• Anonym (villblifri)

Hur blir man skuldfri?

Jag vill så gärna bli skuldfri. Jag har otroligt mycket skulder, både hos kronofogden och alla möjliga inkassobolag. Jag har ingen koll på hur mycket skulderna ligger på, men de är säkert uppe på över 100 000 kr. Jag vill så himla gärna bli av med dessa, men jag vet inte hur. Jag har inte så mycket pengar, jag skulle kanske kunna undvara 1000 kr i månaden till att betala av skulder, vilket skulle betyda att jag skulle få sitta i många många år innan de är betalda, och under tiden skulle räntorna bara stiga och stiga. Det känns hopplöst. Är det någon här som lyckats bli av med höga skulder? Hur klarade ni det? Finns det annan hjälp att få? Skuldsanering känns det inte som att jag blir beviljad, då jag kollat upp det och fått svar att skulderna måste vara många år gamla, mina är nog bara 2-3 år gamla. Utan skuldsanering, finns det något sätt?

• Svar på tråden Hur blir man skuldfri?
  • BetongMorsa

Gör som på Lyxfällan. Sälj av så mkt som du bara kan hitta o verkligen klarar dig utan. Sen kanske du kan försöka hos t.ex. Bluestep så du kan bli av med de skulderna och istället ha de samlade på ett ställe. Kan ju bli en tuff period i början men vill man så måste man.

• Anonym

Oj låter jobbigt att fått så höga skulder på vara några år.
    Kolla eventuellt med banken om du kan få lån och betala skulderna och betala lån till dem istället.
    Men eftersom det är så pass mycket pengar det gäller så tror jag iofs inte att de beviljar dej ett lån.
    Men du kan ju alltid kolla med dem.

• Anonym (villblifri)

Jag har kollat runt lite efter olika lån men de flesta har ju som så att de beviljar trots snmärkningar om skulden är betald, eller om man inte fått någon anmärkning senast 3 åren, eller om man haft fast anställning ett X antal år tillbaka.

• ReRant

Skaffa ett jobb. Ta banklån. Lös alla skulder. Amortera av lånet i så hög takt du klarar. Klart.

• BetongMorsa
    Anonym (villblifri) skrev 2008-03-07 19:47:53 följande:
    Jag har kollat runt lite efter olika lån men de flesta har ju som så att de beviljar trots snmärkningar om skulden är betald, eller om man inte fått någon anmärkning senast 3 åren, eller om man haft fast anställning ett X antal år tillbaka.
    Men jag har hört att Bluestep inte är så tjuriga. Eftersom det finns många som du och även invandrare som kanske har svårt att komma in på arbetsmarknaden och faktiskt behöver bostad m.m.
  • Anonym (villblifri)
    ReRant skrev 2008-03-07 19:48:24 följande:
    Skaffa ett jobb. Ta banklån. Lös alla skulder. Amortera av lånet i så hög takt du klarar. Klart.
    Ja om det ändå vore så enkelt så vore jag lycklig!
  • Michas

Det enda sättet jag tror på är att se över utgifterna, göra sig av med abonnemang och dylikt, förändra sina matvanor - i det hela stora leva billigare och planera vart slantarna ska gå.

Många tror att de inte kan spara / lägga undan / betala tillbaka så mycket, men börjar man röra om i grytan och se över sina utgifter ordentligt så kan man göra mycket.

* Byt abonnemang till billigare
    * Avsluta onödiga abonnemang
    * Handla billigare
    * Gå till en rådgivare i familje ekonomi och gör en budget
    * Slå ihop flera småskulder till en stor / större
    * Åk kommunalt i stället för med bil om det går
    * Handla kläder / leksaker o dyl second hand
    * Sälj allt onödigt via tradera osv
    * Ät hemlagat och inte halv / hel fabrikat

Det går att bli av med skulderna. Med tiden, mycket tålamod och en del uppoffringar.

• allakantralla

Det är ett jättejobb, men det går. Jag har inte lika stora skulder som du, men inte heller lika mycket pengar att betala av varje månad. Jag har gjort så att jag för det första gjorde en realistisk budget, så att jag visste hur mycket jag kunde betala av varje månad utan att hamna i nya skulder.

Sedan (och det var ta mig fan nåt av det jobbigaste jag varit med om) gick jag igenom ALLA skulder, sorterade, slängde dubbletter, ringde upp fordringsägarna och kollade EXAKT hur stora skulderna var inklusive ränta och avgifter.

Gjorde upp en avbetalningsplan, där jag betalar LITE till varje fordringsägare varje månad, för att inte dessa skulle gå vidare till Kronofogden. Betalade mer på de skulderna med hög ränta, och de utan ränta fick vänta på sig. Meddelade också fordringsägarna i förväg, där jag berättade om min situation, och att jag var tvungen att betala till flera ställen samtidigt och därför inte kunde betala så mycket. De gick med på detta allihop, under förutsättning att jag sköter mina avbetalningar.

Ett ställe ville att jag skulle betala in 1000 kronor i en klumpsumma innan de kunde gå med på min 150 kronor i månaden avbetalning.

Du får räkna på det, helt enkelt. Du kan också ringa Kronofogden och be om råd. De jag har varit i kontakt med har varit otroligt hjälpsamma när de märkt att jag dels haft ordning på alla papper, dels varit villig att leva på existensminimum under en period.

Lycka till, inboxa gärna om du undrar något!

• Anonym (villblifri)
    BetongMorsa skrev 2008-03-07 19:49:23 följande:
    Men jag har hört att Bluestep inte är så tjuriga. Eftersom det finns många som du och även invandrare som kanske har svårt att komma in på arbetsmarknaden och faktiskt behöver bostad m.m.
    Jasså? Ja, jag kanske skulle prova. Det skadar ju aldrig. Man kanske kan skriva in hela sin historia så kanske de har överseende? Sådana ställen går väl mer från personliga fall än sina ramar?
  • Anonym (villblifri)
    BetongMorsa skrev 2008-03-07 19:49:23 följande:
    Men vänta, bluestep, har inte dom bara bostadslån?
Svar på tråden Hur blir man skuldfri?