• colaboy

Någon som ger sitt barn vegetarisk mat?

Jag undrar om det är komplicerat att laga vegetarisk mat till barn? Undrar framförallt hur de får i sig järn och protein? Kan man ge baljväxter till en sexmånaders? Järntillskott typ blutsaft? Min dotter ska snart börja äta riktig mat och varken jag eller pappan äter kött så det enklaste vore ju om hon också blev veggis. Jag har varit vegetarian i 15 år och gillar att laga mat men har ingen lust att börja syra egna morötter och odla alger i badkaret om ni förstår vad jag menar...
    Är också intresserad av senare erfarenheter som hur det funkar på dagis och om de vill äta kött sedan när de börjar bestämma själva.

Obs att jag inte är intresserad av någon diskussion om huruvida barn behöver kött eller inte!

• Svar på tråden Någon som ger sitt barn vegetarisk mat?
  • ticktick

Colaboy: intressant, vi är i samma sits, jag och sambon - vegetarianer båda två. Kan tipsa dig om boken Grön barnmat, den är kanon (har läst den nu under graviditeten, bebisen kommer inte förrän i maj). Du kan hitta den på Djurens rätts hemsida, hoppas länken funkar: animalrights.se/shop/shop.aspöcker&UndKat=28

• Nellies matte

Jag skulle också vilja veta lite om hur det är för vego barn på dagis, köper dagiset in sojakorv när de andra grillar korv osv? Någon som har koll på det? Eller är det individuellt för varje dagis? Jga är vego men min sambo är det inte, här hemma äter vi bara vegomat men jag funderar på om Ella ska få bli som pappa, alltså hemma äter vi bara vego, borta får man äta vad man vill och sen när hon blir stor nog får hon välja själv hur hon vill göra. Eller ska jag ta det beslutet åt henne redan nu? Vad tycker ni?

Nellie och Ella, ni är allt för mig!
  • ma ma

Vi är vegeterianer, och vårt barn äter vegetariskt - inga problem, varken hemma, på dagis eller hos kompisar. Det mest komplicerade var typ att lära sig vilka godis i fiskdamspåsar som innehåller gelatin och vilka som inte gör det "Vi föräldrar" hade nyligen en artikel om barnvegeterianer där det också stod att äter man mjölk och ägg är det inga problem, men det finns även veganbarn.

Proteiner får de i sig från mjök, ägg, bönor, quorn, soja-produkter, ärter... Men man behöver inte börja med baljväxter så tidigt, hon ammas väl eller får ersättning/välling? Där finns det ju proteiner. Köper man barnmat på burk och använder köpgröt så finns det nästan alltid extra järn där, annars kan du prata med någon dietist på BVC om du är orolig att barnet inte får i sig tillräckligt. Det är även enkelt att göra blodanalys då och då om man verkligen är orolig. Dessutom ska man tänka på omega-syrer, som finns i rapsolja, så barnet borde få lite extra av den i sin mat.

• andah

Vi är också vegetarianer båda två och vår son 9 mån är också det!" Han äter linsgryta med quinoa, lasagne med bönor i, böngryta med råris m.m. och mår alldeles utmärkt! Som ma ma skrev så behöver du ju inte oroa dig över järn m.m. så länge du den mesta maten kommer från amningen. Sedan är det bra med industritillverkad järnberikad gröt eller välling. Där finns ofta viktiga vitamin B12 tillsatt också. B12 finns också i ägg och mjölkprodukter.

Bönor är väl bra att börja runt 7 månader lite beroende på hur tidigt man började introducera mat från början.

Sojaprodukter är bra att vänta med till efter 1 års ålder efetrsom barnen kan bli allergiska!

tickticks boktips håller jag med om! Den är jättebra! Kylberg och Stridlund tror jag författarna heter.

• singgoalla25

Jag satsar på att bli vegetarian igen.. mina barn fick kött första gången när dom va över ett år.

• sara gerdrup

min pojke älskar vegetarisk korv. jag har varit vegitarian sedan 95 men min man är exrem köttätare.
    Därför äter vår pojke både min mat och ibland min mans.

• colaboy

Tack för svaren! Hittade "Grön barnmat" billigt på bokrean om någon annan är intresserad (bokus). Lånade även "vegetarisk barnmat" av Laurell på biblan men den var riktigt tråkig. Verkar ju iallafall inte vara några större problem med veg-bebis!

• colaboy

Och lycka till med bebisen ticktick!

• summertime123

D va nån annan här på fl som efterlyste vegetariska recept, jag tipsade om www.lagabarnmat.se en sida där man kan ta/skriva in egna recept. Finns inte så mkt vegetariska rätter än så nån av er kanske vill dela m er? finns ett forum oxå...

• gavagai

Än så länge äter min lilla bara bröstmjölk (hon är bara en månad än), men hon kommer så småningom att äta vegetariskt (vilket hon i och för sig gör nu också), precis som vi, så jag vill gärna vara med på ett hörn i den här tråden.

Svar på tråden Någon som ger sitt barn vegetarisk mat?