• ChicaDora

Vilken vit färg gör stockholmsvit VITARE?

Nu sitter vi här igen och vet inte vilken färg vi ska måla väggen i.. Vi vill ha VIT, men inte kritvit. Golvet är i ljust trä (laserat så det är en svaaag vit ton i det). En fondvägg har vi som är grå-granit med vita strimmor.. Runt fönstrena är det stockholmsvita foder. Nu vill vi ha vita väggar, men fodret får INTE se gult ut..! Vilken färg ska vi välja?

• Svar på tråden Vilken vit färg gör stockholmsvit VITARE?
  • månälva

Varför inte Stockholmsvit? Det ser absolut inte konstigt ut med samma färg på väggar och foder!

• mamma smilla

Vi har ju alltid våra väggar målat i Stockholmsvit för att inte allt annat ska se smutsigt ut,Det ger ett varmare intryck och det rekommenderas ofta av proffsen. Kritvitt ser oftast väldigt kallt ut.Färgkoden är 1502-y. Det upplevs vitt. Det blir ändå alltid en färgskillnad på foder & vägg pga av att det är olika matthet på snickerifärg & väggfärg.Vi har provat både stockholmsvita lister och råvita lister men det funkar till stockholmsvitt båda. Lycka till!

• ChicaDora

Ja, kanske! Det kanske flyter ihop bra? Har faktiskt inte tänkt på det då vi varit inne på att bryta av.. Men en färg kan ju se helt annorlunda ut när man sätter den mot en annan!

• ChicaDora

Tack mamma smilla! Vi har gips på väggarna ("skrovlig stenimitation") som vi nu ska måla, så det blir säkert en annan färg på det med skuggor osv. Det var just det att vi inte vill ha en sjukhussal eller att det andra ska se gulblekt ut..

• Marie IE B

Vi har halvblank S-0502-Y på dörrar och foder och till det har vi i t ex vardagsrummet färgen som heter "Nordsjövit" på väggarna, den är vitare men gör för den sakens skull inte fodren gulaktigare. Vi har beställt nya köksluckor och de ska bli i färgen S-0500-N, en lätt bruten vit utan gult.

• Kika77

Oj, vilken röra det blev bara vi skulle välja vit färg...
    Stockholmsvit eller S-0502Y som den egentligen heter var ju liksom inte vit när vi provmålade, den såg verkligen GUL ut tycker jag eller nikotingul. Efter många turer så blev det tillslut 0502Y (den gamla varianten utan S'et). Rätt eller inte det återstår att se när vi inrett rummen men jag är ändå så glad över att vi inte målade i S-0502Y.

• ChicaDora

Jag har precis lärt mig att Y betyder Yellow, så stockholmsvit är en bruten vit färg med gult i. Det borde betyda att S:et står för någon annan färg, men ändå gör den gula mindre gul kanske....

Jag skriver upp alla nummer ni ger mig så ska jag kolla dom i butik sen! Får ta med mig en bit foder och stämma av. När vi målade köket var vi ute efter en grå-vit färg och den blev alltid LILA. Till slut gav vi upp och tog blått istället! Får se vart det slutar den här gången..

• Kajsa M
    ChicaDora skrev 2008-03-09 17:29:47 följande:
    Jag har precis lärt mig att Y betyder Yellow, så stockholmsvit är en bruten vit färg med gult i. Det borde betyda att S:et står för någon annan färg, men ändå gör den gula mindre gul kanske.... Jag skriver upp alla nummer ni ger mig så ska jag kolla dom i butik sen! Får ta med mig en bit foder och stämma av. När vi målade köket var vi ute efter en grå-vit färg och den blev alltid LILA. Till slut gav vi upp och tog blått istället! Får se vart det slutar den här gången..
    JAg tror att S:et framför står för standard. 0502-y är av ngn anledning inte lika gul som den med S framför. Men det handlar om ett äldre system.

Jag tycker inte att det gör ngt om man blandar olika vita nyanser, men jag är noga med att inte få de allra nikotingulaste nyanserna. Gillar Fluggers råvita. och äggskal. Mio mandel har ändrats sedan de ändrade tillverkare och har nu också blivit gulare.
  • Kika77

S:et står för Second addition, andra upplagan.

• Marie IE B
    "Bokstaven S som skrivs före NCS-beteckningen (NCS S 1050-Y90R) betyder att NCS-färgprovet är ett standardiserat färgprov tillverkat och utgivet av Skandinaviska Färginstitutet AB och NCS Quality Centre i enlighet med NCS Quality Management och Edition 2 kvalitetskrav. "

från länken ovan
Svar på tråden Vilken vit färg gör stockholmsvit VITARE?