• Mei Xiu

Kan man leva ett lyckligt liv utan barn?

"Kan man leva ett lyckligt liv utan barn?"

Vad anser ni?
    Kan man leva ett "fullbordat" liv utan att få barn?

• Svar på tråden Kan man leva ett lyckligt liv utan barn?
  • Smilie

JAG skulle inte kunna det. Men jag tror att det finns människor som kan det Ja och vara lyckliga

• Linda1976

Självklart. Barn är inte ENDA meningen med livet.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Nyfiken gul

det är klart man kan!!

Alla vill inte ha barn och känner ingen längtan efter barn heller och varför skulle deras liv bli mer fattigt bara för det? Finns ingen anledning..

Ett par bekanta till mig o min familj är idag runt 65-års åldern o dom valde tidigt att inte skaffa några barn och dom har heller aldrig ångrat det. Dom har satsat livet på en massa annat istället.

Paret är väldigt barnkära och har inget emot barn dom har bara inte velat ha några egna.

• Anonym

jag tror man kan leva ett lyckligt liv utan barn så länge man inte själv har en önskan att ha barn. Men har man det så är det nog svårare. Men man kan ju alltid "låna" något barn ibland om man känner för det

• Lost in universe

Självklart kan man det. Väldigt konstig fråga.

• Anonym

Ja absolut. Alla har inte någon önskan om att få barn. Men vill man gärna ha barn är det säkert jättejobbigt periodvis, men ett "fullgott" liv kan man förhoppningsvis leva ändå.

• Mei Xiu

Lost in universe skrev 2008-03-09 21:07:02 följande:

Väldigt konstig fråga.
    Frågar eftersom jag själv inte kan få barn...och just nu känns mitt liv värdelöst pga av detta.....
  • Ova

Trots att jag är ofrivilligt barnlös så svarar jag: Ja, det kan man. Man får fokusera på andra saker som man har och ska vara tacksam för. Alla kan hitta både något att vara olycklig och något att vara lycklig för.

• Anonym (n)

Jag tänker tvärtom. Vi har inte barn, min sambo vill gärna ha medan jag inte ser det lika självklart. Jag är jätterädd för det, rädd att mitt liv ska bli skit. Jag tänker på allt jobbigt, tex alla hälsoproblem efteråt som många tjejer får, om barnet är friskt eller handikappat, om barnet blir skrikigt, får massor av infektioner, mobbat i skolan osv osv. Vi har ju levt hela livet hittills utan barn, utan att vara olyckliga. Man kan leva ett helt liv utan barn och vara lycklig tror jag. Det blir bara lite annorlunda, med både för- och nackdelar.

• Lillgull

Nu har jag ju barn..så för mig var det nog otänkbart...då..mina pojkar är ju tonåringar. Men jag tror nog att det går att ha ett mkt bra liv utan barn, har en vän som inte vill ha barn och hon trivs bra med sitt val..iofs är det väl lättare att känna sig nöjd om man själv valt att vara barnlös..håller med, man får fokusera på andra saker i tillvaron som ger lycka och tillfredställelse.
    Mia

Svar på tråden Kan man leva ett lyckligt liv utan barn?