• Sandra G

Vad kostar det att fixa linser?

Är det någon som vet hur mycket det kostar att fixa linser? Är så trött på att ha glasögon och de är bara ivägen när man leker med barnen.

• Svar på tråden Vad kostar det att fixa linser?
  • Me o Mike

Först måste du göra en sk inprovning.. Dom kollar styrkor mm och linssort..
    Det kostar olika på olika ställen! Men räkna med en 5-800:-
    Sen kostar det VÄÄÄLDIGT olika beroende vilken sort du vill ha! Hur hade du tänkt använda linserna sen?? Varje dag? Eller då o då??

• Alle

Jag betalar ca 1600 kr per år inkl koll och vätskor.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Sandra G

Jag vet faktiskt inte. Just nu känns det som om jag vill ha varje dag

MulleNuh skrev 2008-03-08 20:00:47 följande:
    Först måste du göra en sk inprovning.. Dom kollar styrkor mm och linssort..Det kostar olika på olika ställen! Men räkna med en 5-800:-Sen kostar det VÄÄÄLDIGT olika beroende vilken sort du vill ha! Hur hade du tänkt använda linserna sen?? Varje dag? Eller då o då??
  • danitra
    Sandra G skrev 2008-03-08 20:03:18 följande:
    Då finns det ändå flera att välja på, dagslinser, månadsliner, dygnet-runt linser. Men kolla upp med några olika optiker och jämförpriser.
  • Sandra G

Ja jag får göra det. Tack för svaret!

danitra skrev 2008-03-08 20:07:00 följande:
    Då finns det ändå flera att välja på, dagslinser, månadsliner, dygnet-runt linser. Men kolla upp med några olika optiker och jämförpriser.
  • Pikku Enkeli

Det beror massor på vilket/vilka synfel man har och vilka linser man vill ha.

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • Me o Mike

Ja då är det mest ekonomiska månadslinser.. Sen beror det på om du har ett brytningsfel man måste korrigera! Har du det så sticker priset iväg lite.. Men vanliga månadslinser kostar ca 600-1000:-/halvår! Exkl kollen! Man måste göra en koll 1 gång/år enl socialstyrelsen.. Sen har vissa optiker en koll varje halvår.. Den brukar kosta runt 4-500:-

Sandra G skrev 2008-03-08 20:03:18 följande:

• Mint

Skulle jag börjat med linser igen skulle jag nog gjort en koll per år, köpt linser för ett halvår då och nästa halvår köpt på nätet. Sen återkomma till optikern efter ett år för kontroll.

En gång har jag gjort misstaget att dels tro att det går att använda linserna betydligt längre än en månad, dels tro att jag bara behöver köpa på nätet. När jag till slut kom till optikern efter ungefär två år visade det sig att min tidigare linssort var HELT fel för mina ögon - jag skulle ha en som släppte igenom mer fukt, dessutom var styrkan fel. Då blev det rentav dessutom lite billigare att ta linserna på autogiro.

Nu har jag mest glasögon, orkar inte med pillet, men det är ju skönt att kunna variera med linser ibland, t ex när man tränar.

• Me o Mike

Ja så är det.. Många tror att dom kan ha linserna längre!! Men jag har sett linser som har ROST på sig! (har jobbat länge på linsavdelning) Fan va äckliga linser kan va!!

Mint skrev 2008-03-09 06:20:59 följande:
    Skulle jag börjat med linser igen skulle jag nog gjort en koll per år, köpt linser för ett halvår då och nästa halvår köpt på nätet. Sen återkomma till optikern efter ett år för kontroll.En gång har jag gjort misstaget att dels tro att det går att använda linserna betydligt längre än en månad, dels tro att jag bara behöver köpa på nätet. När jag till slut kom till optikern efter ungefär två år visade det sig att min tidigare linssort var HELT fel för mina ögon - jag skulle ha en som släppte igenom mer fukt, dessutom var styrkan fel. Då blev det rentav dessutom lite billigare att ta linserna på autogiro.Nu har jag mest glasögon, orkar inte med pillet, men det är ju skönt att kunna variera med linser ibland, t ex när man tränar.
  • Alle

jag går hos en optiker som har både mottagning och nätförsäljning. En gång om året kallas jag till koll och får då nya linser för ett halvår, nästa halvårs laddning skickas per post. Behöver jag göra fler koller, eller har frågor eller vill byta så är det bara att boka tid. Funkar jättebra.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • storasyster o lillebror

jag har mina på abonnemang..betalar 200 kr i månaden och det är ink: vätska och synkontroll

jag har föresten månadslinser (starka styrkor).
    Dessa linser ska man egentligen ta ut när man ska gå och lägga sig och sätta i igen på morgonen..men jag har i mina dygnet runt i ca 1 månad ibland lite längre..Har aldrig fått några problem med dom

• Sandra G

Var kan man abonnera på sådana? Det lät jättesmidigt. Nätet? Har du nån länk?

storasyster o lillebror skrev 2008-03-09 13:18:29 följande:

jag har mina på abonnemang..betalar 200 kr i månaden och det är ink: vätska och synkontroll

nä,inte nätet jag gör det hos min optiker.gå in och fråga om man kan ta linser på abonnemang hos optikerna där du bor..nån borde ju ha det så..

Svar på tråden Vad kostar det att fixa linser?