• Gymgirl

Ranunkelbekymmer

En undran... jag vill plantera ranunklar. Har fattat så mkt som att det är en lökväxt men inte mer. Har svårt att hitta dessa i min stad. Var kanman beställa ranunkellökar och när planterar man dem, och hur? Vad ska jag tänka på? Jag hade tänkt ha dem i pallkragar som står två på varandra mot en garagevägg i Gävle. Vad tror ni? Och när blommar de??

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ranunkelbekymmer
  • Lotta67

Ranunkel sätter du på våren. Blötlägg gärna lökarna över natten innan du planterar ut dem. Jag satte i mars förra året, men bor i zon 2, jag vet inte vilken zon du bor i, men du kanske måste vänta en månad till, det brukar stå på paketet. Om vädret är lika milt i Gävle som i Stockholm så kanske du kan plantera redan i mars.

Alla lökarna jag satte fick tyvärr inte blommor, en del blev bara blad. Vet tyvärr inte vad jag gjorde för fel... men det kanske någon annan kan svara på?

Plantagen brukar ha ranunkel lök, de ser inte ut som vanliga lökar, de är lite "spindellika".

• Gymgirl

tack snälla för infon... plantagen hos mej har inte ranunkellök och jag vill bara ha vita så det var svårt vill jag lova, har dock hittat på nätet så dem ska jag beställa bums. Ånej, bara blad, men kan det kanske vara som med t.ex. dahlior att det inte kommer några blommor första året...?? eller har jag gjort samma fel med min dahlia (som för övrigt frös ihjäl för jag glömde övervintra den) Ranunklar ska övervintras också har jag förstått...

• Puffig Pingla

Lotta67 - du kanske gjorde samma miss som jag - jag planterade alla mina uppochner . Det enda som orkade upp var bladen och nu kan jag inte för mitt liv komma ihåg vad som var rätt håll i år igen.

Om någon vet vad som är upp och ner på en ranunkellök får ni gärna svara.

/Alltutomgrönafingrar

• Gymgirl

Jaha, upp eller ner oxå... jag vill också veta vad som är rätt håll...???

• Puffig Pingla

Ja! Kan någon lösa detta stora världsproblem? För någon med någorlunda trädgårdskunskaper så är det säkert självklart men jag har ju uppenbarligen lyckats göra fel.

Ska benen vara upp mot luften el riktas neråt. Jag har för mig att jag satte dem neråt förra gången.

(och ni ska ju inte tro att någon snäll människa satt en instruktion på påsen).

• Gymgirl

nä, vad är det med det?? ska det vara så himla svårt att skriva på påsen:

1. hur gör man, utförligt
    2. var vill den vara, även zon
    3. när blommar den
    4. hur hög blir den

Jag får väl beställa dubbelt så många som jag vill ha och sätta hälften med benen upp och hälften med benen ner

• Deann

Hej!
    Kul med fler Ranunkel-fans! Jag köpte en hel drös på Sollentunamässan i helgen. Både vita och röda. På mina förpackningar står det att man ska dränka knölarna i vatten ca 6 tim innan plantering och plantera dem rötterna nedåt i fuktig jord. Vattna sparsamt tills de börjar växa och håll jorden fuktig under växtperioden.

De jag har köpt blir ca 30 cm höga och ska planteras på 10 cm djup. Jag kommer börja med att sätta dem i kruka eftersom vi har för kallt ute ännu. Bor i växtzon 4. De ska enligt förp planteras antingen i feb-maj eller aug-dec. När jag köpte knölarna sade försäljaren att de troligtvis kommer att blomma i höst, eller först näsa år. Så det gäller att ha tålamod...

Så lycka till med era Ranunklar!!!

• Gymgirl

Fasen vad bra! tack snälla aquilegia nu har jag beställt, hoppas de kommer snart så jag får ner dem i jorden...

• Aquilegia
    Gymgirl skrev 2008-03-13 19:48:43 följande:
    Fasen vad bra! tack snälla aquilegia nu har jag beställt, hoppas de kommer snart så jag får ner dem i jorden...
    Ingen orsak Kul att kunna hjälpa till!
Svar på tråden Ranunkelbekymmer