Snabb hjälp önskas. Hur skriver jag stjärna (*) på en MAC-dator????
HJÄLP!!
HJÄLP!!
Vi har sjärnan * vid siffrorna till höger ovanför minus tecknet.
Men du skrev ju en stjärna nu i rubriken?
Eller.. vad menar du?
Skriver på en annan dator nu...
du har ju * bredvid enter-tangenten. Tryck på den och shift-tangenten samtidigt.
Stjärnan finns bredvid Ä.....
där har vi inte ngn stjärna
Nä... inte på vår! Har en på samma tangent som siffran 8 men det går inte att få stjärnan..
obs!! det är en mac
Nu har jag kollat våra tre andra mac'ar. förutom min MacBook, och alla har asterixen bredvid Ä.....
testa att samtidigt trycka shift och tangenten till höger om ä.
Har en som är köpt i USA så det finns inget Ä
Min ligger också bredvid Ä. Men prova alt+8, då?
Har du ett svensk tangentbord eller utlänskt? Mitt är engelskt och jag har stjärnan på 8-tangenten och får den genom att klicka shift+8 med engelsk tangentbord. Ställer jag in tangentbordet på svenska (som jag har nu) får jag den genom tangenten |\ och shift.
Den tangenten ligger längst ut åt höger, ovanför entertangenten.
Nu ropar han därinne att han hittat det. Vet dock inte hur än. Men tack för all hjälp!!
@ får du genom samma tangent, fast du klickar alt+ den tangenten, förresten. Jag hade samma problem i början!
Ett tips är att gå in under flaggan i menyraden, där du kan välja språk. Där finns det nått som heter "show keyboard veiwer", och där kan du klicka i shift och alt och se vilka tecken som kommer upp vart! Vill du byta språk/lägga till språk som inte finns som flaggor i menyraden (den övre) så gå in på systeminställningar och sen international!