• sedlighetsroteln

    Hur vet man om man har satt en matbit i lungan?

    Gör det ont när den kommer in i lungan eller känner man inget alls?

  • Svar på tråden Hur vet man om man har satt en matbit i lungan?
  • o0Mia0o

    min svärmor gjorde det nydligen. hon fick ont och kände sig sjuk. hostade en del.
    hon fick plocka up den för det kan leda till infektioner och slembildning i lungan

  • lillajag82

    man kan bli dåsig o få "syrebrist" speciellt om den fastnar i gången


    jag är gravid och småbarnsmor
  • sedlighetsroteln

    Men känner man om den åker in där då? Med all säkerhet?

  • lycka79

    Såg det där programmet förra året då man fick följa ambulanspersonal ut på fältet osv och där hade en lite flicka fått ner mat i lungan. Hon hade väldigt ont och svårt att andas. Mat i lungorna måsta man få bort! Åk in och kolla, för säkerhets skull, alla har ju inte samma smärttröskel osv.

  • sedlighetsroteln

    Okej, för jag satt och åt nötter och sög in dom i munnen och en nöt flög mot luftstrupen eller något liknande, men jag harklade mig och sedan kändes det som den flög ner men jag vet inte. Sedan har jag inte kännt så mycket mer. Inte ont eller så.

  • lycka79

    Hm, ja... Alltså, jag har ju aldrig gjort ngt liknande men jag vet inte. Du kan ju börja med att ringa vårdguiden och kolla vad de säger? Kommer inte ihåg telnr nu men det finns på www.vardguiden.se.

  • lycka79

    Såg precis att vårdguiden bara verkar gälla Sthlm, bor du här? Annars finns det säkert en motsvarighet i ditt eget län!

  • Dame72

    Du hade garanterat kännt av om du fått ner en nöt i lungan. Har du inga som helst symtom så varva ner och ta det lugnt.

Svar på tråden Hur vet man om man har satt en matbit i lungan?