• xxmeyaxx

Borgerlig vigsel, längre än två minuter?

Funderade, en borgerlig vigsel. Kan de vara långa?
    Den enda jag har varit på var två minuter lång och sedan var det klart.

Kan de bli längre? Ska jag gifta mig en dag vill jag inte göra det kyrkligt nämligen.
    Men vill inte att själva ceremonin ska vara över på två minuter..

Extra hjärna efter att man fött barn? My ass! Skulle mer tro att den satt sig i tuttarna.
  • Svar på tråden Borgerlig vigsel, längre än två minuter?
  • Livshlädje

Ja, vår vigsel var kort men tog ändå runt en tio minuter. Det beror på vigselförrättaren - om ni kommer överens kan man ju fylla ut med sång, dikter och egna löften hur länge som helst..

• Omorfia

Vår vigselförrättare läste en dikt, sedan själva vigselordningen på 2 minuter och sedan en dikt till. Det tog väl kanske 10 minuter allt som allt. Min man och jag var nöjda med det eftersom vi inte gillar rampljuset särskilt mycket..

Vill man ha det längre så kan man lägga till musik, att någon annan läser en dikt, ja vad man vill. Lycka till!

• mindless

Vi hade en ceremoni på ungefär en halvtimme, vilket kändes lagom. Men då var väl vigselförrättarens del runt tio minuter.

• Toka2

Alltså, korta versionen är "Tager du och tager du", långa består av ca 11 rader till. Sedan beror det ju på vem man har som vigselförrättare, och om ni har egna önskemål.

En kyrklig vigsel har ju vissa element som (om jag inte har missuppfattat helt) inte går att välja bort. En borgerlig vigsel kan man få till precis det man vill; dikter, tal, sång, dansföreställning om man så vill

En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • xxmeyaxx

Mjo, för om jag gifter mig någon dag så vill jag ha det borgerligt. Känns fel kyrkligt då varken jag eller sambon är troende och finner det svårt att lova Gud något, då vi inte tror på honom. Känns som lögn.

I vilket fall känns två minuter för kort. Kanske 10 minuter också. Vet inte riktigt.

mindless,
    hur fick ni det till en halvtimme?

Extra hjärna efter att man fött barn? My ass! Skulle mer tro att den satt sig i tuttarna.
  • mindless
    xxmeyaxx skrev 2008-03-07 11:42:49 följande:
    mindless, hur fick ni det till en halvtimme?
    Intåg och uttåg, två låtar, diktläsning plus själva vigseln. Det sticker fort iväg.

För övrigt var vi hemma i trädgården.
  • BöljandeGräset

det finns en lång version och en kort version. sen kan man fylla ut själv med lite musik, dikter och så.

• Laire

Sedan kan man alltid be förättaren att hålla ett litet tal också, det gjorde vår. Kommer inte ihåg så bra vad hon sa (hela vigseln är lite dimma, kommer nästan enbart ihåg (blivande) maken  ) men det handlade om kärlek och att ta hand om varandra.

Det plus den officiella biten, plus dikter och sång (som man kan ha fler än en av) blir ganska lagom tycker jag om man vill ha det längre. Vi hade även så att alla gäster hade skumpa i glas under cermonin så det blev en skål direkt efter den var över (=några minuter till).

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • MissXXX

Vår vigsel tog totalt ca 15 minuter.
    Min syster sjöng som inledning sedan hölls själva vigseln, efter det läste vigselförättaren en dikt och som avslut sjöng min syster igen

• AMV

Vår borgerliga vigsel tog drygt en timme. Vi hade en jättebra förrättare som både talade om oss, om kärleken och livet, läste dikt och körde "Tager du..." etc. Resten av tiden fylldes ut av vår egen lilla ceremoni och tre sånger.
    Allt handlar om att hitta en bra förrättare, sen är det inga problem att få till en längre ceremoni.

• xxmeyaxx

Ja, det är sant.
    Funderar på de som är vigselförättare här. Jag känner båda, politiskt sätt. Hmm..

• Polly S

annars kan du ju be en kompis ställa upp och viga er (och få tillstånd för det förstås *s*), då blir det så långt du vill, och framförallt personligt!

• Poloc
    Svar på #5
    xxmeyaxx skrev 2008-03-07 11:42:49 följande:
    Känns fel kyrkligt då varken jag eller sambon är troende och finner det svårt att lova Gud något, då vi inte tror på honom.
    Strikt taget så lovar ni inte Gud någonting; era löften är riktade till varandra. Visst nämner prästen Gud, men det kan man ju välja att se som en symbol för tex det kristna kärleksbudskapet (som jag o min man, som inte heller är "aktivt religiösa" men ändå tyckte en kyrka var en fin och stämningsfull lokal för vår vigsel).

Men väljer ni borgerligt kan ni ju som sagt utforma ceremonin precis som ni vill. Vi var på en vigsel där först brudgum + marskalkar gick fram till ZZ Top:s "Sharp dressed man" på hög (!) volym, sedan kom bruden med sin far in till en hårdrockslåt. Riktigt coolt; för det passade helt in på de som gifte sig.
  • mooogn

Vår tog 20 minuter

Ingångsmusik
    Solosång
    Välkomstord från vigselförrättaren
    Solosång
    Vigselakten
    Utgångsmusik

Svar på tråden Borgerlig vigsel, längre än två minuter?