• Angel of life

Plaströr i öronen

stackars min lille skrutt...vi har ju förstått att han hört dåligt, fått remiss...dt var inte bara ena örat utan båda...intryckta trumhinnor pga av vätska bakom öronen...haft en del öroninfla...o nu blir dt plaströr...stackars liten, han som verkligen älskar att bada. Har själv haft plaströr som liten, men minns ju inget jag var bara 4 eller så...hur har dt gått för era barn? hur länge har d haft rören? mamma o pappa minns inte riktigt hur länge jag hade...men några år verkade dt på läkaren...tyckte dt lät mkt eftersom jag läst om några månader..har era barn fått total badförbud? finns ju inga badmössor som täcker öronen helt elelr proppar eller fetvadd som skyddar ordentligt eller? jag känner mig så ledsen för hans skull...men tycke ju självklart att dt är jätteskönt att dt upptäcktes i tid så han inte får några bestående hörselskador...

• Svar på tråden Plaströr i öronen
  • challe 1

jag hade fetvadd när jag badade när jag hade rör i öronen.

• Lia85

Gabriel hade nog sina rör ngt år innan de ramlade ut. Han badade på som vanligt, både hemma, i pool o i havet. Inget badförbud här inte. Vi hade inga problem med öronen efter rören, iaf inget som kunde bero på bad

• Angel of life

oki, verkar som att läkarna tycker olika, då de verkar tycka att han inte ska få bada alls

challe 1 skrev 2008-03-07 22:24:52 följande:

jag hade fetvadd när jag badade när jag hade rör i öronen.
  • Angel of life

oki, verkar som att våran läkare tycker att vi inte ska bada alls...absolut inte vara under vatten iaf

Lia85 skrev 2008-03-07 22:26:54 följande:
    Gabriel hade nog sina rör ngt år innan de ramlade ut. Han badade på som vanligt, både hemma, i pool o i havet. Inget badförbud här inte. Vi hade inga problem med öronen efter rören, iaf inget som kunde bero på bad
  • Ville Mor

Är själv öronbarn och opererade in de sista i båda öronen när jag var 13. Är 25 nu så jag minns det som igår. Dom "nyare, moderna" ramlar ut av sig självt så nu behöver de bara opereras in.

För min del när jag var riktigt liten var det både badmössa och fetvadd som gällde. Mest för att ju mindre man är ju mindre vet man om/kan kontrollera om man får vatten i öronen.
    Så fort jag förstod att jag inte fick doppa huvudet under vatten slapp jag både och.

Fråga gärna om det är mer du undrar över eller om det är något oklart. Minns det som sagt som igår!

Gud vet allt men säger inget, jag vet inget men pratar jämt
  • Angel of life

tack =)...verkar iaf som att våran läkare inte vill att vår son ska få bada alls, men vi ska få prata mer sen...men kanske kan bero på att "bara" är 3 jag vet inte riktigt...står så olika när man letar på nätet oxå, en del läkare säger att dt går bra att bada veckan efter operationen och att dt inte behövs något skydd mot öronen, men låter ju konstigt...är ju helt öppet då ju in i örat...

Ville Mor skrev 2008-03-07 22:30:37 följande:

Är själv öronbarn och opererade in de sista i båda öronen när jag var 13. Är 25 nu så jag minns det som igår. Dom "nyare, moderna" ramlar ut av sig självt så nu behöver de bara opereras in.För min del när jag var riktigt liten var det både badmössa och fetvadd som gällde. Mest för att ju mindre man är ju mindre vet man om/kan kontrollera om man får vatten i öronen.Så fort jag förstod att jag inte fick doppa huvudet under vatten slapp jag både och.Fråga gärna om det är mer du undrar över eller om det är något oklart. Minns det som sagt som igår!
  • beadis

vår son fick rör i båda öronen för en rad öroninflammationer...han hade massa vätska bakom öronen o hörde väldigt dåligt...blev sen med talet pga detta.
    han op när han var 2år och det tog nästan 3 innan han pratade rent, när han var 5,5år op rören bort...de kan även ramla av, av sig självt sa läkaren

• Auris

Hur länge plaströren sitter varierar mycket. Ibland trillar de ut efter några månader och ibland sitter de flera år.

Om man får barförbud/ska ha vadd eller inte beror på vilken läkare man har och vilken del i landet man bor. I vissa delar av landet har man släppt badandet helt fritt så att barnen får bada som vanligt och man tycker sig ha sett att det funkar lika bra ändå. I andra delar så är man mer traditionella och håller fortfarande på badförbudet.

