• mrs christin

Delad vårdnad i två olika kommuner???

Ställer denna frågan för en väns bekostnad som håller på att flytta ifrån sin dotters pappa.

De bor idag i Staffanstorps kommun där dottern (hon är 1,5 år gammal) går på dagis. Mamman och pappan har bestämt sig för att flytta isär och mamman kommer att flytta till Helsingborg då hon har alla sina vänner och sin familj där (hon känner verkligen ingen i staffanstorp förutom sin nuvarande sambo och hans mamma).
    Pappan har aldrig tidigare visat något intresse för att ta hand om dottern (mer ön att leka med henne typ en gång i veckan kanske) eller hemmet, men nu helt plötsligt så vill han ha delad vårdnad om henne. Mamman vill helst att dottern ska vara med henne större delen av tiden och träffa pappan typ varje/varannan helg. Pappan går inte med på detta utan vill ha henne varannan vecka.
    Nu till frågan. Hur funkar detta med barnomsorg? Kan man ha dagisplats i två olika kommuner? Får man betala fullt pris trots att barnet bara ska vara där varannan vecka?
    Någon som har erfarenhet av liknande situationer? Tar gärna emot råd för hennes skull...

• Svar på tråden Delad vårdnad i två olika kommuner???
  • Flikkan3

Jag har levt i ett förhållande där mamman till barnet bodde i en annan kommun än vi.
    Barnet ( en flicka då 2 år) bodde två veckor hos oss, och två hos mamman. Tösen gick på dagis i båda kommunerna, och vi betalade för halvtid. Men det var ju innan max-taxan gjorde sitt intåg i barnomsorgen, så nu vet jag inte hur det fungerar.

Kan bara säga att vår flicka klarade det galant med att ha två dagis, är nog bara vi vuxna som gör "en höna av en fjäder". Tror man att något ska funka så gör det oftast det. Barnet finner sig för det mesta i den situationen de befinner sig i... de vet ju inte så mycket annat, speciellt inte när de är små.

Så LYCKA TILL!!

• mrs christin

Ja, man vill ju gärna göra det bästa för barnet så att säga. Skönt att höra att flickan klarade det bra Min vän är lite rorolig för hur hennes dotter ska klara det, men vill ju samtidigt att hon ska få en bra kontakt med hennes pappa nu när han faktiskt verkar vlija ha kontakt med henne.

• Ilene

Går kanske att göra så med dagisplats...tror egentligen inte det...men vad händer när hon börjar skolan????
    Har pappan godkännt flytten??? Att hon lämnar Staffanstorps kommun med barnet??? Har han inte det så kan han dra det till tingsrätten...
    Hände med min styvsons mamma, hon har en dotter till med en annan man, hon tog båda barnen och flyttade från Staffanstorps kommun, vi kunde inte göra något åt det, men halvsysterns pappa godkände inte flytten, han vann i tingsrätten och flickan är nu skriven hos honom...går i skola i Staffanstorp...
    Med tanke på att vi inte bodde i Staffanstorp så hade inte styvsonens pappa (min sambo) nått att säga till om, men hade vi gjort det så hade han oxå kunnat gå vidare med det...

• Flikkan3

Flickan ska ju inte "lida" för att föräldrarna delar på sig. De är ju föräldrar båda två, så är ju rättvist att ha delad vårdnad om det fungerar och alla inblandade vill. Flickan tror jag är den som kommer lida minst av detta.
    Ett litet tips från mig är att inte ha "bytesdag" på en söndag, utan att kanske fredag eller lördag, så man har några dagar tillsamman innan starten på ny vecka. Det fungerade bäst hos oss, och vi provade alla möjliga varianter.

Kram

• mrs christin

Ilene: Oj då, visste faktiskt inte att man var tvungen att be om lov eller vad man ska säga för attflytta till annan kommun, ska be henne kolla upp det så hon inte ofrivilligt förlorar dottern. Jättetack för att du berättade det!!!

• mrs christin

Flikan3:Tack för tipset!!!

Fler tips emottages gärna, alla kommer att vidarebefodras till min väninna
    Underbart med FL, här får man alltid hjälp!

• Ilene

Gör det..har dom gemensam vårdnad om dottern så måste hennes ex skriva på papper om att hon får flytta från kommunen med barnet.. har hon däremot ensam vårdnad så kan hon i stort sett göra som hon vill men kan aldrig neka honom hans umgängesrätt...
    Hon kan visserligen ta och flytta med dottern ändå...men kan nog räkna med att bli dragen inför domstol...tyvärr...

Svar på tråden Delad vårdnad i två olika kommuner???