• Callina

Smalare överarmar

Som så många andra vill jag ha smalare överarmar och undrar om man tränar dom specifikt eller om det är att träna kondition och då gå ned i vikt över hela kroppen som gäller? Vill absolut inte ha muskulösa armar eftersom jag har ganska kraftig benstomme och aldrig kommer att kunna få supersmala armar hur mycket jag än går ner i vikt. Nåväl, tips???  

• Svar på tråden Smalare överarmar
  • Lillan7704

Träna med lätta hantlar... Fitnessträning ger långa muskler och man ser inte "uppumpad" ut som kan kan göra om man tränar med tyngre tyngder..

• Callina

Är det så? Tack, får väl köra med 2kilos ett tag på kväll

• patrikiden

Det där med långa muskler är en myt. Muskelns utseenede är genetisk(du kan ändra muskelfästets placering bara genom kirurgi) och det enda som kan göra muskeln längre är att stretcha(beroende på hur utgångsläget är), men inte så pass mycket att det är synligt.

Det är främst diet och motionsträning du skall koncentrar dig på att bränna fett. Sedan kan träning med vikter forma armen så att den ser fastare ut än slapp, om du förstår mig.

• Lillan7704
    patrikiden skrev 2008-03-07 14:35:30 följande:
    Det där med långa muskler är en myt. Muskelns utseenede är genetisk(du kan ändra muskelfästets placering bara genom kirurgi) och det enda som kan göra muskeln längre är att stretcha(beroende på hur utgångsläget är), men inte så pass mycket att det är synligt.Det är främst diet och motionsträning du skall koncentrar dig på att bränna fett. Sedan kan träning med vikter forma armen så att den ser fastare ut än slapp, om du förstår mig.
    Vad konstigt.. Alla jag känner som tränar fitness har betydligt mindre synliga muskler än dom som tränar bodybuilding.. Dom sistnämnda har större och "bulligare" muskler.. Dom jag har pratat med på gym ang detta säger att fitness är att rekomendera om man inte vill se "uppumpad" ut eftersom det ger längre muskler...
  • Ari Gold

Musklernas form är genetisk. Att musklerna på bodybuilders ser rundare ut är för att de är större.

för att svara på TS fråga: det är konditionsträning för hela kroppen som gäller om du vill ha smalare armar. De blir inte smalare av att du tränar dem.

• Johanengström

Da Mutt: Helt korrekt! Kör man med hantlar växer ju armarna.. Köp ett par trevliga joggningsskor och ut o spring skiten ur dig! HAHAH :O =)

Men som sagt, konditionsträning är nog de man ska följa om man vill minska på kroppsformen!

• Lillan7704
    patrikiden skrev 2008-03-08 10:46:05 följande:
    Lillan7704 ===>Du fick svaret av Da Mutt.
    Men hur kommer det sig att dom som tränar fitness får en annan form på musklerna än bodybuilders? *frågar helt ärligt*
  • Mint
    Lillan7704 skrev 2008-03-08 21:53:25 följande:
    Men hur kommer det sig att dom som tränar fitness får en annan form på musklerna än bodybuilders? *frågar helt ärligt*
    Bodybuilders lyfter tyngre vikter, helt enkelt.
  • Lillan7704
    Mint skrev 2008-03-08 21:58:29 följande:
    Bodybuilders lyfter tyngre vikter, helt enkelt.
    Men det har ju inte med det att göra tydligen....
  • patrikiden

Fitness går inte ut på att bli så stor som möjligt. Är man för stor i fitness tävling så går det inte bra. Och i fitness så skall man också vara stark emot sin kroppsvikt och vara åthållig, snabb samt smidig.

En kroppsbyggare strävar efter att bli så stor som möjligt med lite fett som möjlig på kroppen.

Man kan jämföra med andra vikttränande personer, t.ex. tyngdlyftare och styrkelyftare, de vill ju bli så starka som möjligt för sin kroppsvikt. Eftersom kroppsviken ingår i beräkningen av poäng som också vikten de lyfter gör.
    Tyngd/styrkelyftare lyfter oftast betydligt mer i vikt än vad en kroppsbyggare gör, men inte har de störe muskler än en kroppsbyggare, eller hur.

Förstår du skillnaden? Träningen är olika.

Som fitness tränande så kör man också förutom viktträning också en hel del konditionsträning. För mycket av konditionsträning förhindrar att en person växer optimalt muskelmässigt.

Och sedan kan du inte jämföra en person mellan en annan person. Först så har alla sina egna genetiska förutsättningar i olika grenar. Vissa har lättare att få stor muskler andra är bättre på att springa långt eller snabbt.

Om två personer har en biceps muskel med samma massa och man jämför dessa 2 personer.
    Ena(pers1) har sina bicepsmuskel fäst längre ut på underarmen än den andra(pers2).
    Då ser pers1 ut att ha längre biceps än pers2 som kanske har ett mer bulligt utseende, eftersom muskeln är kortare.

• Tompaslillsyrra

Ja och tjejer va är det för fel på och se lite biffig ut?
    r e s p e k t!.. hahaha

• Kime

Sen finns det ju också fenomenet sarcoplasmisk hypertrofi - det vill säga en tillväxt av muskelfibrerna som inte proportionerligt ökar muskelns möjliga kraftutveckling vid sammandragning. En ökning i muskelmassa utan proportionerlig ökning i maxstyrka med andra ord. Blir alltid lika full i skratt när jag träffar skitbiffiga personer som inte orkar skit efter en liten liten stund, eftersom de aldrig tränar uthållighet, utan bara maxstyrka - och därtill bara isolerade övningar, så att de i slutändan har världens muskelmassa, men ingen funktion

• Lillan7704
    patrikiden skrev 2008-03-08 23:57:28 följande:
    Fitness går inte ut på att bli så stor som möjligt. Är man för stor i fitness tävling så går det inte bra. Och i fitness så skall man också vara stark emot sin kroppsvikt och vara åthållig, snabb samt smidig.En kroppsbyggare strävar efter att bli så stor som möjligt med lite fett som möjlig på kroppen.Man kan jämföra med andra vikttränande personer, t.ex. tyngdlyftare och styrkelyftare, de vill ju bli så starka som möjligt för sin kroppsvikt. Eftersom kroppsviken ingår i beräkningen av poäng som också vikten de lyfter gör.Tyngd/styrkelyftare lyfter oftast betydligt mer i vikt än vad en kroppsbyggare gör, men inte har de störe muskler än en kroppsbyggare, eller hur.Förstår du skillnaden? Träningen är olika. Som fitness tränande så kör man också förutom viktträning också en hel del konditionsträning. För mycket av konditionsträning förhindrar att en person växer optimalt muskelmässigt.Och sedan kan du inte jämföra en person mellan en annan person. Först så har alla sina egna genetiska förutsättningar i olika grenar. Vissa har lättare att få stor muskler andra är bättre på att springa långt eller snabbt. Om två personer har en biceps muskel med samma massa och man jämför dessa 2 personer. Ena(pers1) har sina bicepsmuskel fäst längre ut på underarmen än den andra(pers2).Då ser pers1 ut att ha längre biceps än pers2 som kanske har ett mer bulligt utseende, eftersom muskeln är kortare.
    Okej, tror jag förstår nu! Har fått det dåligt förklarat för mig tidigare..
    Tack för att du tog dig tiden till att förklara hur det verkligen ligger till!!
Svar på tråden Smalare överarmar