• Anonym

Tips på hur man får bort alla tankar som far runt när man ska sova (insomnia)

Jag börjar bli så trött på mig själv! Jag kan vara så himla trött, kan knappt hålla ögonen öppna, men så fort jag går och lägger mig så börjar tankarna fara runt i huvudet och då kan jag såklart inte sova. Hur gör man för att sluta tänka en massa tankar när man ska sova? Är det en stressgrej kanske?

• Svar på tråden Tips på hur man får bort alla tankar som far runt när man ska sova (insomnia)
  • Marco och Mathias mamma

Jag löser Sudoko då kan man inte tänka på annat... Och JA, jag tror att det är en stressgrej...

• Anonym

Det är så svårt för jag vet inte hur jag ska få bort min stress. Jag är sjukskriven sedan en tid tillbaka och lever verkligen inget stressigt liv mer, men hjärnan är stressad ändå på något sätt tror jag..

• Marco och Mathias mamma

Prova med att lösa korsord eller sudoko för det får verkligen hjärnan att släppa allt annat

• Xara

Papper och penna vid sängen. Tänd lampan och skrev ner hela tankekedjan: allt som snurrar runt, allt som du kanske grämer dig över, argument för och emot vad det nu kan vara. Försök sova igen. Kommer det upp nya grejor? Skriv ner dem också. Kommer samma grejor tillbaka? Läs igenom det du skrivit och kolla att du "fått med allt" , så att du med gott samvete kan släppa det hela, det finns ju på pränt. Ibland fungerar det för mig...

• Sjuan

Träna avslappning. Jag somnar numera som en sten såfort jag hör rösten på avslppningsskivan. Min nya favorit är mindfulness-träning. Går ut på att träna sig att bara vara i nuet, låta tankar komma och gå men inte fästa sig vid dem, fokusera på och känna efter hur kroppen och andningen känns i varje ögonblick. Mycket avstressande och sövande!

• danitra

Skaffa lite ljudböcker som du kan lyssna på medan du försöker somna - bra och spännande ska dom vara!

• Neko

Jag brukar vara stressad när jag ska sova och ha massa tankar men låter dem bara komma och gå och brukar somna mitt i en tanke. Om man försöker att inte tänka kan det bli svårare.

• Anonym

Försöka tänka på något possitvit och roligt som hänt under dagen skriv ner tre possitiva saker på en lapp ina du sak sova allt från att du prat med en vän du ej hört av eller träffat på länge, till att du fick ett vykort från någon som var på semster.

Eller kanske att du slappa sitt i telefon kön 20 minuter inna du kom fram etc.

Ja vad som helst som är possitivt behöver inte alltid var stora saker små är lika viktiga.

• Anonym (Film)

Har samma problem som du TS. Brukar tänka igenom bra filmer jag sett och distrahera hjärnan med det så den kan slappna av lite och bli trött. Om jag låter tankarna bara löpa kan jag ligga vaken i timmar.

• Anonym

Många bra tips i tråden
    Mindfullness-träning verkar lite intressant, det ska jag prova.

Jag har försökt att fokusera på tex min andning för att inte tänka på en massa annat men jag glömmer hela tiden bort det och tänker istället på en massa konstiga saker som helt plötsligt verkar sååå viktiga. Ibland känns det som att jag har terapi med mig själv för jag går igenom händelser och saker jag sagt och gjort osv. Har tom försökt räkna lamm men det kommer för många lamm på en gång så det går inte heller

Svar på tråden Tips på hur man får bort alla tankar som far runt när man ska sova (insomnia)