• Leos och Vincents mamma

Någon som har recept på tacopaj?

Ja, någon som vill hjälpa mig

Lycklig mamma till Leo 050315 o bebis i magen som föds 25 mars med snitt V. 37 nu.
  • Svar på tråden Någon som har recept på tacopaj?
  • Tigra79

Godaste Tackopajen

4 pers

Pajdeg:
    4 dl mjöl
    50 g margarin
    2 tsk bakpulver
    ½ tsk salt
    1½ dl mjölk

Blanda ingredienserna och tryck ut degen i en form. Grädda på 225° i 10 min.

Fyllning:
    500 g köttfärs
    1 lök
    1 påse tacokrydda
    1 dl vatten

Bryn färsen med löken och tillsätt tacokryddan + vatten. Lägg fyllningen i botten på pajformen.

Sås:
    4 hackade tomater
    2 dl crème fraiche
    4 msk majonnäs
    1 krm vitpeppar
    2 dl riven ost

Blanda ingredienserna och bred ut över fyllningen i formen. Grädda i ytterligare 10-15 min på 250°.

• TinaElisabeth

Jag brukar göra en köttfärspaj enligt nåt recept och så kryddar jag köttfärsen med tacokrydda och lägger i bonjour taco ost. Blandar i lite majs och gör ringar av rödlök som jag lägger överst. Och så ost uppepå. Jag är inte så mycket för att följa recept men det brukar bli jättegott! =)

• Leos och Vincents mamma

Tack så mycket

Lycklig mamma till Leo 050315 o bebis i magen som föds 25 mars med snitt V. 37 nu.
  • Längtansbarn

Jag brukar göra en pajdeg man slipper att förgrädda..

Pajdeg:

50g rumstempererat smör
    4dl mjöl
    1 1/2 dl mjölk
    2 tsk bakpulver

Blanda samman allt till en smidig deg.
    Tryck ut i en form

Stek köttfärs,lök,svamp ( kantareller e supergott i) krydda med salt svartpeppar chili och vitlök eller vad man gillar.

Lägg i formen.

Blanda ihopa

5 dl cremefraiche
    4 msk majonäs
    4 dl riven ost

Lägg överst i formen, in i ugnen på 200 grader i 20-30 min.

Lycka till

• giftgrodan

jag gör en pajdeg med margarin, lite riven ost, mjöl och vatten. Förgräddas 10 minuter. Har i krossade tomater, tacokryddad köttfärs, tacosås, champinjoner och riven ost. Gräddas 10-15 minuter till.

• Solskensmor

Gör det enkelt för dig. Häll tacochips i formen, de mjuknar och blir en helt ok "pajdeg".

• Sussie J

Ca: hur stor pajform brukar ni använda.Finns ju så många olika storlekar. Diameter?

• Hanah

Det är den godaste pajen jag ätit, helt sjukt smaskig!!! Receptet är hämtat från www.matplatsen.org

Pajdeg:
    4 dl mjöl
    2 tsk bakpulver
    1 tsk salt
    50 g margarin
    1 ½ dl filmjölk

Blanda ihop allt till en deg. Tryck ut i en pajform. Gärna en med höga kanter och löstagbar botten. Förgrädda 10 min i 225°.

Fyllningen:
    600-700 g köttfärs
    1 st gul lök
    1 1/2 påse taco-kryddmix
    1 dl vatten
    2 st tomater
    4-6 st feferoni

Bryn köttfärsen och löken. Tillsätt vatten och kryddpåsen. Koka så att köttfärsen blir rätt så torr. Lägg allt i pajskalet. Hacka tomater och feferoni efter smak. Lägg överst på köttfärsen.

Topping:
    2 dl crême fraiche
    4 msk majonnäs
    2 dl riven ost
    3-4 st pressade vitlöksklyftor

Blanda och bred toppingen ovanpå pajen. Grädda 10-15 min i 250° tills ytan fått vacker färg.

v. 33
  • Tessan1982

tHar de lättaste receptet här på de som ja kallar taco tårta å de e sjukt gott.....

800g kött/blandfärs
    1 purjolök
    2 tacosåser vanliga små burkar smak tages din favorit ja brukar ta en pinaple å en vanlig mild
    1 påse taco krydda
    2 små lådor philadelfia ost eller en stor
    1 påse riven ost gärna taco ost eller ev gratäng
    tomater ca 4 st taco bröd dom mjuka som du har till vanlig taco.

så steker du på köttfärsen som du gör till vanlig taco sen häller du i taco såserna när de e genomstekt å även tacokryddan så tar philadelfian å häller i den låter den smälta ihop med allt purjon ska även hackas å stoppas i glurret med.. så tar du en gratäng form typ djupare å lägger botten med tacobröd super om du har en rund så du slipper skarva bröden i mängder sen ett lager smet sen ett nytt lager bröd brukar bli ca 3-4 lager.. överst ska de ligga bröd å på brödet skivar du tomaterna å lägger i täckande lager sen på med en massa riven ost.. sen in i ugnen ca en kvart i 200g allt ska ju igentligen bara hettas up å osten ska smälta
    serveras med grönsallad brevid...
    lovar att detta är en super hit både ibland barn och vuxna v driver även en restaurang där denna blivit toppad av gästerna

som sagt super lätt å såååå gott.....

• trissan78

Jag använder alltid pizzadeg i mina pajer för att jag tycker att pajskal blir så torra.

pizzadeg med bakpulver:
    5 ½ dl vetemjöl
    1 ½ tsk bakpulver
    1 krm salt
    75 g margarin eller smör
    2 dl mjölk

Blanda mjöl, bakpulver, salt i en bunke. Tillsätt matfettet skuret i små bitar. Finfördela med fingrarna till en grynig massa. Tillsätt mjölken och arbeta snabbt till en smidig deg.
    Lägg i formen.

500g köttfärs (beror lite på hur stor form man använder)
    1 påse tacokrydda gärna stark
    2-3 tomater
    1 burkcremefraiche naturell eller vitlök
    riven ost, gärna någon smakrik

Stekköttfärsen, blanda i tacokryddan. Lägg i köttfärsen i den pizzaklädda formen. Bred ut hela burken creme fraiche, lägg på finhackad tomat och strö över osten. Gratinera mitt i ugnen på 225 grader i ca 30 min beroende på ugn.
    Servera med en smarrig sallad och ta lite hot tacosås till pajen.

Svar på tråden Någon som har recept på tacopaj?