• jollydolly

Snabb hjälp önskas. Hur skriver jag stjärna (*) på en MAC-dator????

HJÄLP!!

• Svar på tråden Snabb hjälp önskas. Hur skriver jag stjärna (*) på en MAC-dator????
  • 900s

Vi har sjärnan * vid siffrorna till höger ovanför minus tecknet.

• Snorkis

Men du skrev ju en stjärna nu i rubriken?

Eller.. vad menar du?

• jollydolly

Skriver på en annan dator nu...

• Micke

du har ju * bredvid enter-tangenten. Tryck på den och shift-tangenten samtidigt.

• jollydolly

där har vi inte ngn stjärna

• jollydolly

Nä... inte på vår! Har en på samma tangent som siffran 8 men det går inte att få stjärnan..

• bebis08

Nu har jag kollat våra tre andra mac'ar. förutom min MacBook, och alla har asterixen bredvid Ä.....

• Micke

testa att samtidigt trycka shift och tangenten till höger om ä.

• jollydolly

Har en som är köpt i USA så det finns inget Ä

• Micke
    bebis08 skrev 2008-03-08 09:56:22 följande:
    Nu har jag kollat våra tre andra mac'ar. förutom min MacBook, och alla har asterixen bredvid Ä.....
    Macbooken också.
  • bebis08
    jollydolly skrev 2008-03-08 09:54:46 följande:
    Nä... inte på vår! Har en på samma tangent som siffran 8 men det går inte att få stjärnan..
    Låter ju skumt...
    Har du provat att hålla ner shift?

Krisar det får du väl kopiera en asterix och sen klistra in....
  • Micke
    jollydolly skrev 2008-03-08 09:57:23 följande:
    Har en som är köpt i USA så det finns inget Ä
    Är det en macbook eller vad är det ?
  • fairyfloss

Har du ett svensk tangentbord eller utlänskt? Mitt är engelskt och jag har stjärnan på 8-tangenten och får den genom att klicka shift+8 med engelsk tangentbord. Ställer jag in tangentbordet på svenska (som jag har nu) får jag den genom tangenten |\ och shift.

• fairyfloss

Den tangenten ligger längst ut åt höger, ovanför entertangenten.

• jollydolly

Nu ropar han därinne att han hittat det. Vet dock inte hur än. Men tack för all hjälp!!

• Micke
    fairyfloss skrev 2008-03-08 09:59:17 följande:
    Har du ett svensk tangentbord eller utlänskt? Mitt är engelskt och jag har stjärnan på 8-tangenten och får den genom att klicka shift+8 med engelsk tangentbord. Ställer jag in tangentbordet på svenska (som jag har nu) får jag den genom tangenten |\ och shift.
    Precis.
  • fairyfloss

@ får du genom samma tangent, fast du klickar alt+ den tangenten, förresten. Jag hade samma problem i början!

Ett tips är att gå in under flaggan i menyraden, där du kan välja språk. Där finns det nått som heter "show keyboard veiwer", och där kan du klicka i shift och alt och se vilka tecken som kommer upp vart! Vill du byta språk/lägga till språk som inte finns som flaggor i menyraden (den övre) så gå in på systeminställningar och sen international!

Svar på tråden Snabb hjälp önskas. Hur skriver jag stjärna (*) på en MAC-dator????