• Spartacus

snälla hjälp mig att tvätta!

jag kan tvätta svart och vitt, det är typ dom färger som går här hemma mellan mig och min sambo...

men nu tänkte jag tvätta den kommande bebisen textilier och dom är ju randiga i vitt och knallfärger, mycket är också vitt med tryck på... hur fasen tvättar jag det?

tvättar jag dom med vitt så färgar dom väl ner all vittvätt och tvättar jag dom med färg så blir väl det vita missfärgat?

hjälp mig ni grymma tvättare!

• Svar på tråden snälla hjälp mig att tvätta!
  • Lina med Liten

Första gångerna tvätta det för sig!
    Sen kan man slänga ner ljusa plagg med vittvätten, men använder du tvättmedel m blekmedel så var berädd på att de på sikt kan bli ljusare... Mörkare plagg typ grönt och rött kör jag med mörktvätten. Randiga plagg m vitt i får ofta gå m vittvätten om de är tvättade innan vill säga. Ta färgtvättmedel så slipper du blekningen...

**Älskade lilla Thea**
  • Mälaröbo

En tröja med tex vita ränder färgar inte för då skulle ju inte ränderna vara vita...
    Så här sorterar jag: Svart/mörkt 60 grader, svart/mörkt 40 grader, vitt 60 grader, ljust 40 grader och till sist färgat 40 grader.

• mams2004

Jag kör vittvätt, ljustvätt,mörktvätt och jeanstvätt. Den vita har jag blekmedel till,i den ljusa lägger jag ljusblå ,rosa,vita med tryck osv. och kör så klart utan blekmedel. Det som är rött tvättar jag försig eftersom det blir solkigt i mörka tvätten. Att jag kör typ jeans enbart är att de kan fälla.

• Spartacus

å herregud, era inlägg är rena kinesiskan för mig men jag tror jag hänger med lite... om det är vita plagg med starka färger så går det bra att tvätta med vitt ändå(för att undvika att det vita färgas av andra färger) eftersom dom färgar itne av sig när dom är vitrandiga?

att förtvätta känns väldigt dumt, jag har typ 30 olika plagg i olika knallfärger och ränder osv. det blir nog jobbigt att ta ett plagg åt gången

• Spartacus
    mams2004 skrev 2008-03-08 09:27:31 följande:
    Jag kör vittvätt, ljustvätt,mörktvätt och jeanstvätt. Den vita har jag blekmedel till,i den ljusa lägger jag ljusblå ,rosa,vita med tryck osv. och kör så klart utan blekmedel. Det som är rött tvättar jag försig eftersom det blir solkigt i mörka tvätten. Att jag kör typ jeans enbart är att de kan fälla.
    men vad menar du med vitt med tryck då? även vitt med ränder? kan ränderna vara hur knalliga i färgerna som helst?
  • Fru Indosaurie

Var noga med att tvätta enligt tvättråden är mitt tips. Står det 40 grader i en body så är det det som gäller för att den inte ska fälla, står det 60 så tvätta i 60.

Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Mälaröbo

Jag skulle inte tvätta en vit tröga med färgat tryckmed något annat helljust utan med annat vitt med tryck.

• maria lintott

Ja det är inte lätt, men alla käder med tryck bör du vända ut och in innan tvätt, så slits inte trycken så fort.

• mams2004

Med vittvätt menar jag sådant utan tryck. Men den "ljusa"tvätten får det ingå vit randiga saker :0) Å sådant med färg. Jag brukar gå efter den färgen som är mest dominant,tex vit botten med glada färger åker i den ljusa,är det en tex brun med skojiga figurer på åker den i den mörka. Om du är osäker så tvätta det färgglada ihop och undvik att slänga med ngt svart eller mörka jeans som färgar. Ett tips för att inte kläderna ska bli så "tråkiga"fort är att skölja upp dem förhand om de inte är så smuttsiga. Små bäbis klädet blir sällan så skitiga att man måste köra dem i maskin. Värre blir de när de börjar äta mat ;0)

Spartacus skrev 2008-03-08 09:31:27 följande:
    men vad menar du med vitt med tryck då? även vitt med ränder? kan ränderna vara hur knalliga i färgerna som helst?
  • äppelmos

min tanke när det är randigt tex i vitt å rött är att det röda inte färgar! för om det skulle det skulle den bli röd å rosa... tvätta färgerna för sig 2-3 ggr å sen an du blanda....

när jag tvättar kör jag
    mörkt: svart blått grått
    ljust: vitt beige, ljusa kulörer (ljugult, ljus grön mm)
    färg: övrigt

Svar på tråden snälla hjälp mig att tvätta!