• zenna

Handen på hjärtat. Hur många av oss som färgar håret....

gör det allergitest som det står att man bör göra?

Jag har aldrig gjort det men nu sist jag färgade det blev jag lite skraj. När jag sköljde ur håret fick jag mängder med hår i händerna varje gång jag drog ur vattnet. Jag tänkte att -jaha, nu blir jag flintis och kommer att tappa allt hår. Fick mig en tankeställare.

En jag gick ihop med på en kurs för många år sedan och som alltid slingat håret själv fick just en allergisk reaktion och tappade allt hår på kroppen. Ögonbryn, ögonfransar, håret, ja, allt. Lite stubb är allt som är kvar.

Så, hur många testar sig innan medlet hamnar i håret?

Jag lär göra det nästa gång iaf.

• Svar på tråden Handen på hjärtat. Hur många av oss som färgar håret....
  • MarrebarreW

Har aldrig gjort testet, men för många år sedan började det klia och svida efter 5-10 minuter och då sköljde jag ur DIREKT... Men klart man borde kanske testa innan, men man är ju ofta så otålig när man ska färga håret, inte tid att vänta dubbeltid liksom... Fundersam

~?:*¨¨*:?ღMaja ღ f/d 070426~ ?:*¨¨*:?~♥ ~?:*¨¨*:?~ღ Knuttis ღ BF 080415~
  • Meus Veritas

Färgat håret oändligt många ggr, spec när jag yngre, men aldrig allergitestat mig innan jag färgat, orka har man ju kännt

• wendytime

Va? Kan man BLI allergisk mot det helt plötsligt?
    Jag antog att eftersom jag aldrig reagerat på hårfärg tidigare, så behöver jag inte göra nåt allergitest
    Jag har aldrig gjort, och kommer nog aldrig orka göra, nåt allergitest.

Men nu fick jag ju mig en tankeställare om inte annat

• MammaAnne

jag blonderar håret.. har rödlätt och får endast blont genom blondering och jag har aldrig testat hahaha här tutar och kör jag bara och hoppas på det bästa hahahah Räcka ut tungan

Mina små troll är det bästa i mitt liv..
  • Linda1976

Nä, det har jag aldrig gjort. Learning by doing

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • zenna

Pratade med en frisör om just att färga håret själv och hon sa att det är starkare medel i gördetsjälvfärgerna än hos frisörerna. Försäljningsknep??

Tjejen jag pratade om har iaf. sedan detta hände numera peruk och målar dit ögonbryn.

När det gäller allergitestet står det ju samtidigt att man ska sätta medlet i håret direkt men testet ska man avvakta med en ev. reaktion upp till ett dygn??

Har heller aldrig orkat bry mig eller ta mig tiden för testet men samtidigt står det ju där av en anledning och nu sist blev jag riktigt rädd.

Pratade med en frisör och hon tyckte att jag skulle sluta färga håret och senare ta en mild toning. Gördetsjälvtoning då gick bra

• 88298

Jag måste erkänna att jag färgar aldrig håret själv, går jämt till frissan och gör det! Tycker det blir bäst då :)

• Soul

Ohh nej, jag är naturligt blondin ... med lite mörkare hårbotten bara

Jag färgade och blekte mitt hår själv under många år och förstörde håret totalt. Till slut var det en frisör som sa åt mig att nu fick jag lägga av. Efter det har jag enbart färgat håret hos frisör. Numera gör jag bottentoningar och slingor enbart hos frisör och mitt hår mår så fantastiskt mycket bättre, men det har tagit håret flera år att återhämta sig. Vad jag förstår har de dels mycket bättre medel hos frisören (och vanligtvis dyrare) samt att de flesta gör slingor och inte hela håret. Det sliter inte lika mycket på håret. Sen finns det naturligtvis de som dels har bättre hårkvalitet dels är duktigare på att själv fixa sitt hår än vad jag är, men jag kommer aldrig mer göra det själv.

• Shininganne

Färgar och slingar alltid också hos min frisör, men i tonåren bytade jag hårfärg titt som tätt själv och aldrig att jag gjorde något allergitest innan.

• Myrina

Jag har alltid hållit på att färga håret hejvilt själv ända tills för något år sedan. Då fick jag nog, gick till frisören som gjorde ett storartat jobb med avfärgning och sedan ny toning på det. Han rekommenderar alltid toning i stället för färgning. Nu slingar och färgar jag regelbundet hos honom, det är SÅ värt pengarna! Det känns verkligen proffsigt gjort och blir supersnyggt (nåja, så bra nu mitt hår kan bli då... ).

Svar på tråden Handen på hjärtat. Hur många av oss som färgar håret....