• lill linda 82

*Tycker ni att det har nåt samband

Tycker ni att det har nåt samband med att ni börjat äta gaviscon?
    Sen vecka 30 har jag börjat samla på mig så mkt vatten att jag knappt kan gå nu. Fötterna o benen är jättesvällda + att händerna börjar bli likadana.
    Har fått tips av bm att jag ska ta korta promisar (hur lätt är det då det gör ont att gå??), köpa stödstrumpor och höja fotändan på sängen + sitta högt med fötterna.
    Tycker även att jag börjat lukta konstigt, svett, flytningar o allmänt bara av att lukta i händerna luktar konstigt.
    Ska det vara så??
    Kan ju nämna oxå att jag kollat blodtryck o så, o allt ser bra ut! Känns konstigt att jag ökar nästan över ett kilo veckan nu mot slutet...O är törstig jämt. O för mkt vatten ska man ju inte heller dricka då man börjat samla på sig.

• Svar på tråden *Tycker ni att det har nåt samband
  • Pallas

Prova ta bort allt salt du kan ur din kost. Det kan undrlätta lite.

• Cornflakes

Jag har samlat på mig väldigt mycket vatten, men jag har aldrig ätit gaviscon så jag vet inte om det kan bidra.

Mina flytningar eller så luktar inte konstigare, bara annorlunda, men samma som dom gjort hela graviditeten.

Att gå korta promenader är faktiskt bra, men visst, det gör ont. Till en början iallafall. Har du inga sandaler med remmar? Jag fick köpa ett par som man själv kan reglera, men dom är också för små nu. Ser ganska komiskt ut när jag pressar i fötterna i dom

• fru bengtsson

Har samma problem och jag säger bara: KÖP STÖDSTRUMPOR!
    Det var bland det bästa jag gjort, speciellt eftersom jag går och står nästan hela dagarna i mitt jobb.

• Moj Katile

Jag har ökat 16 kilo vätska de senaste 10 dagarna! Från den 29 april till den 11maj! Trodde först de va havandeskapsförg men de var de inte! Men inte kul ändå! Kan inte heller höja fotändan på säng eftersom jag har mycket halsbränna som blir värre då! Stödstrumpor? Ja om de hade varit tidigare i graviditeten, nu? Bf+3 idag så de känns meningslöst!

• K24yrs

här e det en som har samma problem jag har slutat att promenera för da far jag bara ont och mer svulet, sa vad jag gör e det att jag tar iskallt vatten ok stoppar in i fötterna har det i ca 30 min sen sörja med vanlig kräm och sover med kude under benen ganska högt och det har funkat hur bra som helst . plus att jag aldrig ätit gaviscon sa jag tror inte att det har med det att göra

• Kickans mamma

Malin Hylte varför kan du inte ha en kudde under fötterna när du sover?

• lill linda 82

Stödstrumpor har jag, men det hjälper bara till viss del tycker jag.. Försöker promenera lite, men det slutar med att jag har sånna märken i fötterna att det känns som jag får blodproppar i dom eller nåt.. inte skönt alls. Mina skor kan jag inte ha längre så att jag använder sandaler.

Ingen som känner av att ni börja lukta konstigt eller så??

• Tesse21

Har samlat på mig otroligt mycket vatten själv,
    Men..mig skickade dom upp på lasarettet p.g.a att det kunde vara en propp i benet!
    Så..ta hand om benen/Fötterna!
    Stödstrumpor hjälper en viss del.

• Moj Katile

Kudde hjälper mycket lite.... Ligger på sidan. Ser ut so en val. Kan inte ens vända mej själv utan måste väcka min man varje gång så han hjälper mej. Om man har mycket halsbränna så ska man ligga lågt me benen å högt me huvudet. Blir jobbig å höja fötterna mycket å samtidigt höja huvudet. Fällkniv när man ska ligga på sida e ingen höjdare! Men förhoppningsvis så slipper jag de snart!

• lill linda 82

Vi har samma problem hör jag "Malin Hylte"... förstår inte hur jag ska kunna lyckas med att både höja fötterna + huvudet. Känns som man har nackspärr varjemorron + att allt blod känns att åka i huvudet så man blir alldeless svälld om läppar o näsa.
    Önskar att jag oxå hade bara några dagar kvar.. Hoppas på att bäbis vill ut innan mina 30 dagar fram till bf.

• lennil

Här är en till som sammlar mer och mer vatten, jag har lagt på mig ca 4 kg på fyra dagar inte kul. Man ser ut som en flodhäst. Har någon tips på att få ner värken i lederna i händerna, för jag har förbannat ont i dom. Lena

• lill linda 82

Vet faktist inte vad man kan göra åt det... skaffa skenor kanske?? O tänka på att inte böja händerna då man sover eller så... det är oftast det jag får ont i händerna/lederna av...

• Cornflakes

Apropå händerna: jag lägger numera en kudde bredvid mig ("sover" på sidan) och den lägger jag händerna på. Är också noga med att låta dom vara avslappnade och inte knutna. Det hjälper mycket mot svullnaden i dom. Händer inte så mycket nu att jag vaknar av att dom inte går att röra och är helt stela...

• Norrlandsmorsan

Motion är det enda som hjälper ...

• lennil

Jag har konstant ont dag som natt och det blir bara värre för varge dag. Jag har tidigare fått diagnosen kronisk ledbans inflamation och jag hoppas inte att det är det som har kommit tillbaka.

• lill linda 82

cornflakes: jag gör så oxå... har en kudde för att lägga ena handen på och en kudde mellan benen.

• rj5o0

Motion? Exakt hur då, när man knappt kan röra sig och har en femtonkilos klump mitt på kroppen. Det är ju kostant tyngdlyftning man ägnar sig åt nu....Jag funderar på hålfotsinlägg, man känner sig helt plattfotad av tyngden. Och hörrni, det är aldrig försent med stödstrumpor, tänk på att ni kommer bära en del bäbis efter förlossningen också...

• lill linda 82

20-30 min promenad räcker då för min del innan benen o höfterna o fötterna säger: STOOOP!

• Norrlandsmorsan

Man kan utäva motion stilla sittande ochså ...genom bengympa eller annat "sjukgymnastik...eller vattengympa kanske simma lungt

Svar på tråden *Tycker ni att det har nåt samband