• Anonym (normalt?)

HJÄLP! Hur mycket riklig mens är normalt?

Finns det någon som har en aning?

Senaste månaderna har jag haft helt hysteriskt mycket mens och helt sjukt mycket STORA klumpar hela tiden. Jag har aldrig haft lite mens, men nu är det bara FÖR mycket.
    I ett par dagar kommer det hur mycket som helst. Vissa dagar kan jag inte vara på jobbet, för det finns inget mensskydd som stoppar för så mycket.

Nu börjar jag undrar om det kan vara tecken på någon "kvinnosjukdom" eller att något annat inte stämmer.

Jag har inte nyss fått barn heller (tre år sedan) och det blev inte mer än vanligt efter att barnet föddes.

• Svar på tråden HJÄLP! Hur mycket riklig mens är normalt?
  • Anonym

Dåliga järnvärden kan resultera i rikligare mens. men blöder du så mycket att du inte kan gå till jobbet bör du nog kontakta gynekolog.

• Anonym (normalt?)

ja, jag ska kontakta gyn och fråga. Blev bara så fundersam nu, eftersom det den här gången är ännu värre än vanligt.

• Memi

Låter som en deffekt som jag har, men som man inte vanligtvis får en diagnos på, med tanke på vilken grad man har.
    Men den heter Trombocytfunktionsdeffekt. Lite långt ord men...
    En form av "blödarsjuka" gå och kolla dig hos en läkare och ta blödartidstestet!

• Memi

Kan tillägga att jag hade också riklig mens, men ibland var den helt sjukt för mkt. såg nästan ut som man fått missfall..

• Anonym (normalt?)

Memi- får man en massa stora klumpar då också? Andra symptom?

Hur fungerar det med att bli gravid ¨då?

Äter du några mediciner?

• MJAD

Enligt "fråga Olle" igår så e d normalt att blöda 3-4 matskedar vid varje mens (en gång i månaden). d e inte bra om man blöder mer än så. tycker du ska kontakta gyn å fråga. så att du inte riskerar att få blodbrist eller så.

• Anonym (normalt?)

3-4 matskedar???!!! Det kommer mycket mer bara i klumpar, mycket mer, för att inte tala om bindorna. Men visst måste det väl vara normalt att blöda mer än så också?

• Memi

Jodå klumpar i massvis ...
    Nja symtom sådär hade jag inte så mkt.Förutom att
    jag blev SJUKT trött innan mens och under mens, kunde sova hur MKT som helst...
    Jo att vara gravid är inga problem,jag behöver inte äta medicin dagligen, däremot måste jag ha ett kort (som ett ID kort)
    på mig vart jag än går, för dom får inte ge fel mediciner vilket är väldigt viktigt.... Jag får inte äta ipren,eller magnecyl brus för det gör att jag blöder mer som tex vid mens....
    Nu vid förlossning eller aa när jag kommit in i vecka 30 måste jag planera förlossningen för jag måste få en massa mediciner så
    jag inte blöder för mkt, det kan vara lite jobbigt tyvärr.
    Hatar ju faktiskt nålar =/ Men det är något jag fått leva med..

• Leija
    Daghall skrev 2008-03-07 21:30:44 följande:
    Enligt "fråga Olle" igår så e d normalt att blöda 3-4 matskedar vid varje mens (en gång i månaden). d e inte bra om man blöder mer än så. tycker du ska kontakta gyn å fråga. så att du inte riskerar att få blodbrist eller så.
    OJ, haha... ja jag kan säga att det rinner ur mig, men det är många runt mig som blöder lika mkt. Men brukar man inte böda så som du TS skulle jag nog kontakta gyn
Svar på tråden HJÄLP! Hur mycket riklig mens är normalt?