• fraggeln

mygghjälp i Krabi Thailand?

Har ni några tips om myggmedel eller liknande för vår lilla 13 månaders som ska följa med till Thailand. har hört att det är myggigt på kvällarna där. kan man ha på de långärmat och byxor och ha myggmedel utanpå kläderna eller blir det alldeles för varmt. Hur har ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-08 08:34
    har ni även tips på vad man kan smörja in när de väl har bitit och det kliar? till den lilla då?

• Svar på tråden mygghjälp i Krabi Thailand?
  • WimZy

Det finns myggspray att köpa på plats. Funkar jättebra. Kommer inte ihåg vad den heter, men finns med både grön och gul etikett.

• inoka
    Svar på #2
    Och även myggspiralerna är suveränna om man bara sitter på sin altan på kvällen.
    Myggsprayen är jätte bra. De luktar rätt starkt dock men de är bra :)
    WimZy skrev 2008-03-08 16:31:36 följande:
    Det finns myggspray att köpa på plats. Funkar jättebra. Kommer inte ihåg vad den heter, men finns med både grön och gul etikett.
  • wenidan

Jag har inte vart i Thailand - men på svenska mygg funkar det väldigt bra med Citrongräsolja ;)

Köp helst en naturlig salva tex Ringblommesalva och droppa Citrongäsolja (Eterisk olja) i den. Behövs inte många droppar.
    Stryk på huden som inte är täckt med kläder (akta ögon). Du kan också droppa lite på kläderna om ni är ute(INTE i solen!)

Ni lär märka var ni glömde smörja ;) Prova på barnet hemma först så det tål det - men det är giftfritt.

Aloe Vera gelé funkar mot kliande myggbett, getingstick, brännässler och framför ALLT: Brännskador!! Av solen eller annat.
    Leta efter en gelé med hög halt Aloe helst 90%. Mkt möjligt att du hittar allt detta i Hälskostaffären :)

/M

• marvor

Hej,
    Är nyss hemkommen från Thailand. Vi reste med vår 8 månaders dotter. Vi köpte Johnson och Johnson myggmedel i Thailand, en genomskinlig flaska med grön kork på. Står anti mosqiuto med engelsk text, resten Thai. Den fungerade utmärkt på vår dotter, vi klädde på henne tunna långbyxor, kortärmad tröja och mössa på kvällen efter att ha smort in henne.

Inoka: Jag tror det är Sketolin du menar men den skulle inte jag använda på barn, vi använder den på oss själva men den luktar inte gott.

• inoka

Marvor: nä det är inte den jag menar...Insect repelent heter den och den går att använda på barn och finns i grön samt gul flaska...Köper alltid med ett lager hem :)

• resemamman

Det finns citronellaspray med eterisk olja att köpa i Thailand. Är ok att använda på barn. Vi har även använt den gröna Johnson&Johnson baby mosqito repellent som finns överallt i Thailand till våra barn, även om den nog inte är helt giftfri... Fungerar dock väldigt bra. Kombinera gärna med tunna lång- ärmade/benta kläder.

Myggspiraler och Skeleton här effektivt. Men giftigt... Akta barnen! I värsta fall kan man sätta lite på kläderna.

När myggen bitit brukar vi smörja med en grön salva som är bra även på barn. Finns överallt i Thailand i en liten metallburk, innehåller eucalyptus, camfer, timjan. Tyvärr står det bara på thai så jag kan inte skriva vad den heter, trots att halva badrumsskåpet är fullt med den ;)

Svar på tråden mygghjälp i Krabi Thailand?