• Dires

Vad har man på påskbordet??

Tänkte bjuda närmaste familj o släkt på påskbrunch nu i påsk.
    Vad har man på påskbordet?? Dela med er och gärna hur ni tillagar det, alltså med recept.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad har man på påskbordet??
  • Dino78

Vi har alltid vanliga ägg, Janssons, Köttbullar, potatis och jag har även nån gång haft helgskinka (vilket för övrigt finns billigt på lidl nästa vecka såg jag idag). Och så sill förstås.

DIF i själ och hjärta
  • La Lola

Samma som till jul typ....

Fast vi käkar ingen traditionell påskmat utan sånt vi är sugna på just den dan....

//Gordon Ramsay är min idol
  • Falumamman

Vi brukar bli bjudna till svärmor varje påsk på ett smörgåsbord. olika sorters bröd, ost, prinskorv, gustafskorv, leverpstej, ägg, skinka. sen brukar vi ha potatis och till det ha kalkon och vit sås och sen påskmust ibland har vi även en grönsaksgratäng med broccoli, morötter, blomkål, ost och grädde som man gratinerar i ugnen. det brukar vara mättande och jättegott. så det kan jag rekomendera

• Maria40

Lax i olika former och ägg med olika "fyllningar".
    I år funderar jag på att ha kalkon till påsk.

• Dires
    Svar på #4
    När du säger lax i olika former, kan du ge exempel? H
    Har nämligen nyligen upptäckt lax, och gott är det!
  • Sladdis

Vi är inte så överförtjusta i korv och köttbuller eftersom man äter det i alla möjliga former året om....

Så till påsk brukar vi ha ägghalvor, räkor, lax och sill till förrätt och till varmrätt blir det lammstek med gröna bönor och gräddsås.
    Och sen en chokladtårta med marsipankycklingar till efterrätt.

MUMS!!

~ * allt är lätt när man kan det * ~
  • guldlockis

Vårt påskbord brukar gå i fiskens tecken. Räkor, lax, patéer, makrill-smörgåstårta...Självklart ägg också!

Så även en hederlig påsktårta till kaffet efteråt!

Man kan inte kompensera fel riktning med högre fart!
  • Maria40

Gravad lax, rökt lax - finns både kallrökt och varmrökt, pepparlax osv.

• guldlockis

Även räkpaj, sill i olika sorter, janssons frestele....

guldlockis skrev 2008-03-08 15:36:09 följande:
    Vårt påskbord brukar gå i fiskens tecken. Räkor, lax, patéer, makrill-smörgåstårta...Självklart ägg också!Så även en hederlig påsktårta till kaffet efteråt!
    Man kan inte kompensera fel riktning med högre fart!
  • Poloc

Låter trevligt.
    Ett tips är att kolla efter Arlas receptbroschyrer i mataffären - de brukar alltid ha lite recept som passar säsongen.
    Har du inte en bra "basic" kokbok, så passa på att handla en på bokrean nu.

Några egna tips: ägg såklart Antingen vanliga, färgade/målade, om man tycker sådant är kul, eller färdiggjorda ägghalvor med något gott på. (tex majonnäsklick + räka, eller kaviar + dill)

Någon sorts omelett, paj, eller hemgjord pizza.

Stor fräsch sallad ! Ev matigare variant med bönor, kikärter, kött, ost, räkor eller tonfisk, tex...

Sill, lax, kallskuret kött.

Pannkakor/plättar (kan hållas varma i ugnen) - extra lyxigt med färska/frysta bär istället för vanlig sylt.

Goda ostar. Gott bröd.

God juice (ev färskpressad - ställ fram citruspress + skål apelsiner) eller kanske smoothies.

Påsktårta/-kaka (gör egen och sätt marsipankycklingar på :), fruktsallad, eller annan fräsch "efterrätt".

Och så trevligt dekorerat med påskliljor/vårblommor, litet påskris eller annat pynt.

• Poloc

Apropå laxen; vill ni ha mer "matig" mat så kan man ju också ugnssteka en fin bit laxfilé (tillsammans med rotfrukter tex).

Såg just att TS också bor i Göteborg - för oss passar det ju extra bra med färsk fisk & skaldjur.

• Maria40

Är så avundsjuk på er som bor i Göteborg med omnejd - som kan få tag på fin färsk fisk och skaldjur. På min lilla ort finns det på sin höjd färsk lax, strömming och torsk - om jag vill ha någon annan fisk (lite finare kanske) så tittar de på mig som om jag kommer från en annan planet.

• pajas01

vi har alltid lammstek med potatisgratäng med rosmarinsås ifrån lammsteken.. JÄTTE gott.. vi e inget fan av "påsk" maten.. räcker med att ha den på jul..

lammstek med massa intryckta vitlökar och rosmaring och andra kryddor

Svar på tråden Vad har man på påskbordet??