• Fragile Angel

OBS! Känslig frågeställning

En hemsk frågeställning, jag vet, och jag vet också att detta kommer att sticka i folks ögon, och många blir upprörda, men det får jag väl ta .

Du måste välja, vad väljer du, ett barns med Downs Syndrom eller ett barn med Cerebral Pares?

Motivera gärna ditt svar .

Just because I'm paranoid doesn't mean theyr'e not after me
  • Svar på tråden OBS! Känslig frågeställning
  • Zimlis

Ett DS-barn väljer jag om jag måste. Anledningen är att Jag alltid haft jättesvårt för cp-skadade och vart lite rädd för dom.
    Ja okunnighet och oerfarenhet jag vet - men så är det.

• T T

CP Har en släkting som är CP-skadad och därför skulle jag välja det..

• DenÖdmjukaHögtÄlskadeGmoll

Jag skulle välja CP vet att det kan variera mycket hur pass drabbade de är av sitt funktionshinder men att vissa "bara" blir klumpiga

reserverar mig för evt felstavningar och feltolkningar
  • Smultron ett

Downssyndrombarn är ju så gudomligt söta!

• Spartacus

jag förmodar att du menar en person med enbart en cp-skada och en med downs...

då skulle jag med självklarhet välja cp-skada då dom faktiskt är fullt fungerande och med säkerhet kan leva ett värdefullt och självständigt liv med hjälpmedel...

downs syndrom är ju jättebrett, men innebär ofta en massa följdsjukdomar, lägre intellekt samt kort livslängd... sen blir dom väl sällan helt självständiga individer...

det var min sakliga jämförelse,
    men det beror såklart på vilka nivåer och följdsjukdomar det gäller...

• isisisis

Ett barn med DS klarar sig betydligt bättre själv,och är lättare att förstå i tal för andra.

CP skadade blir ofta rollstolsburna och får kroppsdelar som krampar.
    Svårt med hela vardagsbestyren.
    Tunga lyft och betydligt svårare för utomstående att förstå hur pass sjuk den sjuke är.

Så DS självklart.

• W W

ett barn med ds eftersom det är det jag har mest erfarenhet av sen innan..

• fia sthlm

Jag vet folk med cp skada som knappt är hindrade av det alls, kanske har ett snett ben osv då är ju valet självklart det över ds.
    Men det finns ju andra som är riktigt cp-skadade sitter i rullstol har ofrivilliga ryckningar hela tiden, inte kan prata osv då skulle jag nog välja ds över det.
    Svår fråga, tur man slipper välja.

• TyskMamma

CP helt klart eftersom jag själv har det och inte är det minsta begränsad i det jag gör. Jag är hellre klar i huvet än att vara utvecklingsstörd!

• Mysflint

Jobbar med personer som har både DS och CP-skador och tycker dem är lika roliga och charmiga. Svårt val, jag valde CP för att de flesta nog väljder DS.

Svar på tråden OBS! Känslig frågeställning