• Doris6

Utvecklingsfas runt 14 månader? Min dotter är bestämd kring det mesta just nu...

Hon är som sagt 14 månader, snart 15.

Senaste veckan sover hon dåligt på nätterna, vaknar vid 04 och vill inte somna om.

Äter jättedåligt mot vad hon brukar. Vägrar välling på kvällen, som hon tidigare älskat.

Vägrar dricka vatten till maten. Inget annat duger heller.

VAD GÖR MAN? jag blir verkligen frustrerad när hon inte äter, även om jag inser att det kanske är helt fel strategi....

fler som känner igen sig?

• Svar på tråden Utvecklingsfas runt 14 månader? Min dotter är bestämd kring det mesta just nu...
  • Maggiepuh

Ett barn svälter aldrig sig självt.... Oroa dig inte, min son var likadan vid den åldern. Om hon säger till att hon är törstig så ge henne vatten eller mjölk och inget annat hon borde drika om hon värkligen är törstig då.

• Doris6

ok skönt att höra.

Vi har testat mjölk också men det tycker hon är superäckligt.

• solyluna

Inte med maten men med annat, är 15 mån..skrev nyss i annan tråd...sover dåligt, vaknar och är ledsen på nätterna och ska leka trots att hon är jättetrött...
    vi tror att det har att göra med att det snurrar en del i huvudet pga tal, det kommer en massa nya ord hela tiden som vi tror hon försöker förhålla sig till. Likadant när hon höll på att lära sig krypa och gå, kröp runt i sängen på natten, stod upp och vägrade ligga...envis ocks¨å---kan ni se n¨ågra mönster?

Jobbigt när man är i det, vi är jättefrustrerade för hon biter oss och river oss också när hon själv blir för trött eller frustrerad. Vi måste ut och gå så fort vi ser att hon blir trött och ge henne möjlighet att sova så att allt inte ballar ur...lycka till!

• december06

Låter precis som min dotter, hon är också 14 månader. Hon har börjat vaknat mellan 04.45 och 6 och somnar inte om! Hon vill upp och greja, suck o stön!
    Någon mat äter hon inte om hon inte har en massa grejer att pilla på framför sig...
    Ska jag laga mat bryter hon ihop totalt och hänger mig i benen..
    Vid blöjbyte och påklädning är hon arg som ett bi och kämpar emot.
    Kastar sig på golvet och skriker då man nekar henne.

Vill minnas att min son var likadan..
    Blev bättre vid 1½ om jag minns rätt :)

• fuji

December06: exakt som min lilla tjej. Kunde inte beskrivit det annorlunda själv, det är precis så just nu. Ho är 13 månader. Men det går väl över, bara att hänga i....

• WillerWalle

Precis så är min lilla son oxå.

• Doris6

skönt att höra att det är fler!

idag var maten INTE poppis. skakade på huvudet efter bara 3 skedar.
    vaknar fortfarande 04.30 varje morgon,men somnar om i vår säng,men det tar ca 1 timma!

• Långan

Samma här, men min son har varit det ett tag nu. Han är 14 månader. Har väl hållit på sedan efter jul tror jag. Suck...
    Hur gör ni när ni ska laga middag och allt sådant?

• Emma 84

Min dotter är precis så med. Men hon ska helst inte sova alls om hon kan låta bli. Hon e som ett monster nu o jag e helt slut. Hur orkar ni o hur får ni ihop det med alt annat som ska göras hemma? Ska dessutom snart börja jobba, hur ska allt gå då?

• Skalman1

Min dotter blir 13 månader nästa vecka och är precis likadan, oerhört mammig nu, vill inte äta mkt och sover oroligt och vaknar mkt tidigare på morgonen än tidigare. ÄR också väldigt bestämd och protesterar mkt. Skönt att höra att det tillhör åldern och att det går över nån månad så man får andhämtning innan två års trotsen

• Doris6

Har precis haft en ganska jobbig läggning.
    Vi gjorde samma procedur som vi alltid gör,men när vi läst klart alla böcker kom min dotter på att hon ville läsa mer,men jag släckte och sa godnatt.

Hon blev hysteriskt arg och jag funderade på om hon hade ont någonstans. Tror dock inte det,utan hon ville bestämma helt enkelt. Hoppas på det iallafall :D

• FruAnna
    Långan skrev 2008-03-11 12:28:23 följande:
    Samma här, men min son har varit det ett tag nu. Han är 14 månader. Har väl hållit på sedan efter jul tror jag. Suck...Hur gör ni när ni ska laga middag och allt sådant?
    Vicke har varit sån ett bra tag han också. Mer eller mindre jämt skulle jag säga... Och sedan november har han vaknat mellan halv fem o halv sex på morgonen. Men de senaste två nätterna har han sovit i ett sträck (o det var ett tag sedan) och så sov han till klockan sex! Riktig sovmorgon enligt mig!!! Underbart!

Gällande matlagningen så är jag van vid att bortprioritera den, eller laga mat när Vicke sover. På senare tid har jag kunnat underhålla honom lite med kastruller och dyligt. Fungerar inte det har jag tagit hans matstol och satt honom bredvid mig vid spisen så att han kan se vad jag gör. Så har jag gett honom lite grönsaker att tugga på emellanåt och då har han varit relativt lugn o glad. Ett tag i alla fall
  • FruAnna

Kan tillägga att han snart är 14 månader.

Svar på tråden Utvecklingsfas runt 14 månader? Min dotter är bestämd kring det mesta just nu...