• Angel of life

oki...ja västerås bor ju jag i o de verkar vara rätt traditionella på det mesta så...=b

Auris skrev 2008-03-07 22:39:36 följande:
    Hur länge plaströren sitter varierar mycket. Ibland trillar de ut efter några månader och ibland sitter de flera år.Om man får barförbud/ska ha vadd eller inte beror på vilken läkare man har och vilken del i landet man bor. I vissa delar av landet har man släppt badandet helt fritt så att barnen får bada som vanligt och man tycker sig ha sett att det funkar lika bra ändå. I andra delar så är man mer traditionella och håller fortfarande på badförbudet.
  • Lindizz

vi fick operera våran dotter i måndags...så hon fick plaströr i vänster öra där de va mängder me vätska...och redan när hon hade kommit hem efteråt så märkte vi skillnad på hennes hörsel...eftersom hon hade nedsatt hörsel på vänster öra och var lite höjljudd...men nu e hon helt normal...
    stod i hennes pappaer att hon skulle få bada efter ett par veckor...har inte kollat riktigt på hur länge...men sedan skulle de inte vara nått problem

• Angel of life

oki, vart bor ni någonstanns?

Lindizz skrev 2008-03-07 22:47:04 följande:
    vi fick operera våran dotter i måndags...så hon fick plaströr i vänster öra där de va mängder me vätska...och redan när hon hade kommit hem efteråt så märkte vi skillnad på hennes hörsel...eftersom hon hade nedsatt hörsel på vänster öra och var lite höjljudd...men nu e hon helt normal...stod i hennes pappaer att hon skulle få bada efter ett par veckor...har inte kollat riktigt på hur länge...men sedan skulle de inte vara nått problem
  • Angel of life

oki, verkar bero på vart man bor i landet om d anser att man får bada elelr inte...skumt men

Lindizz skrev 2008-03-07 22:48:41 följande:
    växjö
  • Myslan me Zac

Min son fick rör -05, det ena har ramlat ut men har det ena kvar. Han op i Kristianstad och han fick bada efter 1 vecka tror jag det var. Så det är nog olika som du skriver men det beror nog på åldern på barnet också. Han var så liten när han fick sina så han kunde ju inte dyka eller något sånt, lite äldre barn får kanske badförbud pga de doppar huvudet under vattnet. Bara enn liten teori från min sida .

• Auris

Jag vet inte om de har olika regler beroende på ålder på andra ställen men hos oss (Umeå) är det fritt fram med bad oavsett barnets ålder. Barnen får dyka och doppa huvudet hur mycket de vill.

• Aia78

Vår son har fått rör i örat många gånger (7 gånger) och vi har fått veta att bada är ok men inte att vara länge under vattnet. Helt ok att duscha och tvätta håret. Vi fick droppar att använda om i fall att det började rinna ur örat.

Tyvärr har alla dessa operationer förstört hans ena trum hinna och han lider av nedsatt hörsel och har hörapparat.

• malinn
    Aia78 skrev 2008-03-09 01:36:41 följande:
    Vår son har fått rör i örat många gånger (7 gånger) och vi har fått veta att bada är ok men inte att vara länge under vattnet. Helt ok att duscha och tvätta håret. Vi fick droppar att använda om i fall att det började rinna ur örat.Tyvärr har alla dessa operationer förstört hans ena trum hinna och han lider av nedsatt hörsel och har hörapparat.
    Precis samma info som vi fått angående bad, dottern på två år fick sina rör för ca tre veckor sedan. Hon hade vatten i örongången och nedsatt hörsel pga det.
    Livet är en sexuellt överförbar sjukdom med 100 % dödlighet som utgång!
  • nutra

När vår dotter op i juni-06 var det badförbud men nu förra veckan sa dem till oss att reglerna är ändrade att det nu är frittfram(förutomförsta 2 v). Hon får bada,hamna under vattnet men att snorkla långa stunder var inte att rekomendera. Hon är op på huddinge sjukhus(stockholm) båda gångerna.

• flisan16

Är ett öronbarn. Fick rör första ggn som 3-4 åring och hade sedan detta fram till jag var i tonåren då jag sedan fick operera båda min trumhinnor i stället. Tyvärr är mina öron fortfarande inte bra och jag är idag 28 år. Men jag har lite "specielle" öron som min läkare säger JAg använde som liten ngt som kallades "granar" som man satte in i öronen när man skulle bada. Det enda jag inte fick gör var att dyka med dessa i annars var det fritt fram o bada. Trots alla dessa år av rör in out så har jag inga hemska minnen utan jobbar idag som sjuksköterska Det kommer at gå bra.

• Angel of life

tack för svaret =)

flisan16 skrev 2008-03-09 09:30:20 följande:
    Är ett öronbarn. Fick rör första ggn som 3-4 åring och hade sedan detta fram till jag var i tonåren då jag sedan fick operera båda min trumhinnor i stället. Tyvärr är mina öron fortfarande inte bra och jag är idag 28 år. Men jag har lite "specielle" öron som min läkare säger JAg använde som liten ngt som kallades "granar" som man satte in i öronen när man skulle bada. Det enda jag inte fick gör var att dyka med dessa i annars var det fritt fram o bada. Trots alla dessa år av rör in out så har jag inga hemska minnen utan jobbar idag som sjuksköterskaDet kommer at gå bra.
Svar på tråden Plaströr i öronen