• Anonym

Varför klias mina fötter så förbaskat???

Blir snart tokig!!
    Känns som jag är den enda personen i hela världen som drabbats av detta. (OBS; är INTE gravid så det e inte graviditetsklåda!!)
    Har haft detta i många år och det syns ingetting men det klias så förbaskat under mina fötter och värst är det när jag ska sova!!
    Finns det någon som kan ha en aning om vad detta kan vara???
    Har haft det ändå sedan jag var 15 år (är 28 idag) och nu börjar det verligen bli jobbigt eftersom det gör det svårt för mig att sova på kvällen pga att det klias så mycket...
    Det konstiga är ju att det syns ingenting men klias som sjutton....oc bara fötterna. Är inte allergisk mot något, eller jo nickel....men det ska väl inte påverka

• Svar på tråden Varför klias mina fötter så förbaskat???
  • Anonym (jag mè)

Jag har samma sak och ingen verkar veta vad det är! ibland bryter det bara ut och ibland kliar det inte! Jag hade 'ven på händerna förut men det har nästan gått bort. Jag tar Clarityn när jag inte står ut.

• Anonym

Du kanske är väldigt torr? Ofta så kliar mina ben när jag ska sova, och ingenting syns förrän jag rivit sönder hela benen. haha.

• Anonym

Fotsvamp är det inte....som sagt, har haft detta i många år nu och det syns inget. Fotsvamp kan man behandla och syns oftast...har alltså redan testat..

Och särskilt torra är dom inte,....något kanske men inte mycket...

Blir tokig av detta....att ingen verkar ha svaret på detta...man undrar ju verkligen va det kan bero på...

• Brittan

här kommer en till med samma problem. Får kliande fötter titt som tätt å det är förbaskat jobbigt. Jag har köpt en kylgele från apoteket som jag kleggar på fötterna och det hjälper för tillfället.

• Anonym

ja, den har jag oxå testat men den hjälper typ i 5 minuter...

• Anonym

Torra föter kan ge klåda fötterna kan vara torr under inte enbart ovan på.
    prova att smörja in förtter regelbunder med en mjukgörnade salava

• Brittan

Just nu använder jag Fenuril och den fungerar faktiskt bra. Smörjer in fötterna 2 gånger per dag med den och tar genast på mig sockar så att fötterna håller sig mjuka.

• Anonym

Skabb? Brukar klia som attans, särskilt nattetid. Fast 13 år utan upptäcka det låter inte så rimligt kanske.

• Anonym (fungus)

Allergi mot grundämnet krom? Det används vid garvning av nästan allt skinn och läder.

Om detta stämmer bör dina besvär variera med vilka skor du använder, och besvären förvärras om du har varit varm och svettig om fötterna i skorna. Fast då borde det kanske också synas lite förändringar på dina fotsulor, ungefär som eksem.

Det här var bara en gissning. Här kommer en till:

Obehandlad diabetes..? Inte typ 1 då eftersom den redan hade varit upptäckt, men förvärvad, som typ 2? Höga blodsockernivåer skadar nerverna, och jag har för mig att klåda kan vara ett av de första symptomen på nervskada...

Inte min mening att skrämmas... jag pratar utifrån egna erfarenheter i min familj. Hoppas du snart hittar en lösning på ditt jobbiga problem!

PS. Jag glömde en sak... tvättmedel och sköljmedel. Har du testat att skölja med rent vatten en extra gång när du tvättar, eller att helt utelämna sköljmedlet? Jag använder förresten lactacyd till hela kroppen. Skratta ni bara, men jag märker stor skillnad.

• SeTa

Jag har också klåda under fötterna. Av ingen märkbar anledning alls. Däremot har jag märkt att det kliar mer om jag har gått och stått mycket.

• Anonym

Vet inte om det är samma, men det brukar kännas som att det kliar inuti foten (fötterna), så man inte kan komma åt på mig. Sen knallar det upp på benet. Kan nästan inte sova alls! Det värsta är också att det har börjat i vänster arm, så jag har fått börja ligga riktigt obekvämt så att jag har hela min tyngd på armen, då brukar jag inte känna av det.

• Anonym

ja, det med skorna stämmer...har jag använt vissa typ av skor så kan det klias mer....o visst har inga direkta märbara tecken förutom att det kan bli lite ljurrosa/rött där var det klias....

hm, hur går jag vidare me detta??

• Anonym

och sköljmedel använder jag inte över huvudtaget...

• Anonym
    Anonym skrev 2008-03-09 15:05:12 följande:
    ja, det med skorna stämmer...har jag använt vissa typ av skor så kan det klias mer....o visst har inga direkta märbara tecken förutom att det kan bli lite ljurrosa/rött där var det klias....hm, hur går jag vidare me detta??
    Uppsök vc för hjälp och råd ring i morgon och beställ tid.
  • Anonym (fungus)
    Anonym skrev 2008-03-09 15:05:12 följande:
    ja, det med skorna stämmer...har jag använt vissa typ av skor så kan det klias mer....o visst har inga direkta märbara tecken förutom att det kan bli lite ljurrosa/rött där var det klias....hm, hur går jag vidare me detta??
    Jag vet inte om det finns något att göra åt kromallergi. Det är ju inte ens säkert att det är just det du har.

Vad jag däremot vet är att det finns speciella skor för kromallergiker. De är tillverkade av vegetabiliskt garvat läder. Tyvärr är de både ganska dyra och svåra att hitta, och inte är de alltid speciellt snygga. Så jag skulle nog försöka med andra material så långt som möjligt, och använda inlägg annars. Viktigt är att inte bli för varm och fuktig eftersom huden då kommer i kontakt med krom i alla fall.

En intressant länk på högsta nivå:

www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx&typ=mot&rm=2005/06&bet=MJ514

Där pratas om läder, olika varianter av krom och dess allergi- och cancerframkallande effekter, för att inte tala om miljöfaran med kromgarvat läder. (länken ska vara i en följd, inte bruten som här ovanför)

Här finns lite info om garvning:
    sv.wikipedia.org/wiki/Garvning

Hur går man vidare..?

Ja, själv skulle jag nog prova mig fram med olika skor och material tills jag ser ett mönster, dvs att jag reagerar mot just lädret. Sen skulle jag läsa på lite om kromallergi. Därefter skulle jag vända mig till en läkare och framkasta teorin att jag är allergisk mot krom. Jag kan då genomgå en allergiscreening som kanske bekräftar min misstanke.

Om detta leder till något vet jag inte, men då har du åtminstone en bra bild av vad du inte tål och kan agera därefter.

Hoppas jag kunde hjälpa dig lite med detta inlägg.
Svar på tråden Varför klias mina fötter så förbaskat???