• Crazy1

Stickningar/domningar i fingrar??

Är det någon fler som har detta problemet? På min högra hand är det just tre fingrar, ringfinger-långfinger-pekfinger som domnar o det sticker i dom, det gör inte ont dock! Är i stort sett domnad i ringfingret konstant o ibland blir det domningar i dom andra två med... Vad kan detta vara??

Man blir ju lite "slapphänt" o tappar saker, frustrerande!! Har haft såhär mer eller mindre dom senaste 2-3 veckorna, men just den senaste veckan har det blivit sämre!

Jag är i vecka 38.

KS 18 mars
  • Svar på tråden Stickningar/domningar i fingrar??
  • enilorac

Det heter Kapraltunnelsyndrom och är vanligt i slutet av graviditeten.... Det beror på att kroppen samlar på sig vatten som klämmer mot nerver. Jag hade riktigt mycket när jag väntade min son. Det stack i alla fingrar och långt upp i armarna. Verkligen jättejobbigt och jag blev inte av med det förrens 6 månader efter förlossningen. Men alla har ju inte så mycket som jag hade då... Den här gången har jag inget sånt !
    Prata med din Bm för man kan få som en skena att lägga handen i så att man sover med raka fingrar så att stickningarna minskas. Det hjälpte inte för mig eftersom jag hade så mycket !

Lycka till !

Kram C och C

• AForsström

Håller med föregående talare..Karpaltunnelsyndrom har det jag med..

Det bor en liten Nhea i magen med Bf 19 maj
  • 08Mars

Även jag har det. Märker det mest på nätterna då hrla händerna svullnar och delvis domnar bort. Känner även av det då jag är ute och går på lång promenad. Brukar hjälpa lite att höja armarna över huvudet och öppna och stänga händerna/fingrarna. Min BM tyckte jag ska kontakta en arbetsterapeft på vårdcentralen som jag tillhör. Detta för att få handledsstöd att ha på natten. Hon tyckte jag skulle göra detta innan det blir värre....men jag tycker inte att det kan bli värre!!!

Jag är i v39 och har samlat på mig en massa vätska. Gått upp ca 27kg.

Lycka till med graviditeten och jag hoppas domningarna blir bättre.

• Fluffisarna

Ta av dig ringarna (om du inte redan gjort det) och gör fingergympa innan du stiger ur sängen.
    Gympan hjälpte mig att klara mitt datajobb under dessa veckor med onda stickiga fingrar!
    Det gick över direkt efter förlossningen.

• AForsström

Pratat med min Bm om mina dommningar hon ville jag skulle höra av mig om dom blev värre för då skulle jag få handledsstöd av henne
    Kolla med din Bm, hon har säkert skenor att låna ut

Det bor en liten Nhea i magen med Bf 19 maj
  • johanna08

Jag har oxå karpaltunnelsyndrom, hade jätteont från fingrar & upp i armarna men nu har jag fått stödskenor och det är mycket bättre. Har fortfarande en del domningar men värken är nästan borta. Jag kontaktade sjukgymnasten på min vårdcentral & fick hjälp därifrån. Fick oxå rådet att vara försiktig så att det inte blir en bestående nervskada även efter att vätskan försvunnit.
    Hoppas det blir bättre.

• Crazy1

Ja, jag har "bara" stickningar i höger hands fingrar, vissa fingar är bortdomnad i topparna hela tiden o sen blir det värre emellanåt - värst nattetid! Känner sig så klumpig, tappar saker konstant - frustrerande! Men det är nu bara en vecka kvar så man kan ju stå ut OM det nu inte blir sämre... Ska till bm imorrn så vi får se vad hon säger!

KS 18 mars
Svar på tråden Stickningar/domningar i fingrar??