• Anna Paulita

Någon som jobbar i skolan? Ang relegering

En bekant till mig har blivit relegerad från en Folkhögskola. De menar att hon under en längre tid har mobbat en viss person. Enligt skollediningen ihop med två andra tjejer. Enligt henne är de två tejerna inga hon ens umgås med så hon fattar inte hur hon kan ha gjort det i samförstånd med dem.

I vilket fall blev hon först avstängd i 2 veckor, och första dagen i skolan efter avstägningen blev hon relegerad.

Hon har inte fått veta vad hon gjort och mot vem, hon har inte fått möjlighet att förbättra sitt beteende. Vilketförvisso skulle vara svårt då hon trotts hon ransakat sig själv jättemycket inte kan förstå vem det är hon har mobat.

Jag har försökt leta i skollagen men har inte hittat ngt om avstägnng och relegering. Någon som vet vart man ska leta? Eller är det skolorna som själva har sina policys och praxis??

Men låter det inte lite märkligt, att bara så där först bli avstängd och sedan relegerad utan att få veta vad man gjort och utan att ha en möjlighet till bättring???

• Svar på tråden Någon som jobbar i skolan? Ang relegering
  • Emmen

Kan tyvärr inte hjälpa till med laghänvisning, men tycker att det är ett fall värt att strida för om hon är oskyldig. Det verkar INTE ok att relegera en elev på det sättet. Kan inte tänka mig att det är lagligt.

Här finns lite info (som du kanske redan hittat?):
    www.skolverket.se/sb/d/799/a/3524

Det låter som att det finns en hund begraven i detta fall. Är du helt säker på att din bekanting berättar hela sanningen för dig?

• Anna Paulita
    Emmen skrev 2008-03-08 11:58:05 följande:
    Kan tyvärr inte hjälpa till med laghänvisning, men tycker att det är ett fall värt att strida för om hon är oskyldig. Det verkar INTE ok att relegera en elev på det sättet. Kan inte tänka mig att det är lagligt.Här finns lite info (som du kanske redan hittat?):www.skolverket.se/sb/d/799/a/3524Det låter som att det finns en hund begraven i detta fall. Är du helt säker på att din bekanting berättar hela sanningen för dig?
    Jag har tittat där, hittade inget av intresse.

Visst kan jag inte veta säkert att hon säger sanningen, men jag måste ju utgå ifrån det. Och även om hon ljuger och faktiskt har mobbat någon förvånar det mig att hon inte fått en chans för "bot och bättring".
  • timberhochmandie

I skollagen är det 15:14 som gäller, men sedan vet jag tyvärr inte hur det fungerar på en folkhögskola. Jag känner till reglerna för gymnasiet men vet som sagt inte vad som gäller för folkhögskolan.

• Rintintin

Kanske kan du kolla på folkhögskolans hemsida för att se vilket regelverk de verkar under?

Svar på tråden Någon som jobbar i skolan? Ang relegering