• SystraMi

    Vågar man bo i bergsjön?

    Ska titta på lägenhet där idag... Den låter jättefin och hyran är helt ok. Gatan är lugn (min kusin känner några som bor där) och en av mina närmta vänner bor 5 min bort.
    Men man kommer ju inte bara traskarunt på gatan där man bor... så jag funderar och funderar... Fick dessutom höra av några f.d. arbetskamrater att unga, svenska tjejer absolut inte ska bo i Bergsjön eller Biskopsgården...
    Så vågar man bo i Bergsjön?

  • Svar på tråden Vågar man bo i bergsjön?
  • ludenben

    nej ush där skulle jag inte velat bo. Har vart där ganska mycket och jag går då inte ensam till spårvanen på kvällen

  • fabler

    Vet inte hur det är idag men min syster bodde där för 7-8år sedan då var hon i 20års åldern och det gick då bra o bo där. Men de e ju som du säger man traskar ju inte runt på gatan hur som helst och man ska nog vara försiktig. Men de kostar ju inget att kolla på lägenheten ialla fall så får du ju känna efter sen.

  • jennie ellie

    Sista stället på jorden jag skulle flyttat till, dock passar det vissa människor som trivs toppen där dock inget för mig.

  • SystraMi

    Jag vet inte, har aldrig ens varit i bergsjön... är inte det mesta fördomar då? Att det var värre förr men nu är det mer ok?

  • FlisaLina

    Jag bor själv i bergsjön och har gjort det i 4 år!! Har aldrig upplevt något obehag på väg från spårvagnen eller under promenader. Det är jättevackert i Bergsjön, mycket naturnära om du gillar att vara ute. Tycker det är stimulerande att bo i en miljö med många olika sorters människor. Det enda negativa är att en del av hyresvärlarna här ute nedprioriterar fasadrenoveringar på en del av husen, det gör att det på vissa håll ser lite nedgånget ut.

  • Uncovered

    jag är lite rädd för det området, mest för att alla hela tiden påpekar hur hemskt det ska vara. men jag bor i norra kortedala precis vid gränsen till bergsjön just nu och trivs!
    Just varit på en visning i biskopsgården med...

  • jennie ellie

    Tror att antingen fixar man att bo i ett invandrartätt getto eller ej, så det beror på vad för "krav" du har på ditt boende


    SystraMi skrev 2008-03-08 13:43:29 följande:
    Jag vet inte, har aldrig ens varit i bergsjön... är inte det mesta fördomar då? Att det var värre förr men nu är det mer ok?
  • Linda1976

    Nej, aldrig i livet.  Inte Hisingen öht, bortsett från Älvstranden och ev vissa delar av Torslanda då....


    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • ludenben

    Jag bor i angered och det är inget höjdarställe. Nu bor jag i en lite bättre del men hjällbo,lövgärdet,gårdsten, hammarkullen är inget för mig. Bergsjön är samma skit tycker jag. Pappa bor i biskop. Inte bättre där...

  • ludenben

    bergsjön ligger inte på hisingen, det ligger mer nordost...


    Linda1976 skrev 2008-03-08 13:46:02 följande:
    Nej, aldrig i livet.  Inte Hisingen öht, bortsett från Älvstranden och ev vissa delar av Torslanda då....
  • Linda1976
    ludenben skrev 2008-03-08 13:47:44 följande:
    bergsjön ligger inte på hisingen, det ligger mer nordost...
    Ja, formulerade mig knasigt, jag såg det. Inte Bergsjön, eller nånstans på Hisingen skulle det stå. Sorry!!
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • ludenben

    asså


    Linda1976 skrev 2008-03-08 13:48:52 följande:
    Ja, formulerade mig knasigt, jag såg det. Inte Bergsjön, eller nånstans på Hisingen skulle det stå. Sorry!!
  • 402an

    beror väl på vilken gata man bor på....
    jag bor i kortedala som angränsar till Bergsjön och jag trivs. märker inte av några skummisar.

    det jag kan reta mig på i Bergsjön är alla ungar vid lidl som springer hej vilt och för liv

  • SystraMi

    Har vart och tittat på lägenheten nu. Området verkar bra, de som bodde där har bott i Bergsjön i fem år och tycker att det är helt ok, de hade aldrig vart med om ngt.
    Det enda dåliga var väl i såfall lägenheten, den var liten, mörk och hade röda väggar i sovrummet...
    Men men, jag får väl se, är ju inte precis lätt att få tag på ngt i Göteborg så man kanske fpr ta det man får

  • Mayweed

    Bodde på Tycho Brahe i Bergsjön precis när jag flyttade upp - hade aldrig några som helst problem där ute. Väldigt naturnära, riktigt bra luft (bergsjöplatån ligger rätt högt upp). Trivdes jätebra. Ända anledningen till att jag flyttade var egentligen att det blev för långt till jobbet.

    Vissa områden har alltid dåligt rykte, men rent generellt är det mer våldsbrott i centrum än i förorterna (du vet, man ställer inte till besvär där man bor ;)) - Hade dock vänner som inte vågade hälsa på mig.

    Nu bor jag i ett "ghetto" på centrala Hisingen istället och trivs alldeles lysande där.

  • Till Elli47

    Jag skulle bara säga nej till att bo i utsatt område oavsett av vilket kön jag är. Skulle hellre bo i ett bra område i en annan stad på pendlingsavstånd från Gbg om jag jobbade i Gbg, t ex i centrala Trollhättan.

  • Goneril

    Tillhör de särskilt utsatta områdena i Göteborg. Låg socioekonomisk status och kriminella påverkar starkt. Problemet här i Göteborg är de långa kötiderna för att hitta annat boende, det gamla beståndet till exempel kräver decenniers kö. När man måste ha tak över huvudet får man antagligen stå ut men vara försiktig. Säkerhetsdörr, inte gå ut sent på kvällen ensam, alltid ha ytterdörren låst och inte öppna för någon man inte väntar.

Svar på tråden Vågar man bo i bergsjön?