• Toker

Halsfluss? Har så ont i halsen!

Hej!

Någon som haft halsfluss ? Jag har så ont i halsen, och det är inte vanlig halsont utan det är den värsta halsont jag haft! Har som en uppsvullen knöl just innan svalget som gör ont... kan man ha halsfluss utan att ha feber? Det onda blir inte bättre heller så jag ska ringa till VC och se om det är någon infektion eller nåt sånt. Har ingen feber heller... någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Halsfluss? Har så ont i halsen!
  • Spexig

Om jag bara har vanligt ont i halsen känns det bätre att dricka varmt, typ te, men om jag har halsflussont hjälper kalla saker som glass bättre och varma saker gör värre ont. Vet inte om det stämmer på alla, men så brukar jag känna igen halsfluss.

Jag tror nog det går att ha halsfluss utan feber. Mitt råd är att köra bedövande halstabletter (finns på apoteket) och gå till vårdcentralen och ta svalgprov på måndag.

Hoppas du känner dig bättre snart!

• Toker

Hej!

Tack för ditt svar! Om man har halsfluss får man penicillin då? Och går det över på en gång då? Ja detta är inte likt nåt annat halsont jag haft... ja det där med kyla stämmer nog ja... och sen att det inte blir bättre vad tiden lider... för det går inte över om man inte tar penicillin eller? har du haft det ofta? detta är (om det nu är halsfluss) första gången för mig!

• Cornellia

Du kan ha så ont i halsen även om det inte är halsfluss, beroende på om det är en virus infektion eller bakeriellinfektion. Jag har båda sorterna flera gånger per år.

Har du streptkocker så hjälper pencillin och du är frisk på några dagar, har du inte det så tar det nog en vecka innan du mår bra.

Det som brukar hjälpa mig är att äta smärtstillande (alvedon, ipren osv) och Mucoanginn (som innehåller bedövning för halsen). Sen brukar jag dricka milkshake, det lenar i halsen.

• Toker

Cornelia, tack för ditt svar! Men har man inte feber om man har streptokocker?

• Villemol

Hade halsfluss i förra veckan, det värsta jag varit med om .... Jag hade iof hög feber men det behöver man nog inte ha. Fick antibiotika men det tog närmare en vecka innan det slutade göra ont. Gå och ta ett halsprov så att du kan få behandling fort om det är ngt!

Älskade Ludvig -05 och Jack -07
  • Cornellia

Personligen har jag aldrig haft det. Men jag har aldrig haft feber i hela mitt liv, så jag har faktiskt ingen aning om hur "normala" männsikor har det. *ler*

Toker skrev 2008-03-08 08:59:27 följande:
    Cornelia, tack för ditt svar! Men har man inte feber om man har streptokocker?
  • Cornellia

Oj det var lång tid, vanligtvis brukar juh pencilinen ta bara på någon dag, iaf så det där värsta (när man nästan är rädd för att andas för att det gör ont) går över.

Villemol skrev 2008-03-08 09:00:40 följande:
    Hade halsfluss i förra veckan, det värsta jag varit med om .... Jag hade iof hög feber men det behöver man nog inte ha. Fick antibiotika men det tog närmare en vecka innan det slutade göra ont. Gå och ta ett halsprov så att du kan få behandling fort om det är ngt!
  • Villemol
    Cornellia skrev 2008-03-08 09:02:33 följande:
    Oj det var lång tid, vanligtvis brukar juh pencilinen ta bara på någon dag, iaf så det där värsta (när man nästan är rädd för att andas för att det gör ont) går över.
    Ja, jag var tillbaka hos läkaren några dagar senare för att ta prov på barnen och hon sa att ibland tar det tid innan det biter...
    Syrrans onda gick över efter två dagar med penicillin så det är väl olika.
    Älskade Ludvig -05 och Jack -07
  • Gizmania

Har du ingen feber har du (nog) ingen halsfluss!! Tror VC kommer säga att du ska återkomma om inte symptomen ger med sig på en vecka....

Ligger oxå hemma sen i söndags med sjukt ont halsont, hosta, fökylning... sååååååååå tråkigt och jobbigt trots att de inte är flussen!

Krya!

Svar på tråden Halsfluss? Har så ont i halsen!