Anonym skrev 2008-03-09 15:05:12 följande:
ja, det med skorna stämmer...har jag använt vissa typ av skor så kan det klias mer....o visst har inga direkta märbara tecken förutom att det kan bli lite ljurrosa/rött där var det klias....hm, hur går jag vidare me detta??
Jag vet inte om det finns något att göra åt kromallergi. Det är ju inte ens säkert att det är just det du har.
Vad jag däremot vet är att det finns speciella skor för kromallergiker. De är tillverkade av vegetabiliskt garvat läder. Tyvärr är de både ganska dyra och svåra att hitta, och inte är de alltid speciellt snygga. Så jag skulle nog försöka med andra material så långt som möjligt, och använda inlägg annars. Viktigt är att inte bli för varm och fuktig eftersom huden då kommer i kontakt med krom i alla fall.
En intressant länk på högsta nivå:
www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx&typ=mot&rm=2005/06&bet=MJ514
Där pratas om läder, olika varianter av krom och dess allergi- och cancerframkallande effekter, för att inte tala om miljöfaran med kromgarvat läder. (länken ska vara i en följd, inte bruten som här ovanför)
Här finns lite info om garvning:
sv.wikipedia.org/wiki/Garvning
Hur går man vidare..?
Ja, själv skulle jag nog prova mig fram med olika skor och material tills jag ser ett mönster, dvs att jag reagerar mot just lädret. Sen skulle jag läsa på lite om kromallergi. Därefter skulle jag vända mig till en läkare och framkasta teorin att jag är allergisk mot krom. Jag kan då genomgå en allergiscreening som kanske bekräftar min misstanke.
Om detta leder till något vet jag inte, men då har du åtminstone en bra bild av vad du inte tål och kan agera därefter.
Hoppas jag kunde hjälpa dig lite med detta inlägg.