• dockteater

När började era barn sova bara en gång per dag?

Hej, jag undrar när barnen övergår från två sovstunder per dag på förmiddag och eftermiddag, till bara en efter lunch?
    Just nu sover vår 10-månaders som 10-11.30 och sen 15-16.30 och sover på natten ca 20-07 (med två uppvakningar). Men det känns som att han ofta är för pigg, han har svårt att varva ner och somna både på dag och kväll. Sover han för mycket?
    Men jag kan inte tänka mig att han skulle orka med dagarna om han bara sover en enda gång per dag. Det är en svår övergång antar jag från två till en. När gjorde era barn den?

• Svar på tråden När började era barn sova bara en gång per dag?
  • Lolagumman

Vår lille kille började sova en gång per dag vid 10 månader ungefär. Då och då sover han två omgångar (han är nu 11,5 månader)

• Mickis74

När dom var runt året...

• Leone i Västerås

Mina små har börjat sova en gång/ dag när de var runt 9 månader.
    Nu vaknar de vid 8:tiden, sover ca 45 minuter vid 13:tiden (endast dottern på 11 månader, sonen på nyss fyllda 2 år sover inte alls på dagarna). Vid 19.00 ca läggs de för natten.
    Dottern sover nästan alltid hela natten, men sonen kan vakna vid 2:tiden och vilja komma över till oss.

Projekt viktminskning start 7/1-08. Nu: minus 5,0 kilo
  • fågelblå

Dottern var 11 månader då hon började sova endast 1 gång per dag. Det gick helt smärtfritt för det var hon själv som "bestämde" att en sömn räcker. Hon hoppade helt enkelt över eftermiddagssömnen ett par dagar och då förstod jag att det var dags att sluta med två lurar. Visst var hon lite extra trött på förmiddagarna ett tag eftersom luren nu blev senare än förmiddagsluren men det hela fixade sig ganska snabbt. Luren blev dessutom lång så hon klarade av att vara vaken i flera timmar innan nattsömnen.

• dockteater

Aha! Så det kanske snart är dags att ändra till bara en sovstund. Han får styra såklart, men jag ska tänka på det mer. Det blir ju allt ljusare nu också på morgonen så att han säkert börjar vakna tidigare, kan ju också påverka såklart.

• MuminMy

Min kille var nästan 18 månader och då orkade han egentligen inte heller men det blev så jätteknasigt på dagis annars så vi kom överens om att prova och det tog en månad eller så innan han kunde vara vaken från halv sju till 12 utan att det var katastrof...

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • dockteater

Oj, vilken skillnad på 9 månader och 18 månader!! Barn är verkligen väldigt olika, och det är ju skönt.

• dockteater

Några fler som kan tipsa om när det är dags att ändra rutinerna?

• zara83

min dotter var ca 13 månader

• KarinN80

14 mån

Nala 030620, Wiktor 050224, Arvid 080116
Svar på tråden När började era barn sova bara en gång per dag?