• Anonym

Hur ska man vara för att vara populär?

Jag har alltid reflekterat mycket över mig själv, mitt beteende och över hur jag TROR att andra uppfattar mig. Jag tycker att jag är en ganska positiv tjej som är trevlig och ödmjuk mot andra människor. Under min uppväxt fanns det faktorer omkring mig som fick mig att känna mig mindre värd, jag kände mig ibland osäker och obekväm bland andra människor. Denna känsla finns kvar i mig ännu idag.

Jag har inga problem att prata med andra människor, men jag hoppas helst på att det är de som kommer fram till mig och inte tvärtom. Dessutom har jag problem med att säga rätt saker. Jag kan i efterhand komma på mig själv med att "tusan, varför började jag prata om det där". Jag känner mig obekväm helt enkelt. Jag vill vara mera social, jag vill våga prata helt bekymmersfritt om något utan att tänka över hur jag uppfattas och jag vill vara mera öppen. I stället känns allting krystat. Jag vill betona att det är inte avsaknad av mod som är mitt problem, för jag vågar gå upp och prata med okänad personer på en fest, men jag är så trött på att alltid säga fel saker och känna mig så obekväm!

Hur gör ni som känner er bekväma i alla möjliga sociala sammanhang? Eller finns det ngn annan som har ett tips ändå även om ni inte känner er supersäkra ni heller?

• Svar på tråden Hur ska man vara för att vara populär?
  • Anonym (Hege)

Många "populära" personer tycker om sig själva och utstrålar en säkerhet som gör att andra känner sig trygga och bekväma.
    Efter din beskrivning så verkar detta vara en akilles häl för dig. Jobba med din egen självkänsla, sök hjälp, jag vet en del som fått mycket bra hjälp genom KBT. Det är mitt tips.

• Anonym

Håller helt med Hege, sluta att fokusera på att att vara populär och lär dig att tycka om dig själv för den du är.
    Jag kan oxå uttrycka mig fel ibland, göra saker som jag inte borde, men jag är trygg i mig själv och vet att det händer alla, det är att vara mänsklig.
    Försök att slappna av och försök inte vara någon du inte är, det genomskådas direkt. Visst kan man jobba på sitt beteende och vissa människor borde verkligen göra det men jag får intrycket av att ditt inlägg handlar mer om osäkerhet.
    Kan tillägga att jag oxå har haft en uppväxt där jag känt mig mindre värd än andra men jag har insett att det inte var mig det var fel på.
    Försök oxå att se på dig själv med lite distans tex "om det där var min bästa vän (eller annan person du tycker om och respekterar) som gjort så som jag gjorde nu, vad hade jag tänkt om honom/henne då?".
    Var inte för hård mot dig själv!

• Yrslan

Åh vad jobbigt det verkar att fundera kring vad andra tycker och tänker. Jag lovar att vi andra har fullt upp med våra egna liv och har inte tid att reflektera över hur de vi pratar med är/inte är.

• Anonym

Ett sätt att bli populär att att vara genuint intresserad av andra människor. En alltför självsäker attityd sätter dig kanske i centrum på en fest, men betyder inte att folk tänker "gud, vilket trevlig tjej jag hade till bordet igår"! Ställ människor du möter frågor, intressera dig för deras liv, ställ följdfrågor om de berättar något. Att prata för mycket om sig själv är inte populärt.

Svar på tråden Hur ska man vara för att vara populär?