• agoraphobiac

Mineralvatten?

Jag har övergett läsk (coca cola, sprite, fanta etc) för mineralvatten (loka). och jag funderar på hur pass mycket nyttigare det är. det borde ju vara nyttigare eftersom det inte är något socker i. men jag vill inte lura mig själv. vad tror/vet ni?

• Svar på tråden Mineralvatten?
  • agoraphobiac

jomen är det nyttigt?

• PID

Är det farligt att bara dricka mineralvatten? Jag tänkte på kolsyran, kan den vara dålig på något sätt..?

• oxytocin

Det är inget socker, men syran fräter på tänderna.

• emet

Har för mig att de salter som är ramlösa och loka är bra till en viss del men man ska inte dricka för mycket heller. Men när jag jobbade som servietris så drack vi säkert 5 ramlöse flaskor om dagen bara för att även få i so salterna. DRicker själv ingen läsk eller saft utan bara mineralvatten. Har preics fått en sodastreamer

• CamillaS81

Tips sodastreamer,inga tillsatser. Det är natriumet som inte är bra i köpflaskor. Kolsyran i sig kan påverka magen att den blir uppsvälld och gasig.

• snillis

syran i kolsyra är så svag så det fräter inte på tänderna.

Köp en sodastream så får du bara i dig vanligt kranvatten och kolsyra.

Inga som helst problem!

• lokisse

här i tyskland är det typ ovanligt att dricka vatten utan kolsyra.
    kolsyran fräter inte pa tänderna men man rapar av den hihi

• snillis

Har för mig att en läsk innehåller motsvarande 24 sockerbitar så du kan ju tänka själv vad som är nyttigast - läsk eller vatten

• oxytocin

När jag var hos tandläkaren förra veckan såg jag iaf en stor affisch i entrén där det stod att kolsyrat mineralvatten fräter på tänderna. Eftersom de "varnar" för det torde det vara såpass mycket att man ska akta sig för hur mycket man dricker. Säkert inte bra att dricka dagligen iaf. Hört att det försvagar skelettet också, men det har jag ingen aning om det stämmer.

• oxytocin

Menar kolsyran i inlägget ovan alltså.

• flybell

humbum, loka är bara tillsatser... vill du ha rent vatten så öppna kranen du har hemma. sverige har mycket bra kranvatten om ni inte visste det

• Freiya

här säger tandläkaren också att kolsyrat vatten fräter på tänderna. det kanske är det som är smaksatt då? kanske inte är just kolsyran utan nån tillsats..?

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • snillis

Min make, som är en fena på kemi säger att per definition skulle kolsyra kunna fräta på tänderna då det är en syra MEN det är så svagt att det inte fräter, dessutom sköljs det ju ner med vattnet omedelbart så det stannar ju inte kvar i munnen så som matrester, socker odyl gör.

• oxytocin
    snillis skrev 2008-03-09 17:09:46 följande:
    Min make, som är en fena på kemi säger att per definition skulle kolsyra kunna fräta på tänderna då det är en syra MEN det är så svagt att det inte fräter, dessutom sköljs det ju ner med vattnet omedelbart så det stannar ju inte kvar i munnen så som matrester, socker odyl gör.
    Då får jag lita på din kemistkarl. Det är ju så gott och såååå mycket bättre än läsk, så det vore synd om det var farligt för tänderna. Favoriterna just nu är Ramlösas Blåbär och så Persimon Grape. SUPERGODA!
Svar på tråden Mineralvatten?