• Mrs JK

Vita trägolv och takbjälkar..

Hej!
    I vårt sovrum som ska renoveras och byggas ut om en par veckor..äntligen! Har vi funderat på ett vitt trägolv alt ett riktigt mörkt. Vill ha ett riktigt trägolv." Plankor"
    Hyr bra syns damm på ett vitt golv..mot ett ekgolv?
    Sen undrar jag om man vill ha ett målat vitt trägolv, målar man själv eller finns det att köpa? HAr googlat utan resultat. Hittade d'remot ett fint mörkt från baseco.se

Ska också öppna upp i tak och få fram bjälkarna som ska "kläs in." Någon som har gjort det. Vad har ni använt för trä då? Vill ju gärna få en lite sliten touch på dem..

I övrigt kommer det att vara flera väggar med liggande vita plankor i 5 olika dimensioner och en vägg m svart tapet och svarta sängmöbler från kallholmen, serie rosgårde-herr.

Vad skulle ni tagit för golv då.. svart/ mörkt eller vitt? ahh..velaar!!

Har någon bilder på vitt golv

Mvh

• Svar på tråden Vita trägolv och takbjälkar..
  • Ganto

Om ni har mörkt golv som passar till bjälkarna så blir det skitsnyggt om ni har vitt på väggar och tak. Riktigt snyggt. Hade gärna haft det själva

• Mrs JK

Ja, det skulle nog vara fint! Men har inte bestämt oss för om balkarna ska va vita eller mörka.. :-0...
    Båda två här hemma är lika veliga.. att det ska vara så svårt att bestämma sig! Fint blir det ju iaf! haha

• Mrs JK

Juliah! vilket fint hus ni har!!! Jättefina bilder!! Inspirerande..Har ni målat golvet själva vitt?
    Hur praktiskt är det med vitt golv (brukar aldrig tänka praktiskt dock.. haha)Tack för titten!

• Ganto

Om man ska ha bjälkar så måste dom vara bruna annars (tycker jag då) är hela idén med bjälkar borta. Dom ska ju synas. Blir härliga kontraster med mörkt och ljust

• Ganto

Måste bara, även om ert hem var fint........
    Men ett hem helt i vitt är för mig ett hem utan personlighet och dessutom måste det göra ont i ögonen. Missförstå mig inte, jag älskar vitt och har vitt överallt men bara på väggarna. Sen bryter man av med andra färger och material.

• Mrs JK

Vi har färger i alla rum i huset, färger och matchande nyanser.. Det här är första rummet vi vill göra lite vitt.. Men vi har redan beställt dessa möbler, men i SVART. För att få kontraster..Går ej att länka exakt.. men http://www.kallholmen.se/ Serie rosgården -herr och sängbord med svängda ben.

Tror balkarna blir mörka, men är osäker på golvet. Då en vägg kommer vara med denna tapet: http://midbec.se/hemsidan/sorbonne/5.gif

Därför är jag tveksam om det blir för mörkt med också möörkt golv?
    MVH

Ganto skrev 2008-03-08 18:52:58 följande:
    Måste bara, även om ert hem var fint........Men ett hem helt i vitt är för mig ett hem utan personlighet och dessutom måste det göra ont i ögonen. Missförstå mig inte, jag älskar vitt och har vitt överallt men bara på väggarna. Sen bryter man av med andra färger och material.
  • juliah
    Ganto skrev 2008-03-08 18:52:58 följande:
    Måste bara, även om ert hem var fint........Men ett hem helt i vitt är för mig ett hem utan personlighet och dessutom måste det göra ont i ögonen. Missförstå mig inte, jag älskar vitt och har vitt överallt men bara på väggarna. Sen bryter man av med andra färger och material.
    Ojdå...

Vårt hem är i allra högsta grad personligt!

Hur menar du bryter av med andra material?

Jag älskar att använda mig av olika nyanser av vitt, många olika strukturer och material ger hemmet liv. Äsch, känns så trist att alltid få höra samma samma saker om och om igen här på fl...hursom, smaken är delad!

Glömde ju bort det viktigaste, tack snälla Mrs JK ! Ja vi har målat själva. Nja, det är säkert mer praktiskt med eklaminat men det är ju inte lika spännande. Om ni nu ska ha vita golv, se till att måla med en oljebaserad färg för bäst resultat.
  • juliah

Ganto, en sak till. Kan du berätta för mig exakt hur ett hem med mörka golv samt bjälkar är mer "personligt" än ett med vita? Förstår inte alls *trög*Skrattande
    Eller pratar du om övriga detaljer?

• Gnuttan80

Var inne jag med och snokade hos Juliah, vilket fantastiskt fint hem... Helt i min smak! Kan man få hyra hem dig så man får lite hjälp på traven med ideer Skrattande Vitt vitt vitt snyggt snyggt snyggt!!!

• Det ljuva livet

Hoppar in här för att säga att Juliahs hem är ett av de vackraste och mest personliga hem jag sett. Mycket hellre ett hem helt i vitt, valt med kärlek och omsorg för varje detalj än ett hem som är taget rakt ifrån Mio katalogen.

Ett genuint inredningsintresse är för mig när man lägger lika mycket eftertanke på de små detaljerna som man gör på väggar,golv och tak. Oavsett vilken stil man väljer att inreda sitt hem i så är det det som gör det lilla extra.

Jag personligen skulle välja att behålla eventuella negativa åsikter om någons hem för mig själv. Vilken nytta gör det att påpeka dem ,när personen som bor i hemmet uppenbarligen är nöjd?

• Mrs JK

Vi har ekparkett nu, som ska ut.. Så vi vill ha något annat.. Huset är bara 4 år.. och redan ska visst första golvet  ut.. oops.. Men vi ska bygga ut sovrummet, så det är därför Cool

Måste bestämma mig snart, för materialet ska beställas på tisdag!!

Juliah, vad är det för golv ni har målat? 

Vill ha lite bredare plankor, men vet inte i vilket material / hårdhet om det ska vitmålas,,? Tips?

• Morsan Martina

Juliah har ett underbart hem! Ljuvligt fint, och personligt!

• juliah
    Mrs JK skrev 2008-03-08 22:26:40 följande:
    Vi har ekparkett nu, som ska ut.. Så vi vill ha något annat.. Huset är bara 4 år.. och redan ska visst första golvet  ut.. oops.. Men vi ska bygga ut sovrummet, så det är därför Måste bestämma mig snart, för materialet ska beställas på tisdag!!Juliah, vad är det för golv ni har målat?  Vill ha lite bredare plankor, men vet inte i vilket material / hårdhet om det ska vitmålas,,? Tips?
    Hmm, det är nog furu i allrummet tror jag.
    Sen har vi även ett logt med vitmålat plankgolv, och det är furu. Snyggt med lite bredare plank tycker jag.
    Ang. svårt att hålla rent, jag tror att damm syns lite mer på mörka golv. Å andra sidan syns annan smuts mer på vita.

DLL, Morsan martina och Gnuttan, tack snälla rara ni, blir så glad!
  • Tensia

juliah försökte skriva i din gästbok men det gick inte. du har ett fantastiskt hem sååååå vackert , jag bli jätte avundsjuk, tycker vi kan ta hela din inredning och sätta in den i mitt hus och vips så skulle jag ha det precis så som jag drömmer om.

• juliah

logt=loft Skrattande

Tack snälla Tensia! Skulle nog sakna en del av mina prylar dock...Flört

Lycka till TS! Det blir nog fint vad du än välljer, basecos svarta golv är riktigt fina.

• Mrs JK

Det lutar åt vitt golv... Räcka ut tungan Det är fint! Och en av anledningarna till att vi ska göra om är att vi vill ha ett ljusare rum, än idag.. och då verkar det ju smartare att ta ettt vitt!

Kram

• Stumpan2

juliah: även jag är djupt imponerad av ditt hem och trädgård! önskar jag hade haft hälften av din goda smak och pyssliga sida... :)

Svar på tråden Vita trägolv och takbjälkar..