• Lady Bling

Har du utnyttjat din reseförsäkring/hemförsäkring vid en utlandsresa?

Har du utnyttjat din reseförsäkring/hemförsäkring vid en utlandsresa?

Vad var det som hände?

Vilken typ av försäkring hade du och vilket försäkringsbolag?

Fick du ersättning/hjälp vid skadan/sjukdomen/annat och hur lång tid tog det innan du fick det?
  • Svar på tråden Har du utnyttjat din reseförsäkring/hemförsäkring vid en utlandsresa?
  • hotten

Vi reser flera gånger per år å det händer ibland att man blir sjuk så jaaa många gånger, för olika saker som förkylningar med feber, bronkit, luginflamation å dyl.. både för oss å barnet.
    även missade hemresor pgav sjukdom osv..

har trygghansas hus/hemförsäkring med respluss.

fick hjälp direkt sos gav garantier till sjukhusen, hotellen, flygbolagen mm så vi slapp lägga ut nått annat än för medeciner vi handlade på apoteket, taxiresor å mat vi åt på hotellet.. dessa utlägg fyllde jag i en blanket efter hemskomsten å skickade kvittona fick pengar efter ca 2-3 veckor.
    funkar så oftast.

ibland dock vid mindre kontroller/besök på sjukan alt besök av dr på hotellrummet, har vi lagt ut allt själv (ca 600-1200,-) å fått tillbaka de på samma sätt efter hemkomsten.

en gång när vi missade hemresan pgav förbud att flyga på en vecka men fick bo på hotell i väntan på återbesök efter en vecka, blev vi hänvisade till ett hotell som inte motsvarade våra krav på inkvartering (2* med kakerlackor) då fixade vi själva annat hotell betalade en veckas vistelse där och fick tillbaka det efter hemkomsten på samma sätt som de andra gångerna.
    dock kollade vi först upp vad ud hade bestämt för summa per person i de landet å viste på såsätt om vår hotell kostand var mer än det för isåfall hade vi fått stå för mellanskillnaden.

• hotten

efter någon månad har vi även fått hem ett brev från försäkringsboilaget där de angivit hur mycket de betalat till sjukhusen, flygbolag osv ...

• abnocto

Vi har Länsförsäkringar med extra "tur o retur".
    Karln fick en akut sjukdom och hamnade på intensiven. Jag fick betala läkarebesök på rummet o resor mellan hotell o sjukhus själv.
    SOS betalade min extravecka på hotell och sjukhuset och resor hem för mig och karln då vi åkte hem senare än bestämt. Kan tala om att SOS kontakt fungerade VÄLDIGT dåligt så det blev många samtal dit för att bli kloka hur man skulle agera.
    När vi kom hem fyllde jag i ett formulär och fick berätta vad som hänt. Alla extra kvitton skickade jag med som jag fick ersättning för efter 2-3 veckor plus lite för förstörd semester. Har ingen aning om vad allt som SOS fick kostade för det fick vi aldrig reda på men jag var nöjd med ersättningen.

• hotten

för oss har alltid SOS fungerat utmärkt både via fax å telefon, oftast är de de som ringer å kollar om man förstått allt å om man behöver hjälp med nått mer!
    tråkigt att "abn..." haft annan erfarenhet..

ang länsförsäkringar så skall deras tur&retur motsvara typ trygghansas respluss å andra försäkringsblags extra grejs, MEN jag vill bara påpeka att man hos länsförsäkringar skall vara extra uppmärksam då deras villkår då de skiljer sig mellan de olika länsförsäkringsbolagen! dvs var i landet man bor.

• Lady Bling

Tack för era svar hotten och abnocto!

• Elli47
    Lady Bling skrev 2008-03-08 14:05:07 följande:
    Har du utnyttjat din reseförsäkring/hemförsäkring vid en utlandsresa?Vad var det som hände?Vilken typ av försäkring hade du och vilket försäkringsbolag?Fick du ersättning/hjälp vid skadan/sjukdomen/annat och hur lång tid tog det innan du fick det?
    Jag var sjuk redan innan vi for till Gran Canaria, hostade hela tiden och hade gjort det i flera veckor. Till slut uppsökte jag läkare och fick pencillin, allt gick på ca 800 kr och jag fick tillbaka 800 kr från min hemförsäkring, det räckte med att jag ringde dit. Behövde inte skicka in några kvitton heller. Pengarna kom inom några veckor.
  • MammaAmy
    hej....

Ja, jag har varit tvungen att använda både min rese och hemförsäkring..

IF hemförsäkring och reseförsäkring genom APOLLO....

måste säga att jag var riktigt nöjd, en svensk tjej hjälpte oss i spanien i somras då jag var några månader gravid och fick starka smärtor i magen,
    hon både ringde till sjukhuset där och tolkade och ordnade allting med försäkringen..
    hon sa hela tiden, jag ordnar allting, du ska bara se till att må bra så du kan njuta resten av din semester.
    ...jätte trevlig verkligen...

så att jag var tvungen att använda båda försäkringarna vet inte varför...men det gick ju super bra i alla fall..

kram!
  • hotten

amela: du var förmodligen tvungen att gå över till hemförsäkringens reseförsäkring pgav att resebolagens extra försäkringar täcker vård enbart tom 2000.- vilket man rätt snabbt kommer upp i..
    den täcker dock hemreseförsäkringen självrisk oxå, om man har självrisk på det. (vilket man oftast inte har på reseförsäkringen om man har tecknat rese pluss eller dyl..)

• Pyff
    hotten skrev 2008-03-08 22:05:56 följande:
    amela: du var förmodligen tvungen att gå över till hemförsäkringens reseförsäkring pgav att resebolagens extra försäkringar täcker vård enbart tom 2000.- vilket man rätt snabbt kommer upp i..den täcker dock hemreseförsäkringen självrisk oxå, om man har självrisk på det. (vilket man oftast inte har på reseförsäkringen om man har tecknat rese pluss eller dyl..)
    Hotten, du verkar ju ha stenkoll på det här med försäkringar HAr jag fattat dig rätt att man bara behöver en hemförsäkring för att klara sig? Är bolagens egna försäkringar onödiga?
    Pyff på er!
  • Pyff

Alexander blev sjuk när vi var på Fuerteventura i mars förra året. Vi fick fin hjälp av Apollo med vilken läkare vi skulle söka oss till, de rekommenderade en privat mottagning eftersom de på de allmänna sjukhusen oftast inte kan engelska tex. Det kostade en hel del att besöka läkaren (tror det var 100 euro första besöket och sedan 600 euro för återbesöken), men eftersom vi hade Apollos försäkring så fick vi tillbaka 200 euro på plats. Resten av alla utlägg fick vi tillbaka på hemförsäkringen när vi kom hem, vi fick verkligen tillbaka ALLT (utom självrisk)! Vi fick ju inte flyga hem med "vårt" flyg utan blev kvar 5 dagar extra pga att Alexander inte fick flyga och vi fick fasiken tillbaka varenda krona vi lagt ut, för glass, mat, dricka osv osv. I slutändan fick vi ju 5 dagars extra semester (Alexander mådde hur bra som helst, bara att han inte fick flyga) GRATIS! SOS International var mycket hjälpsamma och trevliga oxå, det enda konstiga tyckte jag var att de verkligen inte stressade med att hitta ett flyg till oss hem när vi väl fick grönt ljus att flyga..................men det var ju som sagt bara skönt att stanna ett par dagar till 

Pyff på er!
Svar på tråden Har du utnyttjat din reseförsäkring/hemförsäkring vid en utlandsresa?