jag har fött upp nakenhund i ett antal år och nu har vi slutat med just den rasen,,här kommer lite för och nackdelar med rasen. Kopierar in mitt svar i en annan tråd:
lite om rasen (den nakna varianten)( och den negativa biten):
den är en äkta "kärringhund" och är mer lik en katt än en hund.
den är faktiskt rätt skällig och dom allra flesta vill inte gå ut när det regnar,snöar eller blåser, dom trivs bäst på sommaren i solen, eller i solskenet genom fönstret på vardagsrumsgolvet,eller under täcket i sängen.
Rasen i allmänhet har mkt dåliga tänder, och unghanar har en tendens till att få kraftig ackne på ryggen.
Hundar som är ljusa kräver viss skötsel på sommaren så dom inte bränner sig.
Det som man också måste komma ihåg är att MÅNGA nakenhundar har mkt svårt att bli rumsrena.
En annan stor nackdel är att många linjer i aveln tyvärr har dåligt temperament,därför ska du kräva att få se både mamma och pappa till valpen .. genom att träffa dom kan du se om dom är "skumma" i mentliteten.
Nått positivt; dom är världens bästa sängvärmare!
Du behöver aldrig känna dig ensam ,var du än är så har du en darrig nakenhund bakom dig,även på toan där dom passar på att ligga i knät medans du sitter och gör dina behov.
Du har alltid nån att gräla med ,, tänk när du står i
snö/regn storm med en envis nakenhund som tvärvägrar att kissa ute,och när du ger upp och går in så pinkar hunden på golvet..
Den är liten och märks knappt när du bär den sista biten hem på promenaden.
Tar mkt liten plats i knät på dig när du ska försöka köra bilen till affären med en nakenfis som vill sitta innanför jackan.
ja och jag kan nog komma på mkt mer,,,,,