• vill bli mamma meddetsamma

behöver hjälp!!!!! vår sons bajs stinker jäst och ser ut som jäst och har gjort i en vecka

vår son brukar alltid vara hård i magen men nu sen en vecka tillbaka är hans bajs gult och ser ut som deg och det luktar sött och som jäst och fruktansvärt. Han bajsar mer än han brukar.

Han äter vanlig burkmat, är inte förkyld eller sjuk och jag börjar bli orolig nu. Någon som vet vad det kan bero på???

• Svar på tråden behöver hjälp!!!!! vår sons bajs stinker jäst och ser ut som jäst och har gjort i en vecka
  • ladysoul77

Tänder? Vår tjej fick alla tänkbara färger, lukter och konsistenser på bajset när tänderna kom..

jo han har börjat få sin ena framtand men BVC har sagt innan att det inte har något samband med diarré och tänder men jag vet inte..

är mest orolig för jästlukten. någon som vet om det är något farligt när bajset luktar jäst??? eller vad det beror på?

• Anke

det finns ju lite olika virus, när man har rota-viruset kan det lukta väldigt speciellt, lite svamp och sött.

vill bli mamma meddetsamma skrev 2008-03-09 17:54:00 följande:
    är mest orolig för jästlukten. någon som vet om det är något farligt när bajset luktar jäst??? eller vad det beror på?
    * If you think nobody cares about you, try missing a couple of payments *

vad är det?

men han har inte kräkts och bajset är mer mjukt än löst om du förstår hur jag menar, absolut inte vattnigt.

tack för länken!

• Longwayhome

Jag tycker det låter som rota virus. Min son har haft det och jag känner igen din beskrivning på doft etc.
    Oroa dig inte och se till att barnet får i sig ordentligt med vätska. Blåbärssoppa eller nyponsoppa är väl bra om magen ska ta det lite lugnt.

Dammtussarna under sängen är änglarnas tofflor
    Longwayhome skrev 2008-03-09 18:00:44 följande:
    Jag tycker det låter som rota virus. Min son har haft det och jag känner igen din beskrivning på doft etc.Oroa dig inte och se till att barnet får i sig ordentligt med vätska. Blåbärssoppa eller nyponsoppa är väl bra om magen ska ta det lite lugnt.
    kan jag ge blåbärssoppa till min 9månaders? innehåller inte det rätt mycket socker? fast undantag får ju vara tillåtet.
  • Anke
    vill bli mamma meddetsamma skrev 2008-03-09 18:02:15 följande:
    kan jag ge blåbärssoppa till min 9månaders? innehåller inte det rätt mycket socker? fast undantag får ju vara tillåtet.
    ge blåbärspuré
  • Longwayhome

Blåbärspure måste ju vara samma sak? Finns osockrade varianter med så om ditt barn äter burkmat är det nog ingen fara! Det viktiga är vätskan dock om det bajsas mycket.

Dammtussarna under sängen är änglarnas tofflor

han dricker en del. räknas vätskan i välling? för han dricker nog 300 ml per dygn.

• Anke
    vill bli mamma meddetsamma skrev 2008-03-09 18:06:49 följande:
    han dricker en del. räknas vätskan i välling? för han dricker nog 300 ml per dygn.
    absolut, det är jättebra att han äter välling. det är vätska.
    blåbärspuré är ju stoppande, så det kan ju vara bra av den anledningen. majsvälling är också stoppande.
  • Snäckan05

Om bajset är väldigt ljust hade jag ringt och kollat med vårdcentralen. Detta för att min dotter är alltid lös i magen och jag har blivit tillsagd att om bajset blir kittfärgat (väldigt ljust) så ska jag höra av mig för det kan tyda på infektion i levern.

• Ananaspaj

Jag tycker inte du ska experimentera med pureer och annat förrän du vet vad det är! Ta kontakt med sjukvården, ring upplysningen. Det kan vara allvarligt eller så är det inget...men sök!

• Elin1983

Jag håller med ananaspaj, fråga dom som kan! Kan dock meddela att min son får diaréer med jämna mellanrum (vi ska på kontroll på sjukhuset under marsmånad) och rådet vi har fått från bvc och sjukvårdsrådgivningen är att fortsätta att ge samma mat som vanligt och det är för att om man exprimetarar själv och utesluter vissa födoämnen kan dom ämnena missa vid en till exmpel en allergikontroll! Men sen är det fritt fram att ge födoämnen som är stoppande till exempel blåbär (det ska dock vara osockrad annars får det inte samma effekt), rårivna äpplen och te!

nu har jag gett blåbärspuré igårkväll och imorse. det har hittills bara resulterat i svart diarré...

tänkte att vitt bröd borde vara bra liksom potatis?

Svar på tråden behöver hjälp!!!!! vår sons bajs stinker jäst och ser ut som jäst och har gjort i en vecka