• mullberg

Molvärk redan 2h efter ev. befruktning???

Nån mer som kände av molvärk, mensvärksliknande värk redan ca 2 timmar efter den eventuella befruktningen, och som hållit i sig i tre dar i sträck för att sen avta? :P Har bim 18.3.

• Svar på tråden Molvärk redan 2h efter ev. befruktning???
  • Norrskenet

Du tror inte det var äl-värk? För mig liknar äl-värk, mensvärk och molvärk varandra...

• mullberg

Nån sån äl-värk har jag inte känt tidigare... den varade i tre dagar + nu även till och från :)

• Solisrosis

nej, det kan inte vara pga befrukting.
    Alltså ägget fäster ju ca 7-10 dgr efter ÄL dagen, inna det är det iomöjligt att känna något.
    Du menar väl inte 2 timmar efetr samlaget?

• mullberg

Citerar från niomanader.se: "Ca två timmar efter samlaget har sädescellerna nått de 17-18 cm fram till ägget. Befruktningen sker ? du är med barn! "

"Din livmoder börjar växa redan från dag ett och ofta kan detta kännas som molande mensvärk. Lite obehagligt, men det gör inte ont. Det är dessutom helt normalt och kan finnas kvar under hela graviditeten, eller bara i perioder under graviditetens gång. Det kan komma och gå från dag till dag, vecka till vecka eller månad till månad.."

"Alla känner inte av växtvärken lika mycket och en del inte alls. Det är så olika. Jag kände själv aldrig av växtvärk under första graviditeten men desto mer under andra. Det kan variera."

"det kan kännas på många olika sätt. Några sätt att beskriva växtvärk kan vara; molande mensvärk, ilningar, stickningar, hugg, kittel, pirr etc etc. Det kan kännas obehagligt men är varken onormalt eller farligt."

• Norrskenet

Jo, befruktningen kan ju ske redan efter ett par timmar efter samlaget, men ägget fäster i livmodern först flera dagar senare o det är då man börjar utsöndra hormoner, som kan ge vissa symptom. Jag trodde att molvärken också kommer då senare, men tydligen säger källorna lite olika. Du får väl hoppas på det bästa!

Själv har jag BIM 19/3, men känner inget ännu, förutom att jag är otroligt trött, men det kan ju bero på så många saker. Har lovat mig själv att inte analysera ev. symptom, men det är ju lättare sagt än gjort! =)

• Solisrosis

Ja.. befruktingen sker. men ägget FÄSTER ju inte förns efter 5-10 dgr, ägg kan befruktas och inte fästa, då blir du inte gravid. det är först efter att ägget fäst som gravhormoner utsöndras.

mullberg skrev 2008-03-09 12:05:11 följande:
    Citerar från niomanader.se: "Ca två timmar efter samlaget har sädescellerna nått de 17-18 cm fram till ägget. Befruktningen sker ? du är med barn! ""Din livmoder börjar växa redan från dag ett och ofta kan detta kännas som molande mensvärk. Lite obehagligt, men det gör inte ont. Det är dessutom helt normalt och kan finnas kvar under hela graviditeten, eller bara i perioder under graviditetens gång. Det kan komma och gå från dag till dag, vecka till vecka eller månad till månad..""Alla känner inte av växtvärken lika mycket och en del inte alls. Det är så olika. Jag kände själv aldrig av växtvärk under första graviditeten men desto mer under andra. Det kan variera.""det kan kännas på många olika sätt. Några sätt att beskriva växtvärk kan vara; molande mensvärk, ilningar, stickningar, hugg, kittel, pirr etc etc. Det kan kännas obehagligt men är varken onormalt eller farligt."
  • mullberg

Okej.. vad beror då molandet på om det inte är ÄL eller livmoderväxtvärk?! Inbillning säkert :P

• TuSSen09

Jag brukar ha ont efter ÄL
    Ibland kan vätskan i äggblåsan som ägget ligger i, när den spricker och ägget börjar sin färd emot spermierna och livmodern så kan det kännas som molvärk... spännande mensvärk typ!! sitter med det just nu jag också, borde ha haft ÄL igår.. hugget och har sig i äggstockarna...

• Turikärlek

Råkade komma förbi här och måste därför fråga. Ni skrev att befruktningen kan äga rum så snabbt efter samlaget. Men för dem som inte vill bli gravida och efter att tex kondomen gått sönder tar ett akut p-piller, hur kan detta då hjälpa inom 72(?) timmar?

• Betong
    Turikärlek skrev 2008-03-11 15:25:46 följande:
    Råkade komma förbi här och måste därför fråga. Ni skrev att befruktningen kan äga rum så snabbt efter samlaget. Men för dem som inte vill bli gravida och efter att tex kondomen gått sönder tar ett akut p-piller, hur kan detta då hjälpa inom 72(?) timmar?
    Pillret framkallar väl en blödning som avbryter en ev graviditet, eller??
  • Turikärlek

"Akut-p-piller tas efter samlag och förhindrar graviditet. Akut-p-piller förhindrar befruktningen genom att påverka ägglossningen och förändra livmoderns slemhinna."

Men om man blir befruktad då? Då hjälper dem inte eller:-S

Det avbryter inte en graviditet utan påverkar ägglossningen.

• mullberg

Sk. dagen efter piller orsakar väl ett tidigt tidigt missfall med hjälp av ett hormon som gör att det EVENTUELLT befruktade ägget stöts bort ur kroppen. Är det skillnad å detta piller och på det du skrev om Turikärlek, "akut p-piller"?

• snarf

Att ägget har befruktats betyder ju inte att de leder till en graviditet. Ett berfuktat ägg är ju jättevanligt varje månad där par försöker skaffa barn men de flesta ägg slutar att cell dela sig eller fäster inte i livmodern pga tex för tunn slemhinna m.m
    Ägget måste ha en bra kvalite, slemhinnan ska vara tjock, spermien ska vara frisk och timingen bra för att ägget ska fästa och fortsätta växa.
    Skulle tro att akut p-piller gör så att äggets celldelning slutar att fungera eller nått liknande, har ärligt talat ingen aning. De enda jag vet är att ett befruktat ägg inte nödvändigtvis betyder pluss på stickan vid bim.

• JenLyckan

citerar från en annan tråd på fl " bm sa till mig att om man har äl samtidigt som sex så hjälper inte dagen efter piller, dom hjälper bara till att skjuta fram äl. " 

• JenLyckan

dvs har en graviditet påbörjats så avslutar ITNE dagen efter piller den.

• JenLyckan

ser att tråden e väldigt gammal, men ts , du kanske vill berätta hur d gick för dej sen?

• Pa Smallen

Jag vet att det här är en gammal tråd, men den stämde så bra in på mig. Jag skulle vilja se om nån mer har upplevt detta? Jag har en son sen innan och med honom kände jag befruktningen och fick molvärk cirka ett dygn senare. Plussade på ÄL+11. Nu vill vi ha syskon och på ägglossningsdagen hade vi sex och 2 h senare fick jag molvärk. Molvärken kändes exakt likadant när jag blev gravid med min son, men med min son kände jag först hugg och ilningar i ena sidan i ett dygn. Nu kände jag bara lite ilningar men inte alls lika starkt. Nu är vi inne på ÄL + 11. Jag testade negativ på ÄL + 8 och + 10 och nu är mina test slut, kommer nya imorgon så jag kan testa på tisdagmorgon. Kan knappt vänta!!! Nån mer som har upplevt liknande eller är i samma situation just nu?

• fundersam tös

Hej. Jag har jätte dålig koll på när min ägglossning är och hur det känns (har oregelbunden/kommer lite när den vill mens). Min mens slutade på natten mellan fredag och lördag, hade sex på lördags kvällen och nu tre dagar senare är jag lite öm i magen... nån som har en liten teori vad det kan bero på? Hur tidigt efter mens kan en ägglossning ske? Normalt är det väl 14 dagar innan nästa mens?

Svar på tråden Molvärk redan 2h efter ev. befruktning???