Någon som har recept på tacopaj?
Ja, någon som vill hjälpa mig
Ja, någon som vill hjälpa mig
Godaste Tackopajen
4 pers
Pajdeg:
4 dl mjöl
50 g margarin
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
1½ dl mjölk
Blanda ingredienserna och tryck ut degen i en form. Grädda på 225° i 10 min.
Fyllning:
500 g köttfärs
1 lök
1 påse tacokrydda
1 dl vatten
Bryn färsen med löken och tillsätt tacokryddan + vatten. Lägg fyllningen i botten på pajformen.
Sås:
4 hackade tomater
2 dl crème fraiche
4 msk majonnäs
1 krm vitpeppar
2 dl riven ost
Blanda ingredienserna och bred ut över fyllningen i formen. Grädda i ytterligare 10-15 min på 250°.
Jag brukar göra en köttfärspaj enligt nåt recept och så kryddar jag köttfärsen med tacokrydda och lägger i bonjour taco ost. Blandar i lite majs och gör ringar av rödlök som jag lägger överst. Och så ost uppepå. Jag är inte så mycket för att följa recept men det brukar bli jättegott! =)
Tack så mycket
Jag brukar göra en pajdeg man slipper att förgrädda..
Pajdeg:
50g rumstempererat smör
4dl mjöl
1 1/2 dl mjölk
2 tsk bakpulver
Blanda samman allt till en smidig deg.
Tryck ut i en form
Stek köttfärs,lök,svamp ( kantareller e supergott i) krydda med salt svartpeppar chili och vitlök eller vad man gillar.
Lägg i formen.
Blanda ihopa
5 dl cremefraiche
4 msk majonäs
4 dl riven ost
Lägg överst i formen, in i ugnen på 200 grader i 20-30 min.
Lycka till
jag gör en pajdeg med margarin, lite riven ost, mjöl och vatten. Förgräddas 10 minuter. Har i krossade tomater, tacokryddad köttfärs, tacosås, champinjoner och riven ost. Gräddas 10-15 minuter till.
Gör det enkelt för dig. Häll tacochips i formen, de mjuknar och blir en helt ok "pajdeg".
Ca: hur stor pajform brukar ni använda.Finns ju så många olika storlekar. Diameter?
Det är den godaste pajen jag ätit, helt sjukt smaskig!!! Receptet är hämtat från www.matplatsen.org
Pajdeg:
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
50 g margarin
1 ½ dl filmjölk
Blanda ihop allt till en deg. Tryck ut i en pajform. Gärna en med höga kanter och löstagbar botten. Förgrädda 10 min i 225°.
Fyllningen:
600-700 g köttfärs
1 st gul lök
1 1/2 påse taco-kryddmix
1 dl vatten
2 st tomater
4-6 st feferoni
Bryn köttfärsen och löken. Tillsätt vatten och kryddpåsen. Koka så att köttfärsen blir rätt så torr. Lägg allt i pajskalet. Hacka tomater och feferoni efter smak. Lägg överst på köttfärsen.
Topping:
2 dl crême fraiche
4 msk majonnäs
2 dl riven ost
3-4 st pressade vitlöksklyftor
Blanda och bred toppingen ovanpå pajen. Grädda 10-15 min i 250° tills ytan fått vacker färg.
tHar de lättaste receptet här på de som ja kallar taco tårta å de e sjukt gott.....
800g kött/blandfärs
1 purjolök
2 tacosåser vanliga små burkar smak tages din favorit ja brukar ta en pinaple å en vanlig mild
1 påse taco krydda
2 små lådor philadelfia ost eller en stor
1 påse riven ost gärna taco ost eller ev gratäng
tomater ca 4 st taco bröd dom mjuka som du har till vanlig taco.
så steker du på köttfärsen som du gör till vanlig taco sen häller du i taco såserna när de e genomstekt å även tacokryddan så tar philadelfian å häller i den låter den smälta ihop med allt purjon ska även hackas å stoppas i glurret med.. så tar du en gratäng form typ djupare å lägger botten med tacobröd super om du har en rund så du slipper skarva bröden i mängder sen ett lager smet sen ett nytt lager bröd brukar bli ca 3-4 lager.. överst ska de ligga bröd å på brödet skivar du tomaterna å lägger i täckande lager sen på med en massa riven ost.. sen in i ugnen ca en kvart i 200g allt ska ju igentligen bara hettas up å osten ska smälta
serveras med grönsallad brevid...
lovar att detta är en super hit både ibland barn och vuxna v driver även en restaurang där denna blivit toppad av gästerna
som sagt super lätt å såååå gott.....
Jag använder alltid pizzadeg i mina pajer för att jag tycker att pajskal blir så torra.
pizzadeg med bakpulver:
5 ½ dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
1 krm salt
75 g margarin eller smör
2 dl mjölk
Blanda mjöl, bakpulver, salt i en bunke. Tillsätt matfettet skuret i små bitar. Finfördela med fingrarna till en grynig massa. Tillsätt mjölken och arbeta snabbt till en smidig deg.
Lägg i formen.
500g köttfärs (beror lite på hur stor form man använder)
1 påse tacokrydda gärna stark
2-3 tomater
1 burkcremefraiche naturell eller vitlök
riven ost, gärna någon smakrik
Stekköttfärsen, blanda i tacokryddan. Lägg i köttfärsen i den pizzaklädda formen. Bred ut hela burken creme fraiche, lägg på finhackad tomat och strö över osten. Gratinera mitt i ugnen på 225 grader i ca 30 min beroende på ugn.
Servera med en smarrig sallad och ta lite hot tacosås till pajen.