• Anonym (dotter)

Min mamma är så ensam! Hur ska jag hjälpa?!

Min mamma bor 30 mil från mig och nyligen har min bror också flyttat ut och han bor nu 35 mil från henne. Hon har länge varit ensamstående nu och jag tror inte hon var förberedd på att bli lämnad ensam, även fast hon har länge vetat om att han skulle flytta (han är 20 år och går på högskola).

Problemet är att hon tar det otroligt svårt. I början sa hon saker som att hon kanske skulle lägga in sig på psyk några dagar för hon hade väldigt mycket ångest och var rädd för att vara ensam. Det kom aldrig till det som tur är och hon verkade faktiskt gladare efter 2-3 veckor. Henne kompisar tog hand om henne och bjöd henne ofta på middag.

Förra veckan blev hon dock ganska sjuk och kunde inte gå till jobbet. Hon ringde och grät jättemycket i telefon och sa att hon var så rädd och kände sig så himla ensam och till och med att hon var rädd för att dö, fast det "bara" var ett svårare fall av magsjuka.

Så fort hennes kompisar inte hör av sig blir hon jätteledsen och klagar jättemycket, men hennes kompisar har alla familj och jobb och man förstår ju att de inte alltid kan vara med henne.

Saken är att jag tycker så himla synd om mamma som sitter där ensami sin lilla lägenhet och är orolig för henne också för hon har aldrig varit speciellt intresserad av matlagning och jag märker att hon slarvar med maten. Äter ofta påssoppor till middag och någon macka till lunch och ingenting däremellan.

Mamma är inte gammal. Hon är 43 och jag tycker att hon borde ta bättre hand om sig än såhär. Jag säger det ofta till henne också. Men jag vet inte vad jag ska göra mer. Jag kan inte åka hem ofta för det är rätt dyrt och jag har inte så mycket tid. Hälsar dock på så ofta jag kan.

Nyligen fick hon dessutom veta att brorsan inte skulle åka hem över påsk och jag och sambon har bestämt i januari att vara hos svärföräldrarna i påsk och köpte biljetter också. Mamma tog detta också ganska hårt men förstod då svärföräldrarna inte heller träffar oss speciellt ofta.

Jag kan själv tänka ibland att det hade varit så mycket enklare om mamma hade någon, men hon säger att hon inte vill träffa någon man. Själv tror jag att hon är lite rädd och att det är anledningen till det. Men jag et faktiskt inte. Vad tycker ni att jag ska göra? Ska jag övertala henne att börja dejta? I så fall hur? Vad finns det för andra sätt att hjälpa henne? Snälla hjälp mig hjälpa min mamma!

• Svar på tråden Min mamma är så ensam! Hur ska jag hjälpa?!
  • tinna

Usch vilken svår situation! Hon är ju inte alls gammal heller liksom. Hur länge har hon varit ensam? Har hon ingen vän som är ensam också? Tipsa henne om lite sidor på nätet, kanske typ den här. Behöver ju inte vara regelrätta dejtingsidor, hon skulle ju kunna träffa lite kompisar till att börja med. Nätvänner är inte att förakta, jag hade varit mycket ensamare om jag inte haft dem...

• Anonym (M)

låter som hon har drabbats av nåt som kallas för emty-nest syndrom. inte alltför ovanligt att föräldrar och kanske framförallt mammor upplever det som väldigt jobbigt när alla barn är utflygna. och speciellt jobbigt om man som din mamma är ensamstående också.
    tycker ni kan höra med dina svärföräldrar om inte din mamma också kan komma till dom över påsk? det är ju en familjehögtid och så får din mamma chans att träffa dina svärisar lite också.

annars kanske det är bra om din mamma går och pratar med en kurator eller liknande, den kontakten kan man få via vanlig vårdcentral.

tror din mamma gått upp mycket i rollen som just mamma, och glömt bort sig själv.
    hon behöver hitta sig själv igen som kvinna, och inte bara mamma. hon kanske kan börja med nån aktivitet? nåt hon gillar? danskurs? målning? språk?

hoppas det löser sig!

• synanceia

Nej, och inte är hon ful heller tycker jag, så hon skulle lätt kunna skaffa en man om hon bara ville :P

Hennes kompisar är alla gifta och han mycket krävande jobb samt utflugna eller småbarn. Vilket ju också tar en hel del tid och då blir det ju mindre tid över till mamma. Men de gör faktiskt sitt bästa att stötta. Mamma är heller inte den typen av person som gillar att gå ut på krogen, så det kan man heller inte föreslå. Men ja, att hon skulle gå med här eller på någon dejtingsida kanske vore något. Fast undrar om hon skulle göra det i och med att hon är så ovillig att dejta.

Hon har varit ensamstående sen jag var 5 år (är nu 23) och sedan försökte hon igen med min pappa när jag var 13. Men det slutade dåligt. Pappa har bedragit henne och slagit henne och jag tror att i och med det såhar hon kanske slutat lita på män och blivit lite skygg.

• synanceia

Haha nu lyckades jag avslöja mig själv, men det gör inget :P Klant jag är. :D

• Tutilure

Som anonym ovan säger så behöver hon sysselsätta sig.
    Hon kanske kan skaffa ett husdjur? En katt eller en hund så blir hon inte så ensam.

Nu är vi med hus!
  • Anonym (E)

Förstår din svåra situation. Jag har oxå flyttat, men 60 mil hemifrån. Min mamma bor med en sambo som hon vill lämna, men har innte råd med eget boende...Hon skulle kunna leva på soc. med då bor hon hellre kvar (för min lillebrors skull som ff bor hemma) Nu funderar min syster oxå på att flytta hit till staden där jag bor, så mamma är ganska ledsen över det. Hon förstår ju att vi inte kan bo kvar för hennes skull, hon säger att hon önskat att hon flyttat från hembyn när hon var yngre. Men då fick hon mig och då blev hon kvar. Jag har sagt till henne i förbifarten att när brorsan blir vuxen och flyttat hemifrån då får hon oxå flytta hit till staden där jag bor. Hon har sagt att hon ska göra det, men jag vet inte om hon är menar allvar. Men jag har iaf fått henne att fundera över det. Skulle det vara ett alternativ för din mamma, att hon söker jobb i närheten av där ni bor och flyttar närmare er?? Hoppas det löser sig så bra som möjligt för din mamma oavsett hur det blir!

• synanceia

Hmm detta låter mycket klokt. Ska försöka föreslå att hon träffar någon i alla fall, även om hon inte upplever sig behöva det. Tack för ditt kloka svar. :)

Anonym (M) skrev 2008-03-08 10:52:24 följande:

låter som hon har drabbats av nåt som kallas för emty-nest syndrom. inte alltför ovanligt att föräldrar och kanske framförallt mammor upplever det som väldigt jobbigt när alla barn är utflygna. och speciellt jobbigt om man som din mamma är ensamstående också.tycker ni kan höra med dina svärföräldrar om inte din mamma också kan komma till dom över påsk? det är ju en familjehögtid och så får din mamma chans att träffa dina svärisar lite också.annars kanske det är bra om din mamma går och pratar med en kurator eller liknande, den kontakten kan man få via vanlig vårdcentral.tror din mamma gått upp mycket i rollen som just mamma, och glömt bort sig själv.hon behöver hitta sig själv igen som kvinna, och inte bara mamma. hon kanske kan börja med nån aktivitet? nåt hon gillar? danskurs? målning? språk?hoppas det löser sig!
  • Anonym (M)
    synanceia skrev 2008-03-08 10:54:22 följande:
    Haha nu lyckades jag avslöja mig själv, men det gör inget :P Klant jag är. :D
    så kan det bli! :)

tycker du ska föreslå en kurator och att hon sysselsätter sig med någon aktivitet.
  • synanceia

Usch, vilken jobbig situation. Men så är det med mamma också att hon sitter lite fast. Alla i hennes bekantskap bor i den staden plus att hon efter många år av arbetslöshet äntigen fått fast jobb. Ville också att hon kanske skulle flytta närmare.

Anonym (E) skrev 2008-03-08 10:56:26 följande:

Förstår din svåra situation. Jag har oxå flyttat, men 60 mil hemifrån. Min mamma bor med en sambo som hon vill lämna, men har innte råd med eget boende...Hon skulle kunna leva på soc. med då bor hon hellre kvar (för min lillebrors skull som ff bor hemma) Nu funderar min syster oxå på att flytta hit till staden där jag bor, så mamma är ganska ledsen över det. Hon förstår ju att vi inte kan bo kvar för hennes skull, hon säger att hon önskat att hon flyttat från hembyn när hon var yngre. Men då fick hon mig och då blev hon kvar. Jag har sagt till henne i förbifarten att när brorsan blir vuxen och flyttat hemifrån då får hon oxå flytta hit till staden där jag bor. Hon har sagt att hon ska göra det, men jag vet inte om hon är menar allvar. Men jag har iaf fått henne att fundera över det. Skulle det vara ett alternativ för din mamma, att hon söker jobb i närheten av där ni bor och flyttar närmare er?? Hoppas det löser sig så bra som möjligt för din mamma oavsett hur det blir!
  • Anonym (M)

och för att lindra lite just nu, kolla med dina svärisar om inte din mor kan fira påsk med er alla!

Svar på tråden Min mamma är så ensam! Hur ska jag hjälpa?!