• Mums

8/3: Vilka förebilder har du? Vem beundrar du?

Såhär på internationella kvinnodagen kan man, om man vill, fundera på hur man själv är som kvinna. ( Självklart är alla män lika välkomna till den här tråden, jag utgår bara från statistiken att de flesta är kvinnor här.)

Hur vill du vara, och vem är din inspiration?

Kort sagt, vilka förebilder har du?

Det behöver inte vara en enda, helt perfekt person (det finns väl inga?), utan bara en person som har någon egenskap som du beundrar eller eftersträvar.

--------------------------------------------------------------------------

8 mars, internationella kvinnodagen

Våra döttrar ska ha samma rättigheter och skyldigheter som våra söner. Eller hur?

Våra söner ska ha lika stor rätt till sina barn som mammorna har. Eller hur?

Jämställdhet innebär att jämna ut orättvisorna, och bredda allas möjligheter att välja precis vad de vill, utan att vara styrd av förväntningar som beror på vilket kön man har.

Om vi ska få ett mer jämställt samhälle måste alla göra det de kan. Var en god förebild. Dela på föräldraskapet och på arbetet i hemmet. Visa alla barn att de kan välja precis vad de vill.

• Svar på tråden 8/3: Vilka förebilder har du? Vem beundrar du?
  • Mums

Själv beundrar jag folk som lyckas kombinera att vara en engagerad förälder med att ha ett jobb som de trivs med och brinner för. Min mentor till exempel.

Och så beundar jag de politiker som orkar jobba vidare och sträva mot att göra världen bättre, trots motvindar i form av mediedrev och mediernas konstiga vinklingar, jobbiga kompromisser med andra politiker, en opinion som inte vill förändra något etc.

• Gäspan

Jag beundrar min yngsta styvdotter som är världens bästa mamma och en sann revolutionär feminist

Så beundrar jag min vän Malena som är klok som en uggla och snäll som en björn.

Och min treåriga guddotter Tuva som utmanar oss alla varje dag. Så full av äventyr, upptåg och mod.

• JuliaåRonjasmammis

Jag beundrar min mamma, som uppfostrat mig till att bli en självständig individ, och påpekat vikten av att vara ekonomiskt oberoende av en man!

Jag beundrar mina barns pappor, för att de alltid tagit lika mycket ansvar för sina respektive barn som jag gjort, och för att de vågar stå för att de är feminister!

Jag beundrar min äldste son, som på ett självklart sätt säger att han är feminist, och som står upp för sina tjejkompisar och vågar stå emot taskiga mansideal!

Jag beundrar min äldsta sons bonusmamma, för att hon är en sann feminist och en bra förebild för "våra" barn!

Jag beundrar kvinnor och män som arbetar mot kvinnovåld, som utmanar gamla förlegade könsroller och som står upp för varje människas rätt att vara sig själv!

Oj, när man tänker efter så finns det så många, men det här var några av de människor jag ser upp till.

En ny början...
  • Mums
    Det verkar sunt att beundra sig själv! Det tänker jag också göra. Så.
  • Mamali

Jag har faktiskt också mig själv som förebild just nu. Eller snarare, jag är en sån förebild för mina döttrar som jag vill vara. Självständig, smart, snygg .

Svar på tråden 8/3: Vilka förebilder har du? Vem beundrar du?