• Fru U

Endokardit (infektion i hjärtklaffarna)

Är det någon som kan berätta lite mer för mig om det? Annat än det jag googlat fram själv

Svärfar har haft endokardit i tre månader och idag blev läget akut och han har förts till lund för operation

Njurarna har slutat funka, så jag förstår ju att det ser illa ut... men hur illa?

Live and let live
  • Svar på tråden Endokardit (infektion i hjärtklaffarna)
  • Champagne

Svårt att säga när jag inte sett provsvar eller så, men om njurarna tagit så mycket stryk att de slutat fungera så är jag nog rädd att det är ganska illa.

Är han vaken? Vad säger läkarna? Har ni fått några besked?

• Eisa

En hjärtklaff är lätt att fixa. Det är en rutinoperation.

Om njurarna inte funkar finns ju dialys.

• Fru U

Han är medvetande men mycket svag o medtagen. De håller på att kolla upp honom i Lund (för att se om de kan/ska operera). Min man fick bara prata med honom i någon minut på väg in till intensiven

Njurarna stannade idag

På dessa månaderna har han blivit extremt underviktig (men han har inte ätit heller, har inte tyckt det smakat)

Live and let live
  • Fru U

Just det, de misstänker lungödem också, men det är ju inte så konstigt med tanke på att hjärtat inte fungerar som det ska

Live and let live
  • Champagne

Då får han säkert dialys precis som Eisa skriver, för att rena blodet. De är jätteduktiga i Lund, förhoppningsvis så kan operera honom snart. 

Med tanke på hans undervikt så är det bra med näringsdrycker och energirik mat. 

• Champagne
    Fru U skrev 2008-03-09 17:54:55 följande:
    Just det, de misstänker lungödem också, men det är ju inte så konstigt med tanke på att hjärtat inte fungerar som det ska
    Det finns bra mediciner mot lungödem också. Men det är säkert urjobbigt och påfrestande för honom med allt.
  • Fru U

Jag hoppas det (att de fixar till honom)

Han har fått näringsdrycker

Det är jobbigt att sitta här hemma o inte veta vad som händer. Att inte kunna vara där som stöd för min man

Vi har ju vetat att han var allvarligt sjuk men man hoppas ju hela tiden på att det ska vända åt rätt håll.

Hans hjärtklaffar var kassa redan innan endokarditen så det nog inte så konstigt att det gått så här illa

Min väninna nämnde att endokardit kan sätta sig på andra ställen också? Hjärnan eller? För han har nåt där som de inte vet vad det är (syntes på skallröntgen)

Live and let live
  • Champagne

Jag vet att det kan sätta sig i lungorna, men hjärnan vet jag faktiskt inte. Fot i munnnen Har han några neurologiska bortfall?

• Fru U

Min man ringde precis hem. Det handlar om timmar eller högst dagar Gråter

Hur ska vi orka... Vi har precis hämtat oss efter min mammas bortgång (påkörd av en bil)

Live and let live
  • Champagne

Men neeej Beklagar beskedet

Hoppas att han får en tid utan smärta och ångest. Ta väl hand om varandra! *kramar om*

• Fru U

Tack... o jag som precis gjort ivf-försök 1.... varför ska livet vara så svårt

Grand Cru skrev 2008-03-09 18:29:39 följande:
    Men neeej Beklagar beskedetHoppas att han får en tid utan smärta och ångest. Ta väl hand om varandra! *kramar om*
    Live and let live
  • Champagne

Usch vad jobbigt för er Nu när ni behöver all positiv kraft och energi så händer detta. 

Livet blir sällan som man tänkt sig. Hoppas att det vänder snart, och att lyckan återvänder till er.

• Fru U

Tack för din omtanke. Den värmer

Live and let live
Svar på tråden Endokardit (infektion i hjärtklaffarna)