte längre PIA, hur bokförs det?

    6. Vi fakturerar kund, hur konteras det?

  • Svar på tråden Ni som är bra på bokföring ....
  • Marie IE B

    Så här bokför vi detta scenario hos oss:

    1) ingen bokföring
    2) Lev skulder - kredit / varuinköp - debet / ing moms - debet
    3) ingen bokföring
    4) vid betalningstillfället, när kvitto kommer på utförd betalning från bg: lev skulder - debet / bank - kredit
    5) ingen bokföring men det finns väl ett konto som heter "pågående arbete" eller liknande ?
    6) ingen bokföring men om du bokat in det på varulager i punkt 2 så är det väl läge att ta bort det från det och lägga in det som färdig vara el likn
    7) försäljning mot faktura: kundfordring - debet / försäljning - kredit / utg moms - kredit
    8) när kunden betalar: bank - debet / kundfordring - kredit

  • Mia83

    Är ingen expert på bokföring, men läser en kurs just nu och tänkte bara bidra med några regler som har hjälpt mig mycket.

    Skulder: minskar på debetsidan, ökar på kreditsidan.
    Tillgångar: ökar på debetsidan, minskar på kreditsidan.
    Inkomster: minskar på debetsidan, ökar på kreditsidan.
    Utgifter: ökar på debetsidan, minskar på kreditsidan.

    Ganska "basic", men en bra hjälp när man är osäker.

  • chrissepisse

    Det finns två olika sätt att hantera varulager. Den hantering Marie beskriver används i regel av mindre företag och man gör då inga bokningar i varulager under året. Vid bokslut inventerar man och korrigerar lagervärdet så att det stämmer överens med det inventerade lagret.

    I större bolag bokför man däremot rörelser i varulager löpande under räkenskapsåret.

    1. Vi beställer material, materialet kommer in innnan vi får fakturan. Hur bokförs det?
    Själv varukostnaden bokas D Varulager K Fakturor på väg (ankommet ej fakturerat)

    2. Fakturan kommer in: D Fakturor på väg (kostnaden) K Leverantörsskulder (fakturabeloppet ink moms) D Ingående moms

    3. Fakturan betalnindmärks: D Leverantörsskuld, K Avräkningskonto Bankgiro, stämmer det? Låter rätt, även om jag inte sett detta mellansteg i praktiken.

    4. Pengarna dras från banken: D Avräkningskonto, K Checken

    5. Vi tar material från lageret och börjar arbeta på en produkt d.v.s PIA (produkt i arbete), men den är inte färdig förrän efter bokslutet. Hur bokförs det? (så att lagret blir rätt i bokslutet). Det material som är uttaget ur lager kan läggas på ett eget PIA-konto. I PIA-värdet får ju även tillägg göras för t ex nedlagt arbete.

    6. När produkten är klar d.v.s inte längre PIA, hur bokförs det?
    Osålda färdiga varor kan läggas på ett konto avseende färdigvarulager. Man kan alltså ha tre lagerkonton (eller hur många man vill...), Råvaror, PIA och Färdigvarulager. Huvudsaken är att det finns tydliga specar och att varor inte räkns dubbelt, dvs ingår i både råvror och PIA.

    6. Vi fakturerar kund, hur konteras det?
    Steg 1: K Varulager D Kostnad såld vara
    Steg 2: K Försäljningsintäkt K Utgående moms D Kundfordringar

  • TGIF

    Tack till er alla tre för att ni tog er tid!!! Skall byta branch och känner att jag måste fräscha upp mina kunskaper igen!

    Jag uppskattar det verkligen!

    tack, tack, tack!

Svar på tråden Ni som är bra på bokföring ....