• Hjärtevännen

*Jag har fått remiss för att operera

Jag har fått remiss för att operera bort en cysta på ena äggstocken. Den är ca 5 cm i diameter och jag har haft det i flera månader. Eftersom jag och min sambo föröker skaffa barn (sen 3 år tillbaka) så tyckte min gyn att det var på tiden att ta bort det så jag kan får hjälp att stimulera ägglossning. Har någon erfarenhet av detta?? Hur går operationen till? Har någon varit och gjort den på SÖS?
    Snälla jag skulle behöva lite hjälp!!! Känner mig helt kluven och ledsen
    Kram Hjärtevännen

• Svar på tråden *Jag har fått remiss för att operera
  • Majblomma12

Hej.
    Jag har gjort en titthålsoperation för ett och ett halvt år sen, nu vill min läkare göra en till för att ta bort en endocysta på min ena äggstock.

Så vitt jag vet görs deta också via s.k. titthål. Vid en titthålsoperation går de in via buken med två små snitt, blåser upp magen med hjälp av kolsyra, för att "sprida organen", tar bort det som ska tas bort (man kan skära eller bränna eller enbart punktera, lite olika tekniker används beronede på hur mycket det är och var det sitter) och sen är det klart.

Det jobbigaste efteråt var att jag hade såna jävulska smärtor i bröst och axlar (tänk dig gräsligt håll, hela tiden), särskilt när jag satt upp, pga kolsyran. Var mer eller mindre sängliggande i två dygn tills kolsyran absorberats av kroppen.

Lycka till! Kram

• Fiffa5

Hej!

Jag hade en cysta på min ena äggstock som upptäcktes när mitt missfall konstaterades i juli 2004. Läkaren sa att den skulle försvinna av sig själv så jag tänkte inte mycket på den.

I december började min mens att hoppa och jag tror att ägglossningen helt uteblev ibland. Gick till min gyn som konstaterade att cystan var kvar. Den var 5*6 cm stor, och gyn tyckte det var bäst att operera bort den eftersom vi försöker bli gravida igen efter missfallet.

Efter ca 4 v fick jag en tid på SÖS för operation. De tog ut cystan med hjälp av en titthålsoperation där tre hål gjordes in i magen. Stannade en natt på SÖS men sen åkte jag hem nästa eftermiddag. Hade ganska ont då o det var svårt att gå. Blev sjukskriven i tre veckor och nu har jag precis jobbat en vecka. Såren håller på o läker, men jag fick lite infektion i två av såren så nu tvättar, tvättar o tvättar jag såren. Bökigt, men det verkar funka. Så nu hoppas jag att såren ska läka ihop fint!

Har du några fler frågor är det bara att fråga!!! Det är skönt när allt är gjort..

• Fiffa5

Iors syster: INte viktigt, men jag tror inte de blåser upp buken med kolsyra utan med koldioxid

• Hjärtevännen

Tack så mycket för svaret Iors Syster!!!!!! Min gyn sa att man inte blir sjukskriven utan kan börja jobba nästan på en gång (ja, dvs om man har lite mer stillsamt jobb).
    Visst blir man nersövd?

Dessutom så har jag fått lägre grad av cellförändringar!!! Kul om jag även måste operera det..... suck....
    Kram Hjärtevännen

• Hjärtevännen

Tack till dig oxå Frida S!!!!! Hur har det gått för er nu? Försöker ni bli gravida igen, eller måste du vänta ett tag till....

Hur var personalen på SÖS? Jag känner mig jättenervös och orolig.....

Kram kram H

• Fiffa5

Man blir helt sövd, man får till och med en slang ner i halsen (fast den sätter de i när du är sövd) då man slutar att andas själv under narkosen. Hade en riktigt hes röst när man vaknade upp pga detta.

• Majblomma12

Hjärtevännen, förlåt, jag glömde ju det viktigaste, självklart blir man nersövd.

Och Frida, kolsyra är en enklare term för klodioxid.

• Fiffa5

Vi ska försöka nu om två veckor ungefär. HOPPAS HOPPAS att min kropp kan börja o fungera normalt igen!!!

Personalen var toppen! Klart man tycker bättre om vissa sköterskor o sämre om andra, men jag fick verkligen mycket hjälp o tvekade inte att ringa efter hjälp när jag behövde det.

Jag var också nervös innan. Först får man komma på inskrivning en dag innan operationen o prata igenom allt med inblandade gynläkaren, narkosläkaren o sköterskorna som tar blodprov. Sen när själva operationsdagen kom var jag inte lika nervös för då visste jag var jag skulle o så...

• Hjärtevännen

Hjälp, nu är jag mer nervös.... har aldrig legat på sjukhus eller brytit några ben etc...

Tack för hjälpen tjejer!!!!

Ps. Vilken tur det är att Familjeliv finns :)

Svar på tråden *Jag har fått remiss för att operera