• Fam Lycke Svedberg

Kryllande silverfiskar, fast vi håller rent! Inga spindlar...

Vi har lägenheten fullt av silverfiskar fast vi har ett rent och städat hem, jovisst lite damm blir det fort sådär, men vårt hem är ingen soptipp eller har skitiga golv liksom..., så jag undrar varför blir det massa silverfiskar hela tiden?? Fel på fastigheten eller vad beror det på, nån som vet????? Vi har inga spindlar utan silverfiskar... Mycket märkligt.

• Svar på tråden Kryllande silverfiskar, fast vi håller rent! Inga spindlar...
  • blazed

Vi har samma problem, men i badrummet så kryllar det av dom... Fick veta att dom gärna finns det där finns mycke kakel och vi har kaklat golv i badrummet.
    Men vi fick gå ner till anticimex och hämta nån liten tablett och sen en liten kartonbit som man vek ihop. sen la man tabletten i den och ställde in den i badrummet...

Först öka det som F** och dom vart gigantiska, sen nu är det väldigt få och dom är pyttesmå men det är fortfarande vidrigt och vi har det rent och städat...

Men ofta är Kaklat golv orsaken till att dom kommer....

• Birgitta2

Silverfiskar finns överallt! Men är det så mycket att ni störs av det så ring anticimex. En lägenhet jag flyttade in i för många många år sen var nerlusad med silverfiskar. Det gick inte att bo där. Hade även i kök, i maten, i vällingpulvret, överallt. Två omgångar anticimexbehandlingar krävdes.

Men... du kan inte bo där under tiden. Om jag minns rätt så fick jag och sonen vara borta ett dygn efter besprutningen. När vi kom tillbaka låg det drivor av äckliga silverfiskar överallt.

Silverfiskar finns ofta i kök och badrum där det ofta finns fukt och mörka utrymmen.

• Beckah82

bläääääää

Har inga tips. jag får ngn enstala ibland bara och de är vidriga...typ 2 om året. ja naturligtvis har jag fler men det är vad jag ser alltså

♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • coffee with milk

Det beror på att det finns fukt så kolla upp det där man får en dosa som man ställer på golvet och snart efter det så är dom borta.

2 blir snart 3 i april -08
  • Fam Lycke Svedberg

Aa okej! Tack så mycket för era svar. Ja de finns i badrummet och köket bara faktiskt. Igårkväll när jag tände lampan var de fem som kröp vid tröskeln, hujamej! Rös i mej. Men ska jag ringa fastighetsägaren först eller..? Vi har inget kakel i köket så det måste ju vara att det är fukt. Menar ni fuktskada då eller??

• Beckasin

Mitt tips: spraya med insektsspray, efter några dagar spraya igen. (för att döda dem som höll sig undan förut. Fick bort dem, men nu efter några år är de tillbaka. Kanske om man upprepar detta varje år så slipper man se dem.

• Beckasin

Fast vi hade dem bara i lilla badrummet.. Kanske inte så bra att spreja giftig spray i köket

• Birgitta2

Vi sprayade med Radar i kök och badrum. Massor med radar. Men vi hade så mycket att det inte hjälpte. Det var Anticimex som fick rycka in.

• tess701

De kommer av fukt så man ska nog kolla upp de dära...

• tessum

Jag har hittat två silverfiskar i vårat hus. Den första hade jag ingen aning om vad det var, men när jag hittade nr 2 i veckan så åkte den ner i en burk sen sökte jag reda på vad det var på nätet. Fy vad vidriga dom är! och jag har bara hittat två =/ skulle inte vilja bo kvar om det kryllade av dom.

Jag läste att man kan he lite tvättmedel i hörn och under lister, det ska tydligen skrämma bort dom.
    Använd klorin när du skurar.
    Dom små jävlarna trivs i avlopp (gömställe) så jag har iallafall kört med propplösare. Tror inte att något överlever det =)

Det ska finnas radar mot silverfisk (vet inte vars man får tag i det)

men säkraste kortet är nog anticimex.

ofta dras dom ju till fuktskador så ring försäkringsbolaget och be dom kolla upp om det kan vara det.

• mammatill3grabbar

Hej här är en till med rent hem och silverfiskar. Jag har också fått veta att de små fulingarna trivs där det är mörkt och fuktigt, men det behöver inte tyda på fuktskador. Vi har nämnligen haft fiskar i kökskåpen (överskåpen där vi har glas och tallrikar) ja,jag vet...SKITÄCKLIGT! Men jag kom på att det var för att jag satte in disken innan den var helt torr. Nu har jag slutat med det och även stoppat in myrdosor som vi fick från anticimex och dom är BORTA! Har även kört med myrdosor på toaletterna och där är inga kvar heller. Jag kommer nog alltid ha dosorna kvar, dom kan ju komma tillbaka

• Fam Lycke Svedberg

Usch vad äckligt.. ujamej det ryser när jag bara läser om allt ni skriver. Fuktskador kan det vara.. men våran bovärd är så dum i huvet att han skulle aldrig lyssna vilket fall. Vi lever liksom med en fuktskadad dusch som han skiter i. Tvättmedel vet jag inte, för jag hittade en silverfisk faktiskt i tvättmedlet en gång haha.. så det som är är nog att ringa anticimex eller flytta ..

Svar på tråden Kryllande silverfiskar, fast vi håller rent! Inga spindlar...