• jannike85

Ont efter träning...

Jag tränar på en crosstrainer, det har gått jätte bra, är i vecka 18 + 2.
    Men idag efter träning, kändes det jätte konstigt. Det kändes som sug i livmodern som gick ut till sidorna. Kändes som jag inte kunde stå upp utan var tvungen att böja mig ner. Kändes inget när jag satt eller låg ner utan endast när jag gick.

Vad kan det ha varit, kan jag fortsätta träna??

• Svar på tråden Ont efter träning...
  • Tomas tjej

Hej!
    Jag skulle ha slutat träna, tveklöst. Om något inte är bra så säger ju kroppen ifrån...
    Vet dock inte vad det kan ha varit.

• jannike85

Ok! Känns tråkigt att sluta träna när jag bara är i vecka 18... Kan säga att det försvann efter ca 15 minuter.

• LMH33

Kände av något liknande när jag var gravid, också kring vecka 15-20 tror jag. Jag fick det när jag var ute på powerwalk. Min bm sa att det inte var farligt men att jag kanske inte skulle gå så fort... Fråga din bm, men jag tror det är ok att träna igen, men kommer smärtan tillbaka ska du naturligtvis sluta tills det lugnar ner sig.

• Snurran1
    jannike85 skrev 2008-03-08 15:50:13 följande:
    Jag tränar på en crosstrainer, det har gått jätte bra, är i vecka 18 + 2.Men idag efter träning, kändes det jätte konstigt. Det kändes som sug i livmodern som gick ut till sidorna. Kändes som jag inte kunde stå upp utan var tvungen att böja mig ner. Kändes inget när jag satt eller låg ner utan endast när jag gick.Vad kan det ha varit, kan jag fortsätta träna??
    Jag fick sluta med min träning när jag gick in i vecka 17. Känner väl igen din beskrivning, min bm sa att det var ligamentet mellan höfterna som lukrats upp, typ foglossning. Ta det lugnt är mitt råd till dig, mitt blev bättre när jag la av med träningen, men så fort jag går längre sträckor så kommer känslan tillbaka. Nu är jag i vecka 24 och har provat på att spinna ibland, går bra, men jag pressar inte mig själv längre utan lyssnar på kroppen. Lycka till och ta det lite lugnare.
  • jannike85

Ok, jag ska till min bm på måndag får fråga då.
    Poängen är att det gjort inte jätte ont, som smärta. Utan mer ett sug som kom när jag försökte att gå det liksom drog från sidorna till mitten som om ett sug som gjorde att kroppen liksom böjde sig ner.. Kändes sjukt konstigt och höll i sig i ca 15 min. Jag la mig i soffan och efter en stund var det över...

LMH33 skrev 2008-03-08 16:20:27 följande:
    Kände av något liknande när jag var gravid, också kring vecka 15-20 tror jag. Jag fick det när jag var ute på powerwalk. Min bm sa att det inte var farligt men att jag kanske inte skulle gå så fort... Fråga din bm, men jag tror det är ok att träna igen, men kommer smärtan tillbaka ska du naturligtvis sluta tills det lugnar ner sig.
  • jannike85

Jaha ok. Ska fråga min bm som sagt men om du känner väl igen dig i min beskrivning så är det ju säkert det jag också har. Jag tränar dock väldigt lugnt, men ska som sagt avakta tills jag pratat med henne!

Snurran1 skrev 2008-03-08 16:22:25 följande:
    Jag fick sluta med min träning när jag gick in i vecka 17. Känner väl igen din beskrivning, min bm sa att det var ligamentet mellan höfterna som lukrats upp, typ foglossning. Ta det lugnt är mitt råd till dig, mitt blev bättre när jag la av med träningen, men så fort jag går längre sträckor så kommer känslan tillbaka. Nu är jag i vecka 24 och har provat på att spinna ibland, går bra, men jag pressar inte mig själv längre utan lyssnar på kroppen. Lycka till och ta det lite lugnare.
  • LMH33

Fast jag fick foglossning i vecka 25-30 nånting. Och det var en riktig smärta av en helt annan typ. Om det går från livmodern ut till sidorna tycker inte jag det låter som foglossning. Mycket mer som tillfällig överanstränging. För mig kändes det som en väldigt mild kramp i de musklerna, och känslan försvann fort om jag bara slutade det jag höll på med när jag fick den. Så var det absolut inte med foglossningen.
    Foglossningen som jag hade kändes antingen bak på kroppen, ovanför stjärten och ut mot sidorna, eller kraftig skarp smärta över blygdbenet (aj aj, inte kul alls) och på sidan av höfterna, övre delen av låren.

• gumsemumsan

Det där låter som LMH33 skriver, ibland "drar" det tll i livmodern ordentligt om man överanstränger sig kring de veckorna. Alltså de sk upphängningsbanden som livmodern hänger i, det kan kännas ordentligt. Men fråga din BM absolut, bättre att få ett kompetent svar.

Mamma till fyra, snart fem (BF 2/4 2008)
  • jannike85

jag kan säga att det fortfarande känns annorlunda och det var flera timmar sen jag tränade.
    Det gör inte ont men det känns som det drar, speciellti höger sida... Ska aldrig mer träna!!!

Hoppas det är borta tills imorn!

• jannike85

strålar ner då o då neråt mellan benen... men som sagt det gör inte ont men väldigt obehagligt!

jannike85 skrev 2008-03-08 23:15:17 följande:
    jag kan säga att det fortfarande känns annorlunda och det var flera timmar sen jag tränade. Det gör inte ont men det känns som det drar, speciellti höger sida... Ska aldrig mer träna!!!Hoppas det är borta tills imorn!
Svar på tråden Ont efter träning...