• Guavasylt

Farligt med skapande ljud i bromsarna?

Hjälp en som är totalpuckad på bilar! Vår halvårsgamla bil som bara gått 500 mil har börjat ha ett skrapande ljud när man bromsar. Inget gnissel, men skrapande. verkstaden är stängd för helgen. kan vi köra med den utan att riskera något? Bromsarna tar ju som vanligt, men det låter lite kärvt...

• Svar på tråden Farligt med skapande ljud i bromsarna?
  • lieh

Ja det är nog bromsklossarna. Vi byta våra förra veckan och innan det lät det som du beskriver.

• littlemum

Kommer ljudet framifrån eller bakifrån? Vad är det för bil?

Att beläggen skulle vara slut på 500 mil är en omöjlighet så tillvida att bromsarna inte ligger på och det borde också va omöjligt på en ny bil, tycker man. Men man vet ju aldrig...

• MissLaila

Om man håller på o "fisbromsar" mkt så kan dom slitas mkt fort.. Kör mkt i bilkö?

• JanHelge

Bromsarna tar inte slut på 500 mil. Så det är inte felet. Troligen så är det allt vägsalt som fastnat på bromsoken under "vintern" som gör att det kärvar lite och skrapar. Prova att spola med vatten, helst ljummet och med högtryck. Och se om det blir bättre. Om det blir det är det ingen fara att köra ett tag men ni behöver in på verkstad för uppsmörjning av bromsarna. Om det trots ordentlig avspolning inte blir någon skillnad så va vaksam på att det inte blir väldigt varmt när ni kör. För då kan bromsok och bromsskivor bli förstörda.

• littlemum
    MissLaila skrev 2008-03-07 18:44:10 följande:
    Om man håller på o "fisbromsar" mkt så kan dom slitas mkt fort.. Kör mkt i bilkö?
    då får man bannimej hålla på bromsen konstant och ändå försöka köra som vanligt om de ska ta slut på de milen!!!
  • LuMa

Sten som har fastnat?
    Fast då kanske det gnisslar mer iofs än skrapar..

• Guavasylt

Det är en Mazda 3. Det är ju så jättebra annars, så jag blir lite sur om jag redan ska behöva åka till verkstaden med den :(

• Canon81

har du garanti kvar på bilen så kostar det ju inget o köra den till verkstan...

• jezzzzzika

Bromsar rostar ju alltid lite medan bil står så varje gång jag börjar köra (när bilen stått ca 1 dyng) skrapar dom. Ibland ska man ju tvärbromsa bilen också så dom inte börjar kärva och ligger på.

Tror absolut du kan köra i helgen så ringer du verkstaden o hör på måndag!

*Timmy & Alwin, utan Er är Jag inget, Tillsammans är Vi oslagbara*
  • Guavasylt

Då chansar vi på det och försöker spola rent imorgon. Det här är vår första bil, så man är ju lite extra nojig!

• Camilla85

Så där var våran Audi vi hade... Samma dag som vi sålde den gick bromskivan AV (den hade skrapats sönder) och bilen gick nästan inte att bromsa, den fortsatte rulla!!! Förvånad Sån tur var gick allt bra och killen köpte bilen lite billigare! Så var noga med att kolla sånt som har med bromasr att göra! Glad

***Amber 071120***
  • Bispan

Jag har gjort slut på ett par bromsklossar på 10 mil. Jag körde inte in dem och arbetade som tidningsbud. Jag har för mig att jag vanligtvis bytte bromsklossar några gånger om året. Det är ju inte direkt normal slitage. Firman som sålt bromsklossarna (som gick 10 mil) tog tillbaka dem och sa att något måste vara fel på dem. Hörde aldrig något om det och de andra klossarna jag fick funkade lika länge som vanligt.

Lite kuriosa bara.

• alfons2

Inte på en bil som rullat 500 mil.

MissLaila skrev 2008-03-07 18:40:33 följande:
    Min karl säger att bromsbeläggen är slut.. :p
  • alfons2

Inte på 500 mil

MissLaila skrev 2008-03-07 18:44:10 följande:
  • alfons2

Håller mer med dig, kan tänka mig att en sten satt sig mellan.

LuMa skrev 2008-03-07 18:46:02 följande:
    Sten som har fastnat?Fast då kanske det gnisslar mer iofs än skrapar..
  • Guavasylt

Körde i ösregn i dag och det måste ha sköjt rent, för nu låter det inte längre! Yack för alla råd!

Svar på tråden Farligt med skapande ljud i bromsarna?