• Anonym (andas)

Svårt att andas djupt/gäspa

Den senaste veckan har det, nästan hela tiden, varit svårt att andas in djupt, vill hela tiden gäspa men det går inte, det tar liksom stopp. Har varit utsatt för en del stress det senaste, dock lugnt nu, kan det vara det, eller astma eller vad? Känner nån igen sig?

• Svar på tråden Svårt att andas djupt/gäspa
  • Anonym (andas)

puff, puff...

• Anonym (astmatiker)

Hej!

jag har astma. På vilket sätt har du svårt att andas?
    Känns det som att du får in tillräckligt med syre? När man inte får in tillräckligt med syre, får man en känsla av att man vill gäspa, men att det är svårt och ofta inte går. Har du ont i ryggen, vilket man ofta får då man överanstränger sig att försöka att få in mer syre?

En massa frågor blev det nu... :)

• Cia o krabaten

Jag har en låsning i bröstryggen och det tar emot när jag andas djupt.
    Spänner liksom runt hela bröstkorgen.

• Anonym (astmatiker)

Två frågor till..

Låter det när du andas?

Känns det som att luftgångarna är öppna och fria?

Vid astma känner man hur luftgångarna smalnar av och att det blir täppt.

• Anonym (andas)

Intressant det att du sa att det var så när du slutat röka, jag har slutat snusa nyligen.

• Arlövstösen

Jag hade det och jag behövde gäspa för att känna att jag fick luft. gick med det ca 1 månad och började då känna att jag fick ont i ryggen, trodde det va lungerna. Gick till läkare och det var psykiskt, dvs stressen och allt min kropp fick ta. Varva ner, försök slappna av och andas. Avslappnings cd e bra. Hoppas det löser sig

• Anonym (andas)

Astmatiker: Det låter inget, rossel pip etc.
    svårt att svara på om det känns öppet och fritt i luftvägarna, men har ju hört att det ska kännas som att andas genom sugrör vid astma, men det kan jag inte säga att det gör.

• Anonym (astmatiker)

Anonym (andas) skrev 2008-03-07 22:44:56 följande:

Astmatiker: Det låter inget, rossel pip etc. svårt att svara på om det känns öppet och fritt i luftvägarna, men har ju hört att det ska kännas som att andas genom sugrör vid astma, men det kan jag inte säga att det gör.
    Ok, då kanske det är som de andra säger. Ett tecken på stress, men jag tycker att man alltid kan kolla upp sådant för säkerhets skull.
    Att ha svårt att andas är en väldigt obehaglig känsla.
  • Anonym (andas)

Har ju lärt mig att det är utandningen som är svårt vid astma? här är det inandningen. Ska kontakta VC på måndag vill bara ha lite erfarenheter tankar.

• Arlövstösen

klart man ska kolla upp, det tycker jag verkligen. stressa ner, ge det 1 v, e det inte bättre, kolla upp.

• Anonym (astmatiker)

Anonym (andas) skrev 2008-03-07 22:48:22 följande:

Har ju lärt mig att det är utandningen som är svårt vid astma? här är det inandningen. Ska kontakta VC på måndag vill bara ha lite erfarenheter tankar.
    Det är tvärtom, det är inandningen som är svår vid astma!
  • Länk

Jag har haft liknande.

Känndes som om luften stannade i halsen och inte kom ner i lungorna.
    Jag tog djupa andetag och konstaterade att luften gick ner men de känndes ändå ine som de å ja blev rädd.

Förmodligen nån slags ångest.

• Länk
    ooOOxXxOOoo skrev 2008-03-07 23:08:18 följande:
    Jag har haft liknande.Känndes som om luften stannade i halsen och inte kom ner i lungorna.Jag tog djupa andetag och konstaterade att luften gick ner men de känndes ändå ine som de å ja blev rädd.Förmodligen nån slags ångest.
    De gick över ... kanske jag ska tillägga, jag går hos psykolog för tandläkarskräck och de va en tuff period då ja skulle gå till riktigt tandläkaren .. :)
  • Anonym (andas)

tack alla som delar med sig, känns som att det är rimlig att det är stressrel. Jag har ö h t varit mer "känslig" psykiskt sen jag slutade snusa.

• Mini84

Jag hade så förra sommaren,då fick jag bricanyl... men dom kom fram till att det nog var stress... gick över under min semester.Hoppas det blir bra snart!

• Anonym (andas)

MIni84: Tack

• Skit i det du

Du har sträckt dig.. Du har muskler vid midjan som du kan ha sträckt. Jag har precis samma problem nu, Jag kom på att det var en sträckning efter att jag har svårt att hålla ut vänstra armen.

• Påven Johanna
    Skit i det du skrev 2016-02-03 21:03:28 följande:

Du har sträckt dig.. Du har muskler vid midjan som du kan ha sträckt. Jag har precis samma problem nu, Jag kom på att det var en sträckning efter att jag har svårt att hålla ut vänstra armen.

Nej, hon hyperventilerar.

Ts: andas lugnt in och ut ur en papperspåse, så ska du se att det ger med sig.
Svar på tråden Svårt att andas djupt/gäspa