• Kabo

*Som rubriken säger så har jag förstoppning.

Som rubriken säger så har jag förstoppning. Lyckades tömma tarmen i söndags (5 dagar sedan!) och efter det har det inte kommit någon större, som det borde ursäkta samtalsämnet)

Hjälper det med russin?

Tycker nämligen inte om varken katrinplommon, aprikoser eller päron

• Svar på tråden *Som rubriken säger så har jag förstoppning.
  • Cinderellla

Drick mkt vatten o rör på dig. en del säger att kiwi kan sätta igång magen. Grönsaker, o mkt fibrer tillsammans m vatten, som linfrö. Annars får du ta microlax just nu för tillfället. Prata m bm om hjälp.

• Pandy

jag tycker att min mage blivit mycket bättre sen jag började med START varje morgon till filen..

När jag var förstoppad tog jag 3 microlax en dag för det var verkligen som en propp! Sen började jag med katrinplommon till mina järn tabletter. päron är oxå super, men du gillar ju inte det..

kiwi är bra..Ät 3 kiwi om dagen ska du se att det hjälper+ START (flingor)

• Liten tass

Har man förstoppning om man inte vart på toa på fem dagar och poopat? Vaah, så har jag de typ jämt att de kan ta en VECKA innan något händer!
    Humm, men har ändå ett tips, kaffe! Hjälper mig om de kniper... *eller ja*.. inte kniper Behövs inte mängder utav de, bara lite.

• Pandy

kaffe är inget bra mot förstoppning, det är vätske drivande..och det är just vätska som fattas i korvarna.

• Sariz

Laktulos eller något sk bulk-medel.

Just nu ska du nog ta laktulos så du får löst stoppet i tarmen, efter det så ta något bulk-medel (finns på apoteket) som "smörjer tarmarna" hela tiden utan att vara beroendeframkallande eller farligt för bebis. Vi var hos bm idag och hon sa det om bulk-medel till mig,

Sariz

• Gravid matte

Jag tar Inolaxol-n (fibrer) nerrörda i lite vatten en gång om dagen. Svälj direkt, annars stelnar fibrerna och blir som gelé, och skölj efter med mer vatten. Håller magen igång jättebra, förebygger magkatarrs-liknande symptom också. Finns på apoteket i olika versioner, jag tar dosförpackat pulver, vit förpackning, grön ring runt texten. Började med det efter rekommendation från läkare och har i princip aldrig haft problem med magen sedan dess (5 år). Innan hade jag magkatarr och annat magont jätteofta, men nu hålls magen igång.

• Lingon

Vätska är viktigt men motion är också nödvändigt. Ut på långpromenad! Du kan även ta hjälp av Linfrön eller Psylliumfrön som sätter fart på magen på ett skonsamt sätt. Lycka till!

• Pyris

Hade samma problem förra veckan.
    Tycker inte heller om katrinplommon o grovt bröd o sånt..

Fick tips på:
    Bananer, väldigt mogna
    Mjuka Päron
    Vitkål
    Vindruvor
    Russin
    Plommon

Jag skickade iväg min man så han fick handla plommon, bananer o vindruvor. Och så satte jag igång o käkade som bara den. Och några timmar senare så var problemet löst...

• Kabo

Tack för Era tips!

Pyris: Bananer, är inte det stoppande? Eller är det kanske bara när det gäller gula (gröngula)? Kanske är annan effekt om det är väldigt mogna? Hörde nämligen av en annan tjej att de var stoppande.

Ska försöka äta mer russin och drivka mer vatten! (tror inte ja fått i mig tillräckligt med vätka det sista).

Tack igen för alla råd och tips!

• aanna

Jag kan bara rekommendera katrinplommonpuré, jag avskyr det också (får kväljningar) men det hjälper ju!!
    Man kan blanda upp det med lite yoghurt eller fil.

Hoppas du väldigt snart blir bättre.

• wellah

kabo: det kan bli direkt farligt om du inte kan skita på så många dagar. Viktigt att du agerar! Funkar inte olika oljor? Laxermedel? jag får då rännskita av pizza och annan fet mat. linfrön kanske kan funka? finns ju massor med jux i affären att köpa.... min mamma brukar ha en massa fröer och saker (hon har tarmproblem).

en magdrink som brukar hjälpa mig:
    naturell yoghyrt 3 dl
    vatten 3 dl
    blanda först ingredienserna nedanför så alla kryddor löses upp.
    1/3 tsk kardemumma
    nypa saffran el. gurkmeja
    3 msk strösocker
    3 msk hett vatten

sen mixa ihop allt och drick ett glas.....

• choklaa

plommonpurré...finns som barnmat i burk, lycka till

• Akva

Kaffe har fungerat på mig. Jag tar en liten kopp STARKT kaffe innan frukost på morgonen. Det tar en kvart efter att jag druckit kaffet, sen blir jag jättenödig.

Svar på tråden *Som rubriken säger så har jag förstoppning